10.

17.01.2024

KELLYS ARVEN DUTCH BEIGE 2023

Milí čtenáři Bajkujáci, Bajkujačky a všichni další, kteří tyto cyklonoviny sledujete. Mám pro Vás doufám, že velmi zajímavou zprávu a tou je příchod prvního článku nového roku 2024. Je celkem zajímavé, že i v minulém roce jsme začínali nějakou tou historií, a tak Vám jasně došlo, že první článek o nějakém zajímavém kole bude tedy z kategorie spíše výletních\speciálních kol, než z nějakých závodních sjezďáků. Také tomu mohla napovědět kategorie, ve které se momentálně nalézáte a tou je CRUISERY + HISTORIE...zde jsou tedy všechna kola buďto retro, historická, anebo podobné druhy. Styl na který se podíváme dnes, bude RETRO MĚSTSKÉ KOLO od značky KELLYS...zajedeme tedy do zahraničních vod, dalo by se říci :-). Co se týká značky Kellys, tak nějaké veliké představení je si myslím naprosto zbytečné, protože tato stálice je známá lidem od roku 1991, a za tu dobu si vybudovala jak ve své domácí zemi Slovensku, tak i zde v ČR široku základnu s dobrou pověstí. Můžeme si jen pro pár informací zmínit, že firmu zakládali 2 bratři Peter a Brano Divinec, a jak to tak bývá, tak sami byli do cyklistiky a především horské jak zbláznění. Trávili po kopcích a horách na Slovensku spousty svého času, až je napadalo vytvořit vlastní výrobu bicyklů pod značkou KELLYS. Jak říká (použité jsou řádky ze stránky firmy) Peter Divinec, tak návrh a výroba kola není jen spojování mechanických prvků dohromady. Je to něco víc. Důležitý je účel, pro který je kolo stvořeno, protože má jedinečné poslání, které musí naplnit v životě každého člověka. Tato mise dává každému kolu Kellys smysl jeho existence. Nyní již dost o značce, a pojďme se podívat detailněji na tohle parádní RETRO MĚSTSKÉ KOLO KELLYS ARVEN DUTCH - BÉŽOVÉ. 

Začněme i v tomto roce tou největší součástí, bez které se tedy žádné kolo neobejde a tím je bezesporu rám. Přesný název rámu na stránkách firmy zní van KELLYS Dutch - Aluminium alloy 28. Rám má tedy svůj daný název, který je van KELLYS Dutch, a Aluminium alloy 28 je označení pro hliníkovou slitinu...tedy použitý materiál. Jak víme, tak hliník je lehkým materiálem, který se používá při výrobě kol velmi často, a díky své výhodné váze téměř nahradil rámy ocelové. Pevnost a tvrdost zůstává, však váha je menší a tak použití je rozhodně výhodnější. Co se týká použité barvy, tak barevné provedení je již označeno v názvu, a jedná se o barvu BÉŽOVOU. Tato barva není použita jen na rámu, ale kompletně celý styl je proveden v tomto směru, a tak to spolu kompletně velmi hezky ladí. Sice jsou použity různé odstíny, ale i to je dobře, protože právě tohle barevné kolísání barev dává hezké zvýraznění komponentům, které dále stylizují celé kolo. 

Základní stavební prvek celého bajku jsme si popsali, a nyní se můžeme posunout k představení 1\3 tohoto městského retro kola a tím je část kolem předního kola, vidlice, řídítek, a vše co zde objevíme. U tohoto bicyklu těch komponentů bude v této části celkem dost, protože zde máme k dispozici i nákupní košík, světlomet a i další součásti, které si určitě musíme zmínit. Začnu nábojem předního kola, který najdeme od firmy SHIMANO se 36 dráty výpletu. V této přední části je náboj opravdu z té základní řady, a nějaké speciální provedení zde nehledejme, ono také není žádný důvod. Použitý materiál je hliník. Pokud se později dostaneme k náboji v zadním kole, již bude o čem hovořit, však zde i na fotografiích vidíte, že se jedná opravdu o jednoduchý náboj s 36 dírami. Na náboj tedy navazují dráty výpletu, a ty již nejsou použity z hliníku, ale jsou ocelové. Barevné provedení je stejné jako u náboje, a tak tyto dva komponenty hezky prozařují tuto část svou lesklou stříbrnou barvou. Jako další část, která přichází po výpletu je ráfek předního kola. Tento komponent je vyroben přímo od firmy Kellys a nese název - Event 622x19. I dle názvu EVENT by nás mohlo napadnout, že kolo je tedy opravdu víkendové :-), na hezké projížďky po městských parcích, na kávu a jednoduše řečeno na parádu...něco jako když máte v garáži kabriolet....Event - událost. Určitě by se dalo i velmi příjemně využít třeba na nějaký zajímavý festival, kde je cyklo doprava dána jako výhodný pohyb po areálu, aby se zde neplýtvali pohonné hmoty...určitě by si majitelka v tomto směru ostudu také neutrhla :-). Ráfek je proveden v barvě bílé, a tak tvoří takovou hezkou světlou trojici s nábojem a dráty výpletu. Co se týká osazení předního kola, tak jako poslední nám zbývá plášť. Najdeme zde opět hezky sladěný komponent, který celkově ladí se vším, co je na kole použito. Jeho světle hnědá barva (téměř až béžová) je doslova s barvou kola v jedné linii, a tak se v tomto směru nedá co namítat. Použitý je plášť od firmy Schwlabe s názvem ROAD CRUISER

Přední kolo máme tedy projeté celé, a nyní se po vidlici a košíku můžeme dostat do kokpitu tohoto bicyklu, a představit si vše, co v této části najdeme. Jako první tedy vezmeme takový spojovací komponent a tím je vidlice, která nese také barvu béžovou, jako celý rám, ale použitý materiál je zde trošku jiný. Díky tomu, že s tímto kolem se nikde neskáče, a tak se nemusí hrát zase na úplnou vyváženost, je zde použita vidlice ocelová. Na stránkách výrobce najdete i označení jedno korunková, což si také řekněme, ale to je v tomto případě asi jasné. Opravdu se zde nejedná o dvoubrejli :-D. V části kde se pojí vidlice a hlavové složení, najdeme i přední brzdu, ale k celému systému se dostaneme trošku později. Jaký komponent si určitě musíme připomenout, tak je rozhodně blatník, který se zde také pod vidlicí skrývá. U tohoto tipu kola je to celkem zásadní součást, protože k městským kolům prostě tento komponent tak nějak neodmyslitelně patří. Použitý materiál na tyto doplňky je také ocel jako u vidlice. Barvově se již trošku liší, a je zde použita ne barva béžová, ale spíše světle hnědá. Další nepřehlédnutelnou a rozhodně důležitou stylovou součástí je košík, který zde je naprosto parádní proutěný. Díky tomu, že zde je použit přírodní materiál, opět kolo dostává další rozměr, který bicyklu jen přidává na atraktivnosti. Košík je celkem prostorný, a tak jde využít na menší nákup, když jedete na výlet tak na nějaké osobní věci, svačinu a drobnosti, které na cestu potřebujete. Ještě než se dostaneme za řídítka, určitě si musíme představit i světlomet, který k takovým kolům také rozhodně patří. Zde je použitý od firmy BÜCHEL s názvem Retro. Tento světlomet je chromovaný, a tak i zde je na výraznost komponent dán pěkný důraz. Doba fungování tohoto světlometu je 120min a musíte použít 4x AAA baterie. Přichycení košíku a světlometu je vytvořeno pomocí výztuhy, která vede od předního náboje.

Můžeme se posunout trošku výše a po hlavovém složení, které nese i logo a název kola, se dostáváme k řídítkům, gripům, osazení řídítek a všemu co zde můžeme najít. Řídítka jsou použita jako vidlice ocelová RiseBar s průměrem 25,4 mm / stoupání 70 mm / šířka 630 mm. Na řídítkách nejdeme velký parádní zvonek, který v městském provozu funguje jako dosti potřebná ingredience, a hezké stylové koženkové gripy s názvem HollandGrip. Poslední zmíněný komponent by měl být vyroben přímo firmou Kellys. Jedná se tedy o koženkové gripy s výrazným prošíváním, které by právě mělo zdůraznit styl retro, anebo ladit s Holland koly. Jsou ergonomicky tvarované, a tak i při delší jízdě by uchopení nemělo vadit. Poslední součástí, kterou na řídítkách najdeme, tak je gripshift řazení. Tento řadící systém je od firmy SHIMANO s označením Nexus SL-3S42E Revoshift. Otočný systém na řídítkách disponuje 3 rychlostmi, ale vraťme se k tomu trošku později. 1\3 kola máme úspěšně za sebou, a nyní se posuňme dále a to do středové části.

V této 2\3 kola nás bude čekat převodový systém, kliky, pedály, kryt řetězu a další věci, které zde najdeme. Začněme od celkového středu kola a tím je středové složení. Najdeme zde nejspíše nějaké základní pro městskou dopravu s rozměrem 115 mm. Na středové složení navazují kliky, které jsou použité PROWHEEL (36T) - length 170 mm. Určitě Vám i došlo, že převodů v tomto místě není několik, ale nejdeme zde pouze jeden a to se 36 zuby. Kliky jsou dlouhé 170 mm. Na kliky jsou připevněny pedály NonSlip - alloy. Pedály mají na plochách, kde se setkává podrážka boty s pedálem speciální povrch, který brání zbytečnému prosmeknutí, a jsou připevněny již v základu oranžové odrazky. K tomuto kolu se naprosto hodící je i kryt řetězu KMC Z6 (98 links), který celou tuto část zakrývá, nese barvu světle hnědou a znovu jako stylový doplněk celé kolo hezky zvýrazňuje...je doplněn o název kola. V tento moment se můžeme jistě přenést do poslední a 3 části tohoto bicyklu, kde si představíme zadní kolo, vše kolem zadního kola, sedlo, a to co zde zbyde. 

Máme tedy před sebou poslední 3 část tohoto parádního městského bicyklu, a začněme postupně a návazně na předešlé komponenty. Odrazme se tedy od středu přes sedlovou trubku, která v tomto případě nese i vznešený název VAN KELLYS, a to je přímo název tohoto rámu. Dostáváme se na zadní blatník, který je sice ze stejného materiálu i barvy jako blatník přední, ale je tu něco navíc. Tento blatník disponuje provázkovým krytem zadního kola, který zabraňuje po stranách prolétávání různého materiálu, který se při jízdě může na plášť zachytit, ale zároveň opět velmi hezky stylově doplňuje celý bicykl. Uchycení na zadní blatník je pomocí háčků a speciálních otvorů v blatníku. Od blatníku jsou tyto provázky soustředěny ke středu zadního kola...uchyceny u středu zadní stavby rámu. Co se týká ráfku, pláště a výpletu, nejdeme zde to samé, jako u kola předního a tak zbytečně nebudeme omílat tu samou písničku...viz. popis předního kola. Poté se ale dostáváme ke komponentu, který je v této části velmi důležitý a ten si rozhodně popsat musíme...jedná se o náboj zadního kola. Tento náboj je tedy o dost větší, než náboj přední, a to především z toho důvodu, že ukrývá v sobě 3 převody. Jak bylo již zmíněno u gripshiftu na řídítkách, tak pochází od firmy Shimano s názvem NEXUS. Tento systém je u takových to kol velmi známí a hojně používaný, a můžete ho najít třeba i na kolech custom. Jednoduchá, vlastně žádná údržba a proto je tak oblíbený. Když si tuto část prohlédnete detailněji uvidíte, že zde jsou již integrované „napínáky řetězu“, nebo se dá i říci, na prodloužení kola. Můžete tedy s nábojem hýbat více dopředu, anebo více dozadu a tak si kolo přizpůsobit pro svou potřebu. Jak to funguje? Jednoduše povolíte matici osy a šroub na levé straně, na pravé straně demontujete přehazovačku a povolíte matici osy. Poté se dá se zadním kolem hýbat. Když se podíváme na řadící systém, tak jsme si již řekli, že náboj má v sobě skryté 3 převody, ale také je potřeba je něčím ovládat. Na pravé straně tohoto kola najdete malou přehazovačku, která i zároveň disponuje ukazatelem, jaký převod máte momentálně zařazen. S touto přehazovačkou je spojen i gripshift na řídítkách, kde najdete tedy otočný systém řazení. Takový systém řazení je pro taková kola mnohem pohodlnější, neřadí se totiž tak často, a převodů není tolik. I na řídítkách najdete ukazatel na jakém převodu máte zařazeno, ale pokud se Vám něco nezdá, jednoduše si můžete porovnat oba ukazatele. Když si budete třeba stavět své kolo, tento systém řazení je i samostatně k zakoupení. Poslední záležitostí, kterou jsme odložili až na později je brzdový systém. Přední část byla již lehce poodkryta, a tak jste mohli najít jednoduchou čelisťovou brzdu, brzdící pomocí gumových špalíků o ráfek kola...na řídítkách je samozřejmě páčka. V této zadní části je to trošku jinak, a ani na řídítkách již další páčku nenajdete. V tomto případě je tedy jasné, že se zde brzdí pomocí pedálů proti směru jízdy. Takže smyky jak z fabriky :-D. Ke konci této části, než se dostaneme k sedátku, je zde ještě použitelný nosič nad zadním kolem, a zadní osvětlení. Co se týká osvětlení, není použita třeba jen zadní odrazka, ale najdeme zde červenou svítilnu se 3 módy uchycenou na blatníku...také funguje na baterie. Nosič je jako košík u takových kol velmi výhodná věc, protože Vám opět pomůže dopravit nějaký předmět, anebo nákup z obchodu domů a tak je to velmi praktická součást takového bicyklu.      

Nyní přišel na řadu již poslední komponent tohoto kola a tím je sedátko. Jako rám nese název VAN KELLYS, tak i zde se s tímto názvem setkáme. Je to totiž také přímo označení sady sedel. Je tedy i jasné, že se k sobě naprosto hodí, a tak se hledali až se našli :-). Sedlo VAN KELLYS je vyrobeno nejspíše z nějaké koženky\umělého materiálu, ale disponuje uvnitř gelovou pěnou vysoké hustoty, a tak dokáže zaručit velmi pohodlnou jízdu i při delší cestě. Dále sedátko nabídne pružení pomocí 2 pružin, a tak i nadále drží i v tomto směru retro styl, který se k celkové koncepci opravdu hodí. Elegantní nápisy na bocích sedátka opět jen celkový parádní dojem podtrhují.  

Představili jsme si u kola snad vše podstatné a tak je téměř čas se rozloučit. Ještě než však tento článek bude opravdu u konce, pojďte se podívat na vytvořenou video reportáž přímo z prodejny, kde si tento bicykl můžete zakoupit. Tímto i rozhodně musím za magazín poděkovat obchodu KELLYS FACTORY STORE HRADEC KRÁLOVÉ, který kolo k nafocení zapůjčil. Tento obchod můžete najít na adrese...stačí kliknout na obrázek vedle videa. Pokud si zde budete chtít kolo zakoupit, nejdete ho zde pod cenovkou 15 490 Kč. Nyní již pojďme na slíbené video.

To je dnes z představení toho městského bicyklu KELLYS ARVEN DUTCH BEIGE 2023 opravdu vše, a budu se těšit zase někdy příště. Doufám, že se Vám fotografie, článek i video líbili, a shledejme se tedy zase někdy u objevování nějakého zajímavého bajku :-). ZDAREC RETRO BAJKUJEC a budu se těšit.