10.

26.03.2024

CRUSSIS LEGEND 68 - 2024

Vítejte moji milí Bajkujáci u tohoto článku, kde se půjdeme podívat za něčím, co je k vidění opravdu jen málokdy. Když se hovoří o legendách, legendárních kolech, či o něčem co je prostě legendární, tak rozhodně v tomto směru nesmí chybět ani jméno Jaromír Jágr, jeho výkony, výhry a vůbec vše, co je kolem této osobnosti opředeno. Tohle vše si uvědomila firma CRUSSIS a před nějakým tím rokem, jsme se mohli poprvé setkat s kolekcí Jaromír Jágr LEGEND 68 a tak poprvé slyšet o tom, že na počest tohoto významného hráče bylo vytvořeno kolo, které je vedeno v jeho vlastní kolekci. Jestli to pamatuji správně, tak první řada obsahovala pouze 99 kusů, a tak se dá i říci, že se jednalo o sběratelský unikát. Podobně je tomu i zde, však čísla se nám trošku navýšila. Tato kolekce je vyrobena v počtu 300 kusů, k dispozici jsou 3 velikostní varianty, a tak je toto číslo rozvrženo mezi 3 kategorie...M,L,XL. Nafoceno je kolo s číslem 222. Ještě než se však pustíme do úplného představení kola, Jaromíra a všeho kolem, je rozhodně důležité si také představit trošku firmu, díky které vlastně tato bajkerská relikvie vznikla. 

PS: Veliké poděkování také patří firmě BIKEMAX.CZ, která kolo k nafocení poskytla a tak se velmi důležitým aspektem podílela na vytvoření tohoto článku. Děkuji a přeji mnoho úspěchů. 

Co se tedy týká samotné firmy CRUSSIS, tak jistě všichni víme, že se jedná o českou firmu zabývající se především ELEKTROKOLY, ale také v jejich repertoáru můžete najít koloběžky a další vybavení...nás však bude zajímat především cyklo. Jak vznikl vývoj firmy je hezky popsáno na jejich vlastních stránkách, a tak k představení použiji tyto řádky: Oslovili jsme několik velkých evropských i asijských výrobců elektrokol a začali připravovat designy pro naši první kolekci. Tu jsme představili v dubnu 2013 na veletrhu FOR BIKES. Po úspěchu na veletrhu o půl roku později už byla naše elektrokola k dostání na stovce prodejen po celé České republice. Během dvou let se CRUSSIS stala významnou značkou na poli elektrokol v ČR. V roce 2015 jsme se rozhodli, že nechceme elektrokola jen kupovat od velkých výrobců a přesunuli jsme výrobu do České republiky. Otevřeli jsme vlastní výrobní linku v Hovorčovicích, kousek od Prahy. Ve stejném roce jsme začali vyrábět a následně uvedli na trh i koloběžky CRUSSIS, které jsme vyvíjeli a ladili do sebemenšího detailu více než rok. Následující rok jsme se soustředili především na koloběžky. Proto jsme v roce 2016 vytvořili obchodní oddělení pro zahraniční prodej. Naše koloběžky se dostaly na trh v osmi evropských zemích a v USA, kde jsme vystavovali na největším americkém veletrhu jízdních kol Interbike v Las Vegas. 

Jak můžete číst, tak vzestup firmy na trh byl celkem rychlý, žádaný a rozhodně se výrobky během chvíle hezky uchytili. Zakladatel, společník a jednatel společnosti CRUSSIS electrobikes Petr Výkruta, může být s tímto průběhem více než spokojen a také se možná není ani čemu divit. Firma přišla na trh se svými originálními barevnými designy, které jsme zatím v ČR rozhodně vidět nemohli, a tak přišla na svět s něčím dosti originálním. To, že se soustředí vlastně pouze na elektro je také celkem zajímavé, protože vyrábí i dosti širokou škálu celoodpružených kol, a tak všude dávat elektromotor je celkem zajímavý pohled na věc. Však vše se do dnešní doby podařilo ke spokojenosti okolí, Evropy i dalšího světa, a tak je v tomto směru nejspíše vše jak má být :-). Nyní pojďme alespoň v krátkosti k samotné osobnosti Jaromíra Jágra, a trošku si také představit jeho životní kroky.

Jaromír Jágr (* 15. února 1972 Kladno) je český hokejový útočník hrající od roku 2018 za český extraligový klub Rytíři Kladno, jehož je zároveň majoritním vlastníkem. Dříve působil na nejvyšší světové úrovni v mnoha klubech NHL, z toho 11 let v Pittsburghu Penguins, a několik let hrál také v KHL za ruský tým Avangard Omsk. V Česku je spjatý s kladenským klubem, kde začínal a na závěr kariéry se sem zase vrátil. S českou reprezentací vyhrál olympijský hokejový turnaj a dvakrát mistrovství světa. Je celosvětově respektovanou a uznávanou osobností v oblasti sportu, a řadí se mezi nejlepší hokejové hráče všech dob. V NHL získal dvakrát Stanley Cup, pětkrát byl vítězem kanadského bodování sezóny a stal se nejproduktivnějším Evropanem hrajícím kdy v této soutěži. Historicky je mezi všemi hokejisty NHL co do počtu kanadských bodů druhý, po nejlepším Wayneu Gretzkym a v tabulce nejlepších střelců NHL je čtvrtý. Řadu rekordů NHL sám drží – stal se například nejstarším hráčem, který vstřelil hattrick. V roce 2005 se Jágr spolu s Jiřím Šlégrem stal členem Triple Gold Clubu, jenž sdružuje hráče, kteří vyhráli všechny tři hlavní hokejové soutěže – Stanley Cup, olympijské hry a mistrovství světa. V roce 2008 byl uveden do Síně slávy českého hokeje a roku 2024 klub Pittsburgh Penguins slavnostně vyřadil dres s Jágrovým číslem 68...dnes je vyvěšen v hokejové hale. Pokud ještě tyto řádky trošku doplním, tak na kontě tohoto po gólu salutujícího hráče je obrovská sbírka ocenění, medailí a všech možných významných vyzdvižení. Pokud si projdete třeba wikipedii, tak zde najdete 31 těch nejdůležitějších, které kdy byli zaznamenány. Doufám, že kdo jste DŽEGRA neznali, tak jste si trošku udělali obrázek jaká to je opravdu světová osobnost, a nyní již pojďme k samotnému kolu, na které se jistě těšíte.

Jako vždy, tak prvním nejdůležitějším komponentem který si představíme je pro nás bezesporu rám kola. Je to vlastně stavební pilíř celého bajku, a od této součásti se odvíjí i osazení dalších komponentů, geometrie, atd...rám je vyroben kompletně celý z materiálu KARBON. Když si řekneme proč je vlastně použitý tento materiál, tak jeho vlastnosti nám to celkem dosti osvětlí. Karbon je totiž 6x pevnější než ocel a zároveň i 5x lehčí. Co se týká dalších specifikací, tak se určitě můžeme podívat po technologii MONOCOQUE, která je použita v místech, kde je kolo více namáháno a tak zabraňuje zbytečnému poškození...zde je karbonová vrstva silnější. Asi jedinou nevýhodou, kterou byste měli brát v potaz, tak je velký pád, náraz či nehoda. V tomto případě se karbonový rám může poškodit ve velikém měřítku, a jak je uvedeno i u spousty případů, tak poškození může být i nenávratné. Dá se tedy říci, že karbon je rozhodně fajn, pohodlný a dokáže kolu hodně pomoci k dobrému zážitku, ale při tvrdém nárazu je dosti křehký. Znamená to tedy, že rozhodně užitné vlastnosti hrají ve prospěch tohoto materiálu, oproti ostatním. Jediný lepší, který by přišel v úvahu je TITAN, ale v tomto případě se otevírají další otázky, které není úplně jednoduché vyřešit. Jedna z nich je, kdo to opraví? Titan je dost drahý materiál, a na opravy jsou pouze odborníci, které není tedy jednoduché sehnat. Úhly a přímé specifikace geometrie rámu tohoto kola se my bohužel nepodařilo sehnat, a tak tuto část musíme přeskočit. Když se však ještě podíváme po barevném provedení, a jak kolo působí na první pohled, dalo by se říci asi toto. Kolo se již od začátku drží kombinace ČERNO ZLATÁ, a tak je tomu i u této kolekce. Zde možná nejsou variace tak výrazné, jako třeba u prvního modelu (který byl na pevném rámu), ale rozhodně ten kontrast černé a zlaté, je pěkný a výrazný. Rám nese i barvu v provedení metalíza, která je velmi zajímavým způsobem propojena s celým designem kola.   

Od rámu přejděme k první části tohoto kola, kterou je část přední. Zde se seznámíme s předním kolem, kokpitem a vším, co je zde k vidění. V této části začněme od náboje předního kola, který je použitý od firmy DT SWISS s označením 370 BOOST (15x110mm). Pokud bychom se podívali trošku na tento náboj detailněji, dozvíme se, že náboj DT swiss 370 je dědicem řady DT240s a DT350. Je spolehlivý a velmi snadno se udržuje díky super utěsněným a fluidním ložiskům. Na náboj navazuje výplet a ráfek předního kola. Výplet si bohužel nepředstavíme, ale přeskočme rovnou na ráfek. Ten je použitý také od firmy DT SWISS a nese označení 1900H Alu, hooked/crotchet tub. TC 35 mm. Další řádky jsou použity ze stránek výrobce DT SWISS: Když se pomoc motoru a síla nohou setkají, rozsah terénu, který může kolo zdolat, roste téměř exponenciálně. K tomu je určen H 1900 SPLINE, nyní vylepšený o slavnou technologii DT Swiss Ratchet. Systém Ratchet LN rozděluje kombinované síly z jezdce a motoru na větší plochu než předchozí systémy s pawl freehub, čímž se zvyšuje životnost systémů díky nižším špičkám zatížení. Náboj 370 umožňuje plný přenos síly na zem se zesílenými hybridními paprsky připevněnými k odolnému hliníkovému ráfku, který je k dispozici ve dvou vnitřních šířkách 30 - 35mm. Další součást předního kola je bezesporu plášť , který nám i navazuje na představený ráfek. Pneu je použito MAXXIS REKON 29 x 2.60. Tyto pláště jsou použitelné především pro TRAILOVÉ ježdění, a vycházejí z předešlého pláště IKON. Jak píše sám výrobce, tak plášť  je doslova AGRESIVNÍ TRAILOVÝ plášť vytvořen pro technické ježdění. Středový dezén má zaručit velmi kvalitní efekt při brždění, za to boční dezén zaručuje maximální stabilitu v klopených zatáčkách. Na tomto plášti nechybí ani EXO výztuha boků a také jde použít plášť jako bezdušový.

Přední kolo máme za sebou, a následuje velmi důležitá součást a tím je přední odpružení, tedy vidlice. Zde je použitý komponent od firmy FOX s označením FOX FACTORY 36 - 150 mm. K popisu použiji řádky ze stránek výrobce kola. Tato špičková vidlice FOX 36 Float 29" se zdvihem 150 mm z řady Fox Float Factory představuje vrchol technologie pro elektrokola. S impresivním zdvihem 150 mm a offsetem 51 mm, poskytuje nejvyšší možný výkon. Její jedinečné Kashima Coating zbarvení kluzáků je elegantním prvkem, který ji odlišuje již na první pohled. Připravte se na nejlepší jízdní zážitek s touto vrcholnou vidlicí od FOX! Abychom si ale také řekli něco vlastními slovy, tak je naprosto jasné, že zde se dostáváme do nejvyšší řady vidlic značky FOX, a rozhodně není využitelná pouze na elektro. S tímto zdvihem si rozhodně můžete zažít spousty adrenalinových zážitků v rámci trail, endruo i na klasicky provedených celopérech. 

Vidlici máme také představenou a nyní následuje kokpit tohoto kola. Z kokpitu nás bude zajímat představec, řídítka, osazení řídítek a další věci, které zde můžeme najít. Začněme tedy představcem, který je použitý od firmy RACE FACE. Tento představec je použitý vlastně v rovné poloze, protože nese úhel stupňů 0. Jeho délka je 40mm a použitý materiál při výrobě je hliník. Jeho váha je 170g. Vzhledově působí představec velmi jednoduše. Provedení je v černé barvě, s logem firmy po stranách. Na představec navazují řídítka, která nesou označení stejné kategorie jako představec, a to tedy RACE FACE CHESTER s délkou 780 mm. Váha těchto řídítek je 400g. Pokud by Vás i zajímalo, na jaké disciplíny jsou řídítka použitelná, tak All mountain, Trail, ale i E-BIKE. Poté je dále na řídítkách připevněna páčka na teleskopickou sedlovku, ale k tomuto bych se dostal až později, když si budeme představovat celý set se sedlem. Co nás ale bude rozhodně zajímat, tak jsou páčky brzd, které zde najdeme v zastoupení jak přední, tak i zadní brzdy. Celý název tohoto komponentu je SRAM CODE R. Jedná se o brzdy tedy od firmy SRAM, která se již nějakou tu dobu v těchto oblastech pohybuje :-), a jsou to brzdy 4 pístové. Na takovém kole, které můžete použít i na ENDURO jsou 4 pístové brzdy rozhodně velikou výhodou, a ještě k tomu, když je připojen e-pohon. Kolo je samozřejmě v ten moment o dost těžší, a tak kvalitní brzda rozhodně udělá jen radost. Popis od výrobce: Přepracovaná páka nabízí lehký a plynulý chod a díky zvýšenému objemu kapaliny brzdy, zajišťují bezproblémový a konzistentní chod i při dlouhém, anebo agresivním brždění. Abych nevynechal řadící páčku od přehazovačky, tak na tu se samozřejmě musíme také podívat. Jedná se o systém řazení SRAM XX1 Eagle, který zaručuje velmi pohodlné a tiché řazení, a je zkonstruován na převody 1x12. Tato přehazovačka má v popisu od výrobce rozepsáno opravdu velice výhodných věcí, které ji dělají doslova zázračnou, ale co bych určitě zmínil, tak je jen několik bodů. Její větší 14-ti zubová kladka poskytuje nejlepší možný výkon i v nepříznivých podmínkách (X-Sync), zamykání ramínka pro snadnou montáž/demontáž zadního kola (Cage Lock), ostré a konzistentní řazení na celé kazetě (X-Actuation), ale jak jsem řekl, tak i spoustu dalších. V předu tyto brzdy pojmou 200 mm kotouč, a na zadní brzdě je použitý 180 mm. Jako poslední jsou také na řídítkách umístěny gripy. Co se týká ztvárnění tak můžeme vidět, že působí dosti moderním vzhledem, drážkování a vlastně vytvořený povrch je z tvarovaných dlaždic, které jsou přizpůsobeny dlani jezdce. Spodní část je trošku jiná a je vytvořena ve tvaru pláství. Jasně by měli poskytnout pohodlný zážitek z jízdy...nesou na sobě i hezké logo, které tento kokpit mile doplňuje. Vím, že si asi řeknete, že je tu ještě displej od elektropohonu a řadící jednotka, ale nemusíte mít strach, na tyto se také dostane...vezmeme to z gruntu s motorem.  

Nyní máme za sebou představení celé přední části tohoto kola, a postupme tedy dále, na část druhou neboli střední. Zde nás rozhodně bude zajímat tlumič, rozhodně motor + baterie, použité kliky, řetěz, a vše co zde můžeme dále najít. Začněme asi tím největším komponentem, a tím je určitě e-motor. Jak jsem se dočetl na stránkách výrobce BOSCH, tak tento motor Vám nabídne opravdu mnoho zajímavých novinek, které Vám jízdu rozhodně zpříjemní. Netroufám si však zde vytvářet vlastní popis (zbytečně ani k ovládacímu displeji), a tak celou specifikaci najdete pod tlačítkem, které Vás přesměruje na stránky výrobce BOSCH. Pokud však alespoň pár řádků mohu doplnit, tak použiji popis ze stránek prodejce CRUSSIS: Tento motor má znatelný vliv na kvalitu jízdy. Umožňuje Vám zrychlení na výjezdu z ostrých zatáček a perfektně Vás podpoří při výjezdu nejednoho prudkého kopce. S motorem Bosch Performance Line CX - Smart systém se budete těšit na výšlapy vzhůru a jízdu si užijete v každém terénu.

Jako další na řadě je tlumič, který je pro bajkery asi tou nejdůležitější částí ve středu kola, a i zde jako u vidlice, je použitý výrobek od firmy FOX. Celý název zní Fox Float X Factory 230x60mm Evol Extra Volume E-MTB. Jedná se o tlumič, který byl vyvinutý v roce 2023, ale i tak stále patří rozhodně mezi špičku. Tento tlumič je vytvořen i speciálně pro E-kola a tak je na tomto bajku umístěn naprosto správně. Další konkrétní specifikace přímo o tomto tlumiči se mi bohužel nepodařilo najít, a tak bych doplňkově použil popisek ze stránek prodejce CRUSSIS + odkaz na popis pod tlačítkem řady tlumičů FLOAT X: S tlumičem FOX Float X 205x60 mm vstoupíte do světa nekompromisního výkonu a sofistikovaného tlumení pro traily. S elegantním lehkým provedením a velkým pístem poskytuje tento tlumič širokou škálu nastavení a výrazně snižuje potřebný tlak vzduchu. Získejte maximální kontrolu a komfort na trailu s FOX Float X, kde každá jízda přináší nezapomenutelný zážitek. 

Na motor se nám velmi blízce připojují kliky, a zde vidíme použité od firmy SRAM. Kompletní název tohoto komponentu je SRAM X1 E-MTB ISIS 170 mm. Tyto kliky jsou velice lehké, odolné, a především jsou vyrobeny přímo pro E-MTB kola, které disponují motory BOSCH a vysokým točivým momentem. Jak bylo kolo vystaveno na veletrhu, tak se fotilo a vypadá to, že se tento výrobek prodává bohužel bez pedálů. Možná, že jsou nějaké standardní zabaleny v krabici, ale vystaveno bylo bez. Sice jsem již jednou uváděl, že je zde použitý pohon 1x12, ale klidně si to řekněme ještě jednou. Na tyto kliky je použitý pouze jeden převod a to se 34 zuby. Přes převodník a použitý řetěz SRAM XX1 Eagle Gold, se přesuňme do zadní a zároveň poslední části tohoto e-kola.   

Takže jsme se přesunuli k zadní stavbě, kolu a všem komponentům, které v této poslední části můžeme najít. Zahrneme do toho samozřejmě i sedátko a sedlovku, a tak bude popis kola kompletní. Začněme nábojem zadního kola a ten nalezneme DT SWISS 370, a je to vlastně ta samá řada jako u kola předního. V tomto případě jako klasicky je tento náboj samozřejmě trošku jiný...díky zatížení této části a dalším důležitým aspektům... proto i jeho osa má jiné rozměry, než u kola předního. Zde nalezneme rozměry 12 x 148 mm. Ještě bychom si rozhodně mohli říci něco o těchto nábojích, a zmínit technologii RATCHET SYSTEM...použiji řádky od výrobce: Ratchet LN umožňuje upgradovat náboje DT Swiss s praporkovými systémy na Ratchet LN. Aby byla možná přestavba ze systému praporkových nábojů na systém Ratchet LN, je těsnění systému freehub umístěno na těle náboje a ne na plášti náboje jako u jiných Ratchet systémů.

Náboj jsme si představili a nyní přeskočme výplet, a pojďme se podívat na ráfek, který nese kompletní označení DT SWISS Alu, hooked/crotchet tub. TC 35 mm. Ještě doplním, že na náboj je připevněn i brzdový kotouč o rozměru 180 mm. Jedná se o ten samý ráfek, který jsme si představili u kola předního, a tak pro bližší info odkáži na řádky o předním kole. Dále se nám samozřejmě na ráfek pojí i pneu, a to je zde také stejně jako v předu. Použité je od firmy MAXXIS s označením Rekon 29 x 2,6. Jen pro malou připomínku: tyto pláště jsou použitelné především pro TRAILOVÉ ježdění, a vycházejí z předešlého pláště IKON. Jak píše sám výrobce, tak plášť je doslova AGRESIVNÍ TRAILOVÝ plášť vytvořen pro technické ježdění. Mohli bychom si také představit něco nového, co na předním kole nenajdeme a tím je bezesporu kazeta, přehazovačka a vše kolem této části. Kazeta je zde použita velmi stylově, a kompletně je i barevně sladěna s celkovým pojetím tohoto e-bajku. Nese naprosto parádní a výraznou zlatou barvu, která tedy ke kolu opravdu perfektně ladí. Jedná se o špičkovou 12-rychlostní kazetu Sram XG-1299 Eagle s rozsahem 10-52 zubů, která svými perfektně zpracovanými náběhy na ozubení umožňuje ještě přesnější a rychlejší přeřazení v tahu. Velký rozsah převodu 10-52 zubů poskytuje dostatečně těžký převod na rovinaté pasáže a 52 zubovou pilu, s kterou vyjdete opravdu všude. S kazetou je spojena přehazovačka SRAM XX1 Eagle. Je to: přepracovaná přehazovačka XX1 Eagle dosahuje nové úrovně výkonnosti řazení a nekompromisním závodníkům a majitelům kol snů umožňuje zvolit komponent nejvyšší úrovně. Rázná a přesná změna převodů, na kterou se závodníci mohou spolehnout, je teď vylepšená o novou konstrukci vodítka přehazovačky pro lepší vedení řetězu. Přehazovačka XX1 Eagle umožňuje plnohodnotné použití nových kazet 10-52z a je také zpětně kompatibilní s kazetami 10-50z. Tyto 2 komponenty, které tedy u předního kola nenajdeme, patří rozhodně do úplné špičky komponentů, které byste si dnes mohli zakoupit. Je tedy jasné, že v tomto směru kolo není rozhodně v ničem ošizeno...a také to vypadá velmi luxusně :-).  

Pomalu ale jistě jsme se dostali k posledním součástem, které jsme ještě nezmínili a tím jsou  sedlo a sedlovka. Začněme sedlovkou, kterou mají velmi hezky popsanou na stránkách Crussis: sedlovka ze série Fox Factory s povrchem Kashima je skvostem nejen pro oko, ale i pro své vlastnosti. Lze ji ovládat z řídítek a její polohu můžete zastavit v kterékoliv fázi zdvihu. Ovládací lanko lze zároveň odpojit bez použití nářadí. Můžete se tak soustředit pouze na zážitek z jízdy. Opět je tento komponent zvolen velice dobře, a to ne jen vzhledově, ale hezky ladí s použitou vidlicí, zadním tlumičem, a rozhodně se jedná o velmi kvalitní výrobek. Na sedlovce najdeme usazené sedátko, které nese název FIZIK TERRA AIDON X5. Sedlo Aidon vychází ze sedla Alpaca, ale je navrženo tak, aby dokonale doplnilo váš elektrobike. Ergonomické prohnutí sedla od špičky až po zadní část sedla umožňuje plynulé změny pozice při vedení kola těžkým terénem, a navíc poskytuje podporu jezdci i v prudkých stoupáních na pomezí aktivace elektromotoru a jízdy za své. Centrální výřez je kryt speciálním blatníčkem, který je vybaven směrovým odtokem a odvádí vodu, která přijde svrchu, ale zabrání vstupu vody a bláta zespod. Spodní část pak slouží jako velké madlo, když potřebujete elektrokolo přizvednout. Na konec si řekněme váhu, a ta je...hmotnost: 262/272g. Co si závěrem říci i o sedle? Tak ne jen, že vypadá dobře ergonomicky, rozhodně i asi pomůže při dlouhých projížďkách, kdy se vám zbytečně nebudou potit ony partie, ale kolo tak nějak hezky dotváří. 

Dostali jsme se na konec tohoto představení nějakého zajímavého kola, které tedy bohužel je dnes v kategorii E-BAJKY. Když Jarda ale jinak nedá a musí to být s motorem, tak se prostě musí fotit a psát o kole s motorem :-). Poručit Jágrovi, že takhle by to tedy jako nešlo, si myslím že asi nepůjde, a proto berme tedy co je :-). Ještě než se rozloučíme, tak Vás pozvu na vytvořenou videoreportáž, která se natočila přímo na veletrhu FOR BIKES 2024, kde se i kolo fotilo.  

To je dnes již opravdu vše a jak vždy říkám, tak doufám, že se Vám představení, foto a video líbili, a že se sejdeme zase někdy příště. Snad to nebude něco, co bude jezdit na tužkové baterky, ale budeme si užívat trošku jinak zážitek na kole a doufám, že trošku více za své. ZDAREC JARDA BAJKUJEC a budu se těšit :-).