10.

29.02.2024

GHOST NIRVANA 4x CHROME 2024

Zdravím Vás moji milí Bajkujáci a všichni bajkeři, kteří tento projekt, magazín a vše kolem sledujete. V roce 2023 jsme tvorbu článků uzavřeli právě touto kategorií, a v roce 2024 zde budeme zase pokračovat (je to sice druhé kolo tohoto roku, ale i tak se pokusím nějak navázat). Dnes se půjdeme podívat do zóny DIRTOVÝCH kol. Kolo, které si dnes představíme nese již ve svém názvu označená 4X, a tak směr do závodního odvětví disciplíny FOURCROSS je jasně zřetelný. Jak ale víme, tak na podobných kolech se dá disciplín jezdit více, a tak i díky popisu přímo firmy GHOST můžeme prohlásit, že na kole si užijete jak na HLINĚNÝH DIRTOVÝCH SKOCÍCH, PUMPTRACKU, SKATEPARKU, ale rozhodně i závodní disciplínu FOURCROSS...možná byste ho mohli vzít i na bikrosovou dráhu. Vypadá to totiž, že číslo v názvu není jen směr ke zmíněnému 4xCROSSU, i když to rozhodně nabádá, ale nejspíše to znamená výčet možností disciplín, které si s kolem můžete užít. Když kolo velkou měrou ukazuje na závodní kategorii 4XCROSS, ve které jsme i jako Česká republika velmi zdatní, pojďme se lehce po této závodní disciplíně podívat. Pokud trošku nastíním o co vlastně v závodech 4X CROSS jde, tak se jedná o skupinovou disciplínu o několika závodnících, kdy se 4jezdci pustí z daného kopce, po vytvořené závodní dráze, a samozřejmě jak to bývá, tak kdo dojede do cíle první vyhrává. Jedním z nejznámějších představitelů této disciplíny v Čechách je rozhodně Tomáš Slavík, který velikou náhodou zrovna sedlá kolo také této značky GHOST. Dokonce v Jablonci nad Nisou pořádá vlastní závody Světové série 4X CROSS JBC REVELATION, které se odehráli minulým rokem již po desáté. Pokud se ale podíváme trošku po samotné specifikaci této disciplíny, tak se dozvíme že:

 Fourcross (také Four Cross, Biker Cross, 4X, Bicycle Four Cross, Bicycle Super Cross) je jedna z novějších cyklistických disciplín. Tratě jsou obvykle dlouhé 150 až 600 metrů a jsou podobné jako tratě pro klasické BMX neboli takzvané bikrosové tratě. Vedou však pouze z kopce. Zahrnují klopené zatáčky, skoky, boule atd. Závody na nich jsou ještě rychlejší a nebezpečnější než na BMX tratích. Jsou proto pro diváky ještě atraktivnější, zábavnější, a jezdci na nich předvádí opravdu adrenalinové kousky.

V závodě se obvykle jedné jízdy účastní čtyři jezdci současně, a využívají vlastností terénu k tomu, aby získali před soupeři náskok...hledají si rychlejší trasu, skoky, pomocí pumpování a podobné. Závody tak často bývají součástí závodů ve sjezdu – obojí vyžaduje kombinaci rychlé jízdy, dobrého ovládání kola a sebevědomí. Obě disciplíny spravuje Mezinárodní cyklistická unie UCI. Fourcross je skládán z pump tracku, downhillu, freeride a lesní pasáže.

Základem pro vítězství je nejrychlejší start z brány. Na většině tratí se těžce předjíždí. Jedinou možností je čekat na soupeřovu chybu, anebo najít lepší stopu v zatáčce.

Soutěží se vyřazovacím systémem. Pokud jsou čtyři startující, dva nejrychlejší (jinak rychlejší polovina účastníků) postupují do dalšího kola.

Závodit a jezdit závodně tuto disciplínu, není tedy nijak jednoduché a lidově řečeno, na to člověk musí mít opravdové BALLS :-D. No a protože jsem měl možnost s magazínem se dostat ke kolu, které k této disciplíně má opravdu, ale opravdu blízko, pojďme si ho pěkně popořadě představit a ukázat si, co je na tomto bajku zajímavého. 

PS: veliké poděkování posílám firmě MOJEKOLO.CZ do KRAVAŘ, která kolo k nafocení poskytla. Samozřejmě, aby poděkování nebylo na globálním hledisku, protože všichni s tím také nemají něco společného, tak poděkování směřuji především na marketing a osoby z prodejny, kteří mi s vytvořením tohoto focení pomohli. No a na konec rozhodně majiteli, protože bez jeho nakoupení kola by to nebylo možné. Díky a pojďme na to.

Jako první se soustřeďme na rám kola, protože je to vlastně stavební pilíř celého bajku, a bez rámu by to prostě nešlo. Jak můžeme vidět, tak je použita jednoduchá konstrukce rámu, bez nějakých složitých spojení, a komplikovaných řešení. Trubky, ze kterých se rám skládá jsou vytvořeny v moderním designu, kdy kolo působí dosti šik dojmem. Nejedná se o klasické kulaté trubky, ale použité jsou trubky „ řekl bych 3 hrané“ a tak dávají kolu trošku jiný rozměr. Možná, že se dá i říci, že díky takovému ztvárnění kolo působí trošku nadčasově. Použitý materiál je HLINÍK. Rozhodně však na první pohled neuvidíme z čeho je kolo vyrobeno, ale první dojem a kontakt s kolem je určitě pomocí očního vjemu, a barevného provedení. Zde se dostáváme také k odkazu v názvu kola a tím je slovo CHROME. Kolo je ztvárněno v barvě stříbrná, chromová, s černými doplňky, a tak i tato stránka kola dává celkem zajímavý smyslový obsah. Někomu se tohle provedení může líbit a díky lesklému rámu, který je tedy celkem výrazný, může kolo vypadat i trošku zajímavěji, než kola ostatní. Za magazín bych řekl, že varianta jiné a trošku přírodnější barvy by mohla být možná více originální, ale to je opravdu názor každého...barevná provedení bohužel jiná nejsou. Třeba tmavě zelená s chromovým nápisem, by mohla vypadat opravdu dobře, ale i barva, která by ladila s hnědým lemem pneumatik by také neurazila :-). Přeci jen je kolo vytvořeno na hodně disciplín do přírody a na hlínu. Co se týká rámu, tak jsme si nějaké základní věci kolem představili. Na obrázku níže si můžete pročíst i geometrii tohoto kola, a nyní již přistupme k samotným komponentům. 

Jako první oblast tohoto kola si představme část přední, kde se věnujme celému přednímu kolu, vidlici, řídítkům a dalším komponentům, které zde můžeme najít. Začněme nábojem předního kola, od které se nám bude vše odvíjet dále. V této části je použitý Shimano HB-MT400-B 15x110 mm. Jedná se o náboj, který je vytvořen především pro kola MTB, a to tedy do přírody a nebo třeba nějaké závodní tratě, kde si poradíte pouze s horským kolem. Náboj je vytvořen na rychloupínák E-THRU AXLE. Uchytit kotouč se dá pomocí CENTER LOCK. Náboj vlastní 32 děr pro výplet. Na náboj a vypletení nám navazuje ráfek, který nese označení WTB ST Light i29. Jedná se o vnitřně dvoustěnný ráfek s technologií TCS, který umožňuje pohodlnou instalaci bezdušového systému. Specifikace použití jsou dosti podobné, jako celý styl kola, a tak převažuje především příroda, traily a podobné. Na předním kole jako poslední komponent najdeme pláště, a ty jsou použity Maxxis DTH 26x2,30. Tento plášť je opět použitelný na přírodní povrch, jako je hlína, jemný kámen, ale i na asfaltovém povrchu s ním uspějete. Plášť  by měl zajišťovat hezký odběh povrchu, a tak i pěknou rychlou a plynulou jízdu. Tento plášť by se měl i vyznačovat velmi dlouhou životností a díky šíři, tak i jistotou v každém záběru pedálu. Použití by mělo být Dirt/Urban. Opět se tedy dostáváme do dvou povrchových krajin, a tím je hlína a asfalt.

Od předního kola se posuňme o komponent dále a pojďme si říci něco o použité vidlici. Když napíši, že použití tohoto tipu vidlice je trošku nezvyklé, tak semnou možná budete souhlasit. Vidlice od X-FUSION moc k vidění nejsou, a tak bychom tomuto komponentu mohli věnovat trošku více pozornosti. Čím nás asi překvapí? Jako první informaci, kterou si můžeme sdělit je, že tato vidlice se používala i na tipech tohoto kola již v minulých letech, a tak i články třeba v roce 2021 tuto vidlici popisovali. Je možná trošku škoda, že v tomto směru nenastala nějaká změna progresu v před. Když však i z úst Tomáše Slavíka je slyšet chvála, tak není možná nutné nic měnit. Co se týká samotného komponentu, tak tato vidlice je něčím rozhodně unikátní a to nastavením zdvihu. Sice její popis zní X-Fusion Slant 34 RC 100 mm, a tak se dovtípíme, že zdvih je daný 100 mm. Však ono to není úplně taková pravda. Když chcete, můžete totiž vnitřně nastavit zdvih až na 160 mm, a tak mít vlastně odpružení téměř jak na endurovém bajku. Je to dosti zajímavé, protože tato vlastnost asi tak často k vidění není, a je tedy rozhodně dobře, že jsme se vidlici trošku věnovali. Další vlastnosti, které jsou rozhodně k dobru tak si můžeme říci, že použitelná jsou kola 26, ale i 27,5“. Další výhoda je rozhodně způsob tlumení, protože zde není použitý pružinový systém, ale vzduch. Vidlice by tedy i díky tomu mohla být o něco lehčí, a nastavení možná jednodušší. Maximální zatížení směrem k brzdám, které se na vidlici připevňují, tak zvládne bezpečně zajistit maximální šíři kotouče 180 mm. Proběhla zde i zmínka o váze, a ta činí 1905 gramů. Možná, že proti ostatním 100mm vidlicím to není zase až takový rozdíl, ale plusy jsou zde viděny rozhodně v jiném směru. Barevné provedení černá, s modro bílým logem. Vidlici máme také zmáknutou a můžeme se zase posunout o kousek dále. Skočme na hlavové složení, představec, řídítka, a další...

Hlavové složení je použité Acros ZS44/56. Je vyrobeno německou firmou ACROS, která je již dlouholetým dodavatelem podobných komponentů, a dalších výrobků spojených s cyklistikou. Materiál, ze kterého je tento důležitý komponent vytvořen je slitina. Váha téměř nepatrných 111g. Další komponent, který nám navazuje je představec a ten je na stránkách prodejce uváděn Ground Fiftyone Dia. 35 mm. Je to výrobek od firmy GHOST, ale bohužel jsme objevili, že na kole je umístěn nějaký NONAME s délkou 35mm. Však důležité je, že takto bylo již kolo dovezeno od výrobce. Od představce pokračujme dále a to na řídítka, která nesou stejný název tedy GROUND 51 a šíře 780 mm. Na řídítkách jako další  důležité komponenty můžeme najít gripy WTB Wafel. Firmu WTB jste již mohli postřehnout u ráfků, a tak i zde se k firmě vracíme. Tyto gripy vypadají, jako když jsou vydlážděny velkými kostkami a mezi nimi jsou drážky, které umožňují přívod vzduchu. Ono tomu i tak trošku je, akorát rozestupy mezi těmito kostkami jsou pro odvod bláta a vody. Velké kostky by měli zajistit dobrou přilnavost, a tak nabídnou jezdci pohodlnou jízdu. Posledními komponenty na řídítkách jsou páčky brzdového systému, a ty jsou použity Shimano BL-MT401.

Kokpit máme také úspěšně za sebou, a přejděme tedy do další části tohoto kola a tím je část druhá/středová. Zde nás bude zajímat pohon, převod, kliky, a vše kolem. Jako první bych začal středovým složením, které je použité se závitem BSA 73. BSA závit nazývaný také jako ANGLICKÝ. Šroubuje se do rámu. Označení 73 je určitá verze. Dále navazují kliky a převodník, a ty najdeme použité  dvoudílné kliky SHIMANO DEORE s pevnou osou. Tyto kliky jsou určeny pro 10 a 11 rychlostní řadící systémy. Převodník, který je v tomto případě použit je pouze jeden, nese pěkných 30 zubů. Je určitě dobře, že zde je použitý systém 1x rychlosti, protože kolo tak vypadá hezky vzdušně, a na údržbu i jízdu mnohem pohodlnější. Vypadá to, že při zakoupení nejsou v balení dány pedály, a tak co se týká klik jsme u konce. Poslední součástkou, která nás i dovede do další části kola je řetěz. Tento komponent je s názvem KMC X10. Po řetězu se přesuňme již do poslední části/3 části tohoto kola, a zde si představme zadní kolo, osazení, sedlo, sedlovku a co zde najdeme.

Začněme i zde jako u části přední, a bude nás tedy zajímat jako první náboj zadního kola. Náboj, který je zde použitý je o něco robustnější a širší, než na kole předním a nese celý název Shimano FH-MT400-B 12x148 mm. Řada je to stejná jako u náboje předního, ale rozdíl je v daných rozměrech. Dále navazuje výplet a ráfek kola. V tomto momentu se nám také nic nemění a ráfek je použitý WTB ST Light i29. Ta samá a do třetice stejná situace nám nastává i u pláště, který je zde také jako v předu Maxxis DTH 26x2.30. To je trošku v rychlosti kolem zadního kola, a pojďme dál. Co se týká kotouče, dle popisu prodejce by měl být jiný a zde je použitý 180 mm. Zadní brzda nese celé označení Shimano SM-RT10 180 mm. Dále je tu rozhodně zajímavá věc, a to ne jen, že u klik je použit jedno rychlostní systém pohonu, ale také se s tímto pojetím setkáme i v této zadní části. Možná, že by spousty z Vás čekalo, že se zde objeví třeba 3-4 převody, ale není tomu tak. Zadní kazeta tu chybí, a je zde pouze ozubené kolečko se 13 zuby. Na první pohled byste jistě i řekli, že je použita přehazovačka, protože vodící ramínko zde najdeme také, ale tento komponent zde slouží právě pouze jako vodítko řetězu. Máme za sebou i poslední část tohoto téměř závodního bajku, a co zbylo? Ještě jsme si neřekli nic o sedlovce a použitém sedlu. Pojďme tedy na to.

Co se týká sedlovky, najdeme zde použitou JD-SP20T 34.9. Bližší informace se mi vyhledat nepodařilo, ale její kolegyně co se týká ceny, se pohybuje někde kolem 2 tis. Když se však podíváme na sedátko, tak zde těch informací objevíme více. Sedátko pochází od italské firmy SELLE, která je velikým výrobcem v této oblasti již opravdu mnoho let. Celý název tohoto sedátka zní Selle Italia X-Base. Tohle sedátko není úplně výrobek, který byste použili jen na horské kolo, ale je to jedna z variant. Sedátko si totiž najde místo ve všech možných variantách cyklistiky, a tak je vlastně trošku univerzální. Rozměry jsou 135x285 mm a hmotnost 322g.

Kolo jsme si tedy představili celé komplet, a nakonec Vás ještě pozvu na vytvořenou krátkou video reportáž, kde si tento bajk můžete prohlédnout v dalších záběrech.

To je dnes již z této bajkerské kategorie opravdu vše. Jak říkám vždy „nebo alespoň většinou“ tak doufám, že se Vám kolo a představení líbilo, a že se spolu sejdeme zase někdy příště u objevování zajímavých věcí. Takže ZDAREC FOURKROSSEC BAJKUJEC a budu se těšit.