11.

28.05.2024

ROCKY MOUNTAIN INSTINCT ALLOY 50 2024

Zdravím Vás mojí milí Bajkujáci, a opět se po několika měsících vracíme zpět do této kategorie, která se zabývá především MTB cyklistikou a tou trošku adrenalinovější. Jak již můžete vědět, tak elektro do této kategorie se moc dávat nesnažím, a tak kolo od CRUSSIS bylo celkem výjimkou, ale hodně se vázalo vztahově k České republice a rozhodně nedávno pro nás vítězně zakončeném zápolení v hokeji na MS - Konečně to ví celý svět, že jsme prostě mistři :-). Jednalo se o elektrokolo LEGEND68 Jaromíra Jágra. Sice ohlas od této osobnosti nebyl žádný a tak výsledek za tuto snahu přinést něco zajímavého (i když jsem se dost snažil), a udělat radost hokejistovi byl zklamáním, ale život jde dál a tak se alespoň do budoucna ví, koho si rozhodně nevšímat a nečekat nějaký zájem. Pár řádku k poslednímu vytvořenému článku bychom měli za sebou, a nyní se již pusťme k tomu, co nás bude zajímat nejvíce. Vypravil jsem se s magazínem po domluvě do obchodu HARFASPORT, který se nachází v Praze ulice Českomoravská. Tento obchod jsem navštívil kvůli nafocení celoodpruženého kola od firmy ROCKY MOUNTAIN s názvem INSTINCT ALLOY 50 2024. Tento bajk sedlá i pro veřejnost velmi známí Ondřej Šléz, a tak jsem k nafocení načerpal inspiraci u tohoto jezdce. Zaujalo mne video na Youtube kanálu, kde právě své nové kolo od Rocky Mountain představuje, a tak jsem se pokusil kolo vyhledat, a domluvit focení tohoto produktu.    

Nejdříve bych začal krátkým představením firmy, i když jsme také před nějakou dobou již kolo od Rocky Mountain v recenzi měli, ale opakování je matka moudrosti :-). Jak jsme se tedy mohli dříve dozvědět, tak v roce 1981 se banda šílenců rozhodla, že když mají možnost testovat kola na Vancouver's North Shore, tak proč se vlastně klidně nepustit do něčeho vlastního. Firma v partě lidí, kteří se vyskytují v několika různých zájmových odvětvích se do toho s vervou pustila, a postupem času se rozrostli na jednoho z nejznámějších výrobců a veličin ve světě horských kol. Díky této snaze, a vytváření zajímavých výrobků, se dnes můžeme podívat na tento parádní bajk s názvem INSTICT ALLOY 50 na rok 2024. Hned v začátku bych podotkl, že barvově se kolo s kolem Ondřeje Šléźe shoduje, a tak v tomto momentu zde není žádný rozdíl.

Načali jsme tedy barevné provedení, a v tomto směru bychom mohli zatím pokračovat. Protože je to horské kolo vytvořené především naježdění po bikeparcích, trailech a jednoduše řečeno v pěkně lesem vonících destinacích (jedná se o TRAILOVÉ kolo), tak bych i dále rozebral barevné provedení, které právě tímto směrem krásně tohle kolo zavádí :-). Tento bajk je vyladěn v barvách tmavě hnědá (možná by se i dalo říci, že se jedná o tmavou bronzovou metalízu) a béžová, což znamená, že má hodně blízko k půdě\hlíně a béžová je pouze další odstín těchto přírodních barev. Tímto směrem je tedy rám velmi hezky zkomponován a když tohle kolo člověk vidí, nemůže si snad představit ani nic jiného, než že sním takové lesní stezky brázdí. Půda odlétá od zadního drapáku a vidlice krásně s tlumičem kopírují horský terén. Trošku barevně je vyladěna i vidlice, o kterou se postarala firma FOX, ale do těchto končin hoodu bych zabrouzdal o něco později. Takže kolo je v pěkných do hněda laděných barvách a co se týká zbytku komponentů, tak zde jsme všude v černé. Tento vytvořený styl je určitě zajímavý a nijak to přírodně vyladěný styl rámu nenarušuje, spíše naopak. Barevné ztvárnění bajku jsme tedy také lehce rozebrali, a co se týká geometrie, tak přímé specifikace se mi nepodařilo vyhledat, a tak použiji řádky ze stránek prodejce HARFASPORT: Rocky Mountain Instinct Alloy 50 Shimano je univerzální trail bike se zdvihem na rámu 140 mm a zdvihem vidlice 150 mm. Hliníkový rám nabízí systém RIDE-4 pro nastavení geometrie. Celoodpružené horské kolo je osazeno kvalitními a osvědčenými komponenty značky Shimano s vidlicí Fox 36 Float EVOL GRIP Performance Series se 150 mm zdvihem a zadním tlumičem Fox Float X Performance, kde 140 mm zdvih zajistí maximální výkon při jízdě v terénu. Ne všechny hliníkové trubky rámu jsou vytvořeny stejně. Technologie FORM je klíčem k jedinečným jízdním vlastnostem kol Rocky Mountain, které používají pouze premiové materiály, které splňují přísné požadavky. Každá trubka technologie FORM byla speciálně navržena pro příslušné použití. Rám je navržen a přizpůsoben tak, aby vznikla optimální odolnost, hmotnost a tuhost.      

Vzezření kola jsme tedy lehce zdrbli a nyní bychom mohli kolo opět trošku rozkouskovat, a představit si jednotlivé části a díly samostatně. Začněme přední částí, kde nás bude zajímat přední kolo, vidlice a poté se přesuneme do kokpitu tohoto kola. Jako první bychom si mohli představit náboj předního kola, který nese název Rocky Mountain SL Sealed Boost 15mm. Jedná se tedy o výrobek přímo firmy Rocky Mountain, a co se týká nějakých parametrů, tak se jedná o náboj s osou šíře 15mm, s pevnou osou o délce 110 mm. Označení SL znamená super light - jedná se tedy o pěkně lehoučký náboj se zapouzdřenými ložisky. Na tento super lehký náboj se nám úzce váže výplet kola a ten nese označení 2.0 Stainless. Jedná se nejspíše o 2mm nerezové dráty. Na tento nerezový výplet je vázán ráfek a ten zde najdeme WTB ST Light i30 TCS 2.0 Tubeless | 28H. Nechci zbytečně tvořit nějaké slovní formulace a tak použiji slova ze stránek výrobce WTB: Naše nejlehčí slitinové ráfky, řada KOM Light, spojuje špičkový výkon a osvědčenou bezdušovou spolehlivost a vytváří cenově dostupný ráfek, který dosáhnou všichni. Ráfky KOM Light využívají design s otevřenou dutinou, aby byly dostatečně pružné na 200 mil štěrku, zatímco silná hliníková slitina 6069 je také činí dostatečně odolnými, aby vydržely každodenní používání na vašem trailovém kole. Vyberte si KOM Light, pokud hledáte špičkový výkon za nízkou cenu. Poslední přímou součástí předního kola je určitě i plášť, a ten je použitý od firmy MAXXIS s označením Dissector 2.4 WT EXO Tubeless Ready. Firma Maxxis je ve světě horské cyklistiky a vůbec výroby plášťů rozhodně ostřílenou značkou, a tak umístění pláště od nich je určitě dobrá volba. Jedná se o plášť využitý i pro ENDURO jízdu, a pomáhal ho navrhnout australský 0. K dalšímu popisu bych použil opět řádky ze stránek prodejců, protože proč zbytečně přetvářet dobré věci: Tento všestranný plášť byl vyvinut pro optimální kombinaci nízkého valivého odporu a nejlepší přilnavosti v zatáčkách. Ačkoli je primárně určen pro zadní kolo, může být použit i na předním kole, v závislosti na povrchu. Maxxis Dissector je oblíbený mezi enduro jezdci díky své schopnosti rychlé jízdy, přesnému řezání zatáček a možnosti snadného zpomalení, když je to potřeba. Pokud hledáte spolehlivý plášť pro vaše enduro dobrodružství, mrkněte na Maxxis Dissector. Abychom však nic nepřeskočili, tak se musíme rozhodně podívat i na brzdové kotouče. Zatím si řekneme pouze tedy přední, a ten zde najdeme použitý o velikosti 203 mm    

Pomalu bychom se mohli přesunout ke kokpitu kola, ale určitě nám zde ještě něco zbývá a tak po ladných liniích vidlice by to šlo. Na tomto bajku najdeme použité tlumení od firmy FOX, a celý název a označení zní Fox 36 Float EVOL GRIP Performance Series 150mm. Jedná  se tedy o vidlici z kategorie ALL MOUNTAIN\TRAIL, a s disponovaným zdvihem 150 mm. Vidlice ze série 36 jsou vytvořeny přímo pro ALL MOUNTAIN jízdu, a tak pružení i trakce kola je v tomto směru nekompromisní. Vlastně by se dalo říci, že na tento styl jízdy nemůžete od lišky najít asi nic lepšího. V roce 2024 uvedla tato firma 3 nové tipy tlumičů, a tento s přídomkem GRIP je jedním z nich. GRIP Ladění tlumičů je seřizováno vyrovnáváním tlaku, aby se maximalizoval výkon tlumení při využití odpruženého vnitřního plovoucího pístu těchto pokročilejších tlumičů GRIP. Vidlice řady Performance si zachovávají stejné černé eloxované hliníkové horní trubky řady 7000 jako Performance Elite, s výjimkou spárování s tlumičem GRIP. Další informaci, kterou se podařilo o této vidlici zjistit tak je, že její váha je 1929 g. Se zaměstnanci firmy HARFASPORT jsme tento komponent ještě také trošku rozebrali, a dokonce je i možné, že prý je tato vidlice vyrobena přímo jen pro značku ROCKY MOUNTAIN. Firma se tím totiž poté trošku liší od standardů, které je možné zakoupit. Firma je poté svými výrobky i dost jedinečná. I tato myšlenka je samozřejmě možná, protože přímo vidlici v tomto barevném provedení není možné samostatně zakoupit, a tak to i vypadá, že vidlice je tedy vyrobena jako zakázková přímo pro ROCKY MOUNTAIN. Co se týká standardního pohledu na sérii 36, tak se jedná o vzduchovou vidlici, a jak je již zmíněno, tak její ovládání je dosti jednoduché pomocí vyrovnávání tlaku. Páčky, nebo chcete-li ovládací kolečka na horní části vidlice se dají samozřejmě k pohodlné a přesné jízdě také nějak nastavit, a nabízejí 3 úrovně tohoto setupu - OTEVŘENÉ, STŘEDNÍ A PEVNÉ. Když byste si chtěli vidlici ze série 36 zakoupit na své kolo, tak cenově se pohybuje kolem 15 - 16 000 Kč, ale v této barevné variantě ji nikde zakoupit nemůžete.    

Poslední součást tedy vidlici máme také představenou, a nyní se přesuňme konečně do kokpitu tohoto kola a představme si komponenty, které jsou zde použity. Rozhodně nás bude zajímat představec, řídítka, použité páčky na řídítkách, gripy a vše co objevíme. Začněme řídítky, které jsou použité přímo od firmy Rocky Mountain a jejich celkové označení zní - Rocky Mountain AM | 780mm Width | 25mm Rise | 9° Backsweep | 5° Upsweep | 35 Clamp. Jedná se o řídítka hliníková. Řídítka jsou uchycena v představci, který si firma vyrobila také sama a celý název je uveden takto: Rocky Mountain 31.8 AM | 5° Rise | All Sizes = 40mm. Na konci představených řídítek nalezneme gripy a ty nesou název ODI Elite Pro Lock On. Jedná se tedy o gripy od firmy ODI, která je v tomto směru velmi známým výrobcem a jejich výrobky samozřejmě dosahují očekávané kvality. Tyto gripy byli vyrobeny jako novinka v roce 2016 a disponují jednou zamykatelnou objímkou, která samozřejmě zabraňuje sklouznutí z řídítek...zamykací systém LOCK ON 2.1. Pokud se podíváme i po použitém materiálu na výrobu, tak nejdeme směs nazvanou Soft Pro Compound. Tato směs by měla disponovat pro jízdní zážitek lepšími vlastnostmi jako je přilnavost a redukce vibrací. Další výhody, které na gripech najdeme je vytvořená mřížka, a ergonomické tvarování dlaně pro lepší úchop. Váha gripů je 99g a délka 130mm. Posledními součástmi osazení řídítek jsou použité páčky brzd, přehazovačky a teleskopické sedlovky. Jako první páčku si představme tu od brzdového systému a tento komponent nese označení Shimano MT6120 4 Piston. Jedná se tedy o brzdový systém použitý od Shimano, který by měl pokrýt dostatečně nároky na tento bajk, a s těmito brzdami byste měli bezpečně zastavit a zabrzdit účinně kdy to potřebujete. Třmeny od brzd disponují 4 písty, a tak dostatečný výkon je vlastně zaručen. Jako další použitá páčka je zde od řadícího systému, a ten je také použitý od firmy Shimano a sériové označení nese DEORE XT. Pokud od páček vede někam dál nějaký kabel, a to především k zadní části, tak je tato kabeláž tažena rámem, ale to je u dnešních a dražších kol téměř základ. Tímto bychom mohli přední část uzavřít, a posunout se o nějaký ten krůček dále a to do části středové. Páčku od sedlovky zmíním až se sedlovkou.

Ve středová části nás bude zajímat určitě asi ta nejvýraznější součástka, a tou je bezesporu zadní tlumič. Dále si potom představíme převody, kliky, atd...Jako první v této části ale začněme již zmíněným tlumičem, který je určitě asi tou nejlákavější součástí při prvním pohledu, a ten je zde použitý od firmy FOX...celé označení zní FOX FLOATH X PERFORMANCE. Když si řekneme pár vlastností, které jsou pro tento tlumič specifické, tak se jedná o odpružení vytvořené především pro ALL MOUNTAIN jízdu, a to od trailových jízd až po enduro kategorii. Zajímavou výhodou tohoto tlumiče je jeho nastavení, které se dá zvládnout bez použití jakéhokoliv nářadí. K tomu, abyste si mohli tlumič nastavit dle potřeby a terénu, Vám poslouží 11 polohový kompresní volič a 2 polohový (otevřený nebo zavřený) pákový přepínač. Jednoduše řečeno, že když si tedy potřebujete tento tlumič nastavit, poslouží Vám k tomu jednoduše 2 přepínače, a tak si kompresy a další vlastnosti nastavíte opravdu pohodlně. Již na první pohled je i vidět, že firma si nechala vyrobit barevné provedení do stylu kola a je to ten samí případ jako u vidlice. V tomto barevném provedení (černá s béžovou) se samostatně zakoupit nedá. Je to tedy barevná kombinace vyrobená na zakázku. Nejspíše tedy nejzajímavější součást této části máme za sebou, a nyní se přesuňme k převodům, klikám a vše v této oblasti.  

Jak můžeme vidět na fotografiích, tak v této části je použitý převod pouze jeden a není se ani čemu divit. Jak rozhodně víme, tak v dnešní době to u modernějších kol je takto zcela běžně, a to především kvůli praktičnosti, využití a stylu jízdy na těchto kolech. Když jsou zde nacpány třeba 3 převody (dnes už tohle provedení vidíme opravdu jen totálně zřídka), tak rozhodně je jasné, že vzdušnost této části je ta tam, a tak vytvořit v předu jeden převod byl každopádně dobrý nápad. Pokud se trošku i zaměříme o jaký převodník se zde jedná, tak najdeme použitý se 32 zuby značky RACE FACE. Převodník je důležitou součástí použitých klik, a ty jsou zde také od firmy RACE FACE. Opět jako u většiny použitých komponentů, které jsme si zatím dnes představili, tak i tato firma je velikou stálicí na trhu MTB a tak se není čemu divit, že i ona se na tomto parádník kole objevila. Je tu i jedna další možnost, proč je tato firma na kole také, protože se stejně jako u firmy ROCKY MOUNTAIN jedná o kanadskou značku. Ještě než se podíváme dále, mohli bychom si trošku i říci něco o použitém materiálu na výrobu, a zde se jedná o kovaný hliník 6066. Pro ještě další přiblížení použiji slova ze stránek prodejců. Jedná se o kované kliky z hliníku 6066 s agresivním stylem pro vysoký poměr pevnosti k hmotnosti. Jestli jste třeba i zvědavý jaké zde nalezneme středové složení, tak použité je Shimano SM-BBMT500. Poslední součást, která je zde k vidění je horní vodítko řetězu. Je jasné, že ne jen hezky vzhledově dotváří celou tuto oblast, ale také zkušený jezdec tímto doplňkem rozhodně nepohrdne. Řetěz Vám nemá kam spadnout, a je to fajn bezpečnostní stylový prvek. 

Krátké přiblížení materiálu: U slitin série 6000 je z hlediska pevnostních vlastností důležité množství intermetalické fáze MgSi, díky které jsou tyto slitiny tepelně zpravovatelné a mají určitou analogii se samokalitelnými ocelemi – jsou samokalitelné. Charakteristickou vlastností je jejich výborná schopnost ke tvářeni, svařitelnost, oddolností vůči korozi, mechanická obrobitelnost při středních pevnostních vlastnostech. Hlavní aplikace je v komponentech pro dopravu, segmentech mostních konstrukcí, architektuře a v oblasti sportovních výrobků, např. rámy jízdních kol. 

Středovou část jsme si také tak nějak celou představili, a nyní se přes řetěz dostaňme do poslední části tohoto kola a tím je část zadní. Ještě než tam ale přeskočíme, pojďme si říci ještě něco málo o řetězu, který je s celým kolem rozhodně spojen. Jedná se totiž o řetěz, který je výhradně vytvořen pro 12 rychlostní kazety, a tak se na tento bajk na více než 100% hodí. Jedná se o řetěz M6100, který zajišťuje plynulé řazení a lepší retenci řetězu díky prodloužené vnitřní části článků. Hladce se spojuje s novým tvarem zubu převodníku, pro mimořádně efektivní výkon při šlapání. Tato konstrukční změna snižuje vibrace normálně způsobené tím, že se vnitřní a vnější řetězové desky valí na ozubené kolo, a zajišťuje lepší záběr řetězu.
Kratší časy řazení a méně šlapání. Vytvořen přímo pro XC, TRAIL, ENDURO i E-BIKE.

Vítejte v poslední části představení tohoto kola a tím je část zadní, kde se zaměříme na vše co tu zůstalo...zadní náboj, ráfek, kazeta, přehazovačka, atd... Vezmeme to jako u předního kola od náboje, který je zde použitý Shimano XT Boost 148mm | 28H. Jedná se tedy o náboj firmy Shimano stejně jako u předního kola, ale samozřejmě, že tu nějaký ten rozdíl bude. Tento náboj díky tomu, že je právě na zadním kole, musí disponovat i trošku jinými rozměry a svou konstrukcí. Je vyroben přímo pro 12 rychlostní kazety, a tak s celým zbývajícím systémem hezky ladí. Náboj je vybaven kvalitními kuličkovými ložisky s konusy, labyrintovými těsněními a systém ořechu Silent (tichý chod a snížení odporu volnoběžky při větších rychlostech bez šlapání). Na tento náboj opět navazuje samozřejmě výplet, který je naprosto stejný jako u předního kola, a také je zde použito pouze 28 drátů. Přichází na řadu ráfek, který je také stejný jako vpředu, a to WTB ST Light i30 TCS 2.0 Tubeless. Na použitý ráfek se jasně pojí plášť, a ani zde není žádná změna...Maxxis Dissector 2.4 WT EXO Tubeless Ready. 

Nyní nás čeká pár slov o použité kazetě, která je při představení pro nás novým komponentem. Jedná se o 12 rychlostní kazetu, která má rozsah zubů od 10 - 51. Při použití jednoho převodu vpředu a těchto 12 vzadu, se naprosto maximálně pohodlně projedete naprosto všude...výšlapy do kopce, když potřebujete i z kopce trošku přidat, a tak je v tomto směru nabídnutý opravdu komfort. Shimano SLX CS-M7100 je tedy dvanáctirychlostní kazeta, a je vytvořena přímo pro ořechy\náboje Shimano Micro Spline. Použitý náboj na tomto kole samozřejmě daná kritéria splňuje, a tak opět vše spolu krásně ladí. Složení pastorků: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T. Hnedka vedle této parádní kazety najdeme přehazovačku, a ta je také od firmy Shimano ze série DEORE XT. Tato přehazovačka je samozřejmě také konstruována přímo na kazety s 12 převody, Inovativní technologie HYPERGLIDE + zajišťuje rychlé a plynulé řazení bez rázů, což umožňuje cyklistům rychlou adaptaci na různé trasy a podmínky. Široký rozsah 12stupňového pohonu s kombinací řetězového kola 10-51z: Tichý pohon ve všech převodových stupních: Špičková konstrukce umožňuje tichý pohon ve všech převodových stupních, což přispívá k celkové pohodě a potěšení z jízdy. Stabilní pohon v drsném terénu (Nízkoprofilové provedení - SHADOW RD+): Nízkoprofilové provedení s technologií SHADOW RD+ zajišťuje stabilní pohon v drsném terénu a minimalizuje riziko poškození přehazovačky. Jako poslední součást, kterou zde najdeme, tak je třmen zadní brzdy a kotouč. V přední části byl použitý kotouč o rozměru 203 mm, ale v této zadní části tomu již tak není. Zde nalezneme rozměr 180 mm. Co se týká brzdového třmenu\prasátka, tak je to stejné jako u kola předního a brzdový třmen je Shimano MT6120 4 Piston. Myslím, že to by mohlo být ke komponentům v této části již vše, a zbývá nám již jen poslední, a tím je sedlo a sedlovka.

Když se tedy od zadního kola vydáme pohledem k těmto posledním komponentům, tak jako první spatříme použitou sedlovku. Jedná se o výrobek firmy X Fusion a výrobní označení je Manic Alloy 30.9mm. Na začátku je zmíněno, že k  páčce od sedlovky se dostaneme, a tak příšel ten čas nyní :-). K popisu této sedlovky bych použil obrázek ze stránek výrobce, kde je vše hezky rozepsáno...najdete v galerii níže. No a jako poslední přišlo na řadu sedátko, které je zde využité od firmy WTB s označením VOLT 142. Jedná se o pěkné a designově se hodící sedátko, které je dotvořeno velkým logem firmy na obou sedacích stranách. Opět se jedná o výrobek firmy, která je na trhu sportu opravdu dlouhou dobu, a tak výsledek nemůže být jiný, než jasná kvalita :-).

To je z představení tohoto parádního bajku vše, co se tedy týká písemné části. Dovolím si Vás pozvat ještě na vytvořenou videoreportáž, kde je kolo představeno v dalších záběrech. Ve videoreportáži hovořím o tom, že bych chtěl kolo s tím, které jezdí Ondřej porovnat (upravené a standardní), ale nakonec se to vyřeší jinak. Vedle vytvořeného videa magazínu, najdete i video Ondřeje a tak si můžete v pohodě vyslechnout jeho představení, a zároveň se i podívat jak kolo sestavil.  

No a moji milí Bajkujáci, tohle je již opravdový závěr tohoto článku a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám představení, fotografie i video líbili, a že se spolu sejdeme zase někdy příště. Takže ZDAREC MOUNTAIN BAJKUJEC a budu se těšit :-).