11.

15.04.2024

CRUISER SCHWINN DELUXE 7 - PIZZERIA SANTA MARIA

Dobrý den moji milí Bajkujáci :-). Je tomu cca 3 měsíce, kdy jsme se dozvěděli něco zajímavého  o kolech v této kategorii, a podívali jsme se směrem k městským kolům od firmy Kellys. Po nějaké té době se tedy do těchto vod vracíme, ale dnes zaletíme trošku dále než na Slovensko, a podíváme se až do USA a gangsterského Chicaga. Ne tedy doslova, protože jsem samozřejmě do USA necestoval, ale objevil jsem tento cruiser v Hradci Králové. Během té doby (uplynulé cca 3 měsíce) jsem v magazínu samozřejmě nezahálel, a mohli jste vidět i další články v kategoriích MTB, BMX+DIRT, ale i v dalších, a to co si představíme dnes, je opět něco dost unikátního (v této kategorii to je většinou něco, co člověk vidí opravdu málo kdy). Jedná se o cruiser od firmy SCHWINN, a to z hradecké pizzerie SANTA MARIA. Tato pizzeria kolo obdržela od jejich známého darem, a dále prošlo i na zakázku lehkou dotvorbou dle své vize. Kolo darovala firma KOLA CHALOUPKA, a to z důvodu sousedského přátelství. Díky tomu, že obě firmy sídlí téměř vedle sebe, tak pan Petr Chaloupka se rozhodl, že právě této pizzerii kolo daruje, a tak toto sousedské přátelství trvající 30 let ještě více ztvrdí. Díky tomu, že pizzerie je rodinná firma, kolo se nechalo vystylizovat do rodinného artefatku, který nese jména dětí majitelů a slouží v restauraci jako luxusní dekorace. Tímto samozřejmě do této pizzerie posílám veliké poděkování a doufám, že se třeba zase někdy setkáme k vytvoření něčeho zajímavého. Nyní již přistupme přímo ke kolu, trošku detailněji k jeho příběhu, a vůbec si celý tento parádní cruiser představme.  

Jako první bych začal alespoň krátkým představením značky SCHWINN. Krátkým říkám proto, že již jste kola od této firmy na stránkách mohli vidět, a tak Vám něco o vzniku mohlo uvíznout v paměti. Takže začněme tedy firmou. Značka Schwinn je původem AMERICKÁ, a její kořeny vznikají v Chicagu roce 1895. 2 muži se dali dohromady, a za jmény Ignac Schwinn a Adolf Arnold vzniká první zmínka o firmě Arnodl, Schwinn and Companny. Začínají vyrábět tzv. „World Bicycles“ a je to oficiální název pro ranná kola značky Schwinn. Rok 1963 je pro firmu velmi důležitý a vzniká jejich legendární výrobek a to kolo s názvem STYNG - RAY. Historie poté postupovala zajímavými kroky dále až do dnešní doby, a tak se i tato firma v roce 2022 odhodlala vyrábět městská elektrokola. Řekněme, že klasičtí plážový a městští cyklisté, budou tuto firmu znát právě díky tomuto tipu kol, která jsou doslova tou parádní a známou formou, kterou bychom od Schwinn čekali. Na spousty www stránkách byste po překladu našli význam křižník (často je překladově používán právě pro tyto tipy kol) a tak i klasický styl, který bychom tedy od firmy očekávali, jsou takové hle parádní křižníky. Krátce tedy o firmě a historii, a nyní již přistupme přímo ke kolu samotnému.

Tip tohoto kola se vyráběl v několika letech, a první zmínky v moderní době jsem zaznamenal v roce 2015. Může to být však i dříve. V tomto roce a dále tedy i v letech dalších, se tohle kolo linulo z továrních linek, a to v tomto černo bílém provedení. Výroba tohoto cruiseru však není jen tak sama od sebe, nebo že by někoho napadalo začít jednoduše takové kolo vyrábět, ale je to vytvořená pocta na cruiser z roku 1955. Jestli jsem vše správně zjistil, tak originál byl v barvách zelená - bílá, a tohle je tedy vytvořená kopie v rozličném barevném provedení. Pokud byste sháněli provedení v originálních barvách, také se dá sehnat. Zbytečně bych ale neodbíhal od našeho kola, a vrátil se k němu. Jedná se tedy o repliku křižníku z roku 1955, a pokud by Vás zajímal přesný název kola, díky kterému tohle vzniklo, tak název zní SCHWINN PHANTOM...podařilo se mi vypátrat katalog kol z tohoto roku, a tak se i můžete podívat, co bylo kdysi v nabídce :-). 

O vzniku tohoto kola jsme si také pár řádku řekli, a nyní bychom mohli přistoupit ke komponentům, použitým materiálům, a všemu co na tomto cruiseru\křižníku najdeme. Pokud začneme rámem, tak na první pohled uvidíme barevnou kombinaci černé a bílé. Někdo by mohl říci, že to trošku vypadá jak kombinace policejního útvaru, protože třeba vozidla v těchto letech právě takové barevné provedení měli. Však nám je jasné, že tomu ještě chybí majáček, a tak nám to opravdu tuto kombinaci může jen lehce připomínat. Provedení v těchto dvou barvách a na tomto cruiseru, má v tomto případě působit rozhodně elegantně, vznešeně a luxusně, což se dá říci, že to naprosto splňuje. Barevná kombinace je tedy fajn, a kolu i ten nádech elegantnosti a výjimečnosti dává. Pokud se podíváme samostatně po rámu, tak uvidíme pěkné zaoblené tvary, které k tipu těchto kol rozhodně patří, a tím se vlastně tak dost odlišují od ostatních. Vidíme zde veliký rámový trojúhelník, který je i doplněn o umělou/falešnou nádrž, která však velmi hezky tuto část kola doplňuje a vyzdvihuje. Nádrž můžeme najít i u dalších podobných kol výroby tohoto roku, ale každá je svým tvarem unikátní a osobitá. Na nádrži je i hezky ztvárněno logo firmy, a tak je i tímto hezky zvýrazněna. Co se týká použitého materiálu, tak překvapivě je zde použita OCEL. Jedná se dle řádků výrobce o konzolový ocelový rám s integrovanou nádrží. Díky tomu, že na rám je použitý materiál ocel, tak určitě nepočítejte s tím, že kolo by patřilo mezi nějaké lehké váhy. Když jsem měl kolo k dispozici na focení, rozhodně váha při manipulaci byla znát, ale nebylo to něco zase až tak zásadního. S takovým kolem se neskáče, a tak váha nemusí být pří městské projížďce takovou překážkou.

Barevné provedení a něco o rámu jsme si řekli, a nyní již postupme k použitým komponentům a samostatně k částem tohoto kola. Začněme přední částí a zde nás bude zajímat přední kolo, vše kolem a poté skočíme do kokpitu. První komponent si představíme přední náboj, a ten je použitý přímo od firmy Schwinn, a materiál na výrobu byl použit hliník. Nebude to nejspíše nějaký speciální náboj, ale tipnul bych klasiku pro městský provoz, který bude naprosto postačovat. Od náboje se odvíjí výplet předního kola a navazuje ráfek. Co se týká výpletu, tak zde jsou použity paprsky z nerezové oceli, a tak majitel může být rád, že i když se kolo rozpadne, výplet zůstane jak nový. Na výplet se váže ráfek předního kola a ten je použitý hliníkový. Další použitý komponent je pneu, a to zde najdeme Schwinn Typhoon, 26 x 2,125. Na první pohled vidíme, že i barevná kombinace se snaží ladit s celým pojetím cruiseru, a tak se nedá říci nic jiného než, že pneumatiky jsou použity přesně takové, jaké mají být. Díky tomu, že se jedná o celkem podsaditý plášť o rozměru 26“, a celkem velikou šíří, tak je jasné, že pneumatika Vám nabídne velmi pohodlné svezení, a to ať  jedete po dlažební cestě, anebo po hladké silnici. Tuto část kolem předního kola nám uzavírá brzda, která je zde jako ve většině případů použitá čelisťová. Znamená to tedy, že gumové špalíky svírají ráfek kola, a tím stroj brzdí. Abych také nezapomněl, tak velmi hezkým doplňkem jsou čepičky na ventilcích, které jsou zde použity zelené. Je to design hracích kostek, a tak by se asi více hodili k originálním barvám, ale i tak je to rozhodně hezký detail. Přesuňme se po vidlici ke kokpitu kola, a tak si prozraďme další součástky.

Jako další komponent a rozhodně veliká, a důležitá součást kola je vidlice. Zde najdeme použitou celkem speciální, která se sice u tipů těchto kol vyskytuje řekněme často, ale u městských kol všeobecně jen u výhradních modelů, kterým je třeba i tento. Dle stránek prodejců, se jedná o vidlici s názvem - Klasická pružinová Schwinn, 1-palcová. Z tohoto názvu se dá tedy jednoduše vyčíst, že šíře použitých nohou na vidlici je 1 palec, a tato vidlice je také pružinová. Když je na začátku zmíněno, že je zde použita celkem speciální, je tím myšleno právě toto odpružení. Můžete ho na tipu těchto kol vidět celkem často, a používá se především díky tomu, že dodává kolu samozřejmě jiné vlastnosti než kola s pevnou vidlicí, ale také se zde jedná o stylovou část. Tak použitelnost je určitě důležitá, protože jet si pěkně v pohodě bez zbytečného drncání je dobré, ale když Vás poté kolo na slunci oslní, vy vidíte krásně naleštěnou chromovou pružinu, okamžitě to samozřejmě přitahuje pozornost. O to tu jde u těchto kol jistě také. Takže co se týká vidlice, tak ne jen, že Vám nabídne pohodlnou jízdu bez drncání, ale také je to krásný stylový kousek.  

Vidlici, která tedy každopádně stála za zmínku jsme si představili také, a nyní pojďme do kokpitu tohoto křižníku. Jako první součást je představec, od kterého se nám vše dále odvíjí. Jak můžeme vidět, tak se jedná o jednoduchý, nejspíše hliníkový představec, s mírným sklonem vzhůru. Délka představce může být cca 50mm, a uchycení řídítek je na jeden šroub. Tohle provedení je u tipu těchto kol také celkem klasické, takže není to nic neznámého. Na představec jsou připojena řídítka, Cruiser Steel. Bohužel se nepodařilo zjistit značku, a tak necháme označení jako náhodná a použitý materiál ocel. Díky tomu, že v názvu je použité označení Cruiser, je jasné, že to jsou řídítka vyrobena přesně pro tento tip kol. Jsou tvarována i pro pohodlné držení, a tak se jezdec nemusí zbytečně předklánět, ale v pohodlném posedu drží své ruce lehce zvednuté, a dostatečný prostor nabídne velmi příjemnou jízdu i ovládání. Určitě jste si mohli všimnout, že na řídítkách nejsou skoro žádné páčky, ale to také není zase až taková nevídaná věc. U takových to kol to bývá běžné, že je zde pouze zadní brzda, přesně jako v tomto případě, a použité řazení je daný GRIPSHIFT. Tím se výrobci vyhnou použití zbytečné kabeláže, a i kokpit poté vypadá více volný a prostorný. Lidé kteří jedou na pohodlnou projížďku, nepotřebují řešit problémy s kabely, vedoucími kolem celých řídítek, a tak tento způsob osazení je i velmi praktický. Když jsme již hovořili o řazení gripshift, určitě Vás bude zajímat kolik rychlostí je použito. Můžeme si to samozřejmě říci již nyní, ale určitě se k tomu dostaneme i později, a to u zadního náboje. Je zde použito 7 rychlostí, a to je docela zajímavé. U spousty podobných jsou většinou použity pouze 3, ale již na zakoupeném novém kole v obchodě, jich v tomto případě najdete 7. Poslední a zároveň i dokoupenou součástkou je určitě zvonek. Ten je barevně sladěn s celým pojetím kola, a tak nese barvy černo bílá. Sice je to barevná sladění ve vzoru zebry, ale i tak se pěkně snaží držet barevný význam a styl. Jedná se tedy i o pěkně velký zvonek, který vydává určitě dost zajímavý tón.   

Představili jsme si snad vše co jsme v přední části a kokpitu mohli, a nyní se přesuňme do středové části, kde nás budou zajímat převody, kliky, kryt řetězu, a jistě spousty dalších komponentů. Na začátku jste se mohli pár věcí o této části dozvědět a to, že je zde integrovaná nádrž, která tvoří dost důležitou designovou část, a nyní se zkusme věnovat té části níž. Začal bych středovým složením, na kterém jsou připevněny kliky, ale bohužel se mi nepodařilo vyhledat jaké zde může být použito. Proto bych u tohoto komponentu nechal název standardní pro městská kola. Když se nad tím trošku zamyslíme, tak určitě není použito nějaké speciální, a tak si myslím, že v tom nebude zase až takový problém. Ze středu navozují kliky s převodníkem a díky tomu, že jste jistě postřehli představení kokpitu kola, tak víte, že zde bude pouze jeden převod. Je to mu tak, a jsou zde použity kliky od firmy Schwinn, a tak si tento komponent firma zajistila sama. Co se týká designu, tak převodník i kliky vypadají opravdu dobře, a styl který je nastaven, se opravdu hodí. Plný převodník s pár otvory (vypadá trošku jak na chopper) dává tomuto místo hezkou výplň. Jedná se tedy o jedno převodník se 36 zuby, který je z horní části krytý krytem řetězu. Nesmíme také zapomenout na pedály a v tomto případě bych řekl, že firma pana Chaloupky tento komponent obstarala. Jsou to pedály s kovovými výměnnými piny a myslím, že ke kolu v originálním balení nepatří. To však vůbec nevadí, ale možná se také mýlím :-). Také zde proběhl název kryt řetězu. Ten je zde použitý opravdu výrazný, a nese i název kola i firmy. Je vyladěn do barvy černé s bílými nápisy, a opět jako všechny komponenty s celkovým pojetím kola hezky ladí.

Středovou část máme nyní také za sebou, a po řetězu se přesuňme do poslední zadní části cruiseru. Zde si představíme zadní náboj kola, ráfek, pneu a to co zde dalšího objevíme. Jako první stavební komponent je určitě náboj. Když jsme se bavili o kokpitu a řazení, bylo zmíněno 7 rychlostí. Tyto rychlosti jsou všechny schovány právě v tomto náboji, a je tím opět kolo trošku obráno o zbytečné problémy, jako je venkovní přehazovačka. Oni totiž ty klasické, na které jsme zvyklí třeba u MTB se často rozštelují, zachytává se na ně nepořádek, a musí se důkladně a pravidelně čistit. V tomto případě jako u kokpitu, je použita jednoduchá a přehledná varianta, kdy jsou tedy převody schovány v náboji. I když jsou použity jen 3 rychlosti, tak je vytvořen stejný systém, a u těchto tipů kol je to opravdu taková klasika. Tyto kola se snaží být velmi funkční a použitelná, bez velikých oprav a údržby. Lidé na nich chtějí jezdit, občas pro obnovení vzhledu umýt, ale jinak čím méně práce, tím lépe :-). Pokud byste třeba i uvažovali si nějaký takový řadící pohodlný systém pořídit na své kolo, je k zakoupení v obchodech cenově kolem 1500 - 2000 Kč. Použitý převodník v této zadní části je s 20 zubyOd náboje se dostáváme jako u předního kola k výpletu, a ten je použitý naprosto stejný. Jsou to dráty z nerezová oceli. Na výplet navazuje ráfek kola, a ten je také  stejně jako vpředu použitý hliníkový. Ani tento, ani přední nejsou nějaké speciální, a budou to ráfky standardně použitelné pro dané pneumatiky a městský provoz.

Ještě než se dostaneme k posledním komponentům kola, tak bych velmi rád samostatně rozebral kapotáž tohoto cruiseru, a tím je určitě nádrž a blatníky. Nádrž sice připomínám již po několikáté, ale ono je stále co o této součásti napsat. Proběhla i samostatnou úpravou, a to polepením. Na nádrž se totiž nechali zvěčnit jména dětí majitelů, která jsou SAMUEL, BENJAMIN a KRISTINA. Dnes jsem se i při telefonátu s panem Chaloupkou dozvěděl, že tyto jména na kole nechal vytvořit také on, a poté kolo vlastně předával jako dárek celé rodině. Kolo získali majitelé pizzerie tedy rodiče, a na památku zde mají zviditelněné své 3 děti. Rozhodně je to hezký přátelský dar, který určitě musel udělat velikou radost. Díky tomu, že kolo samotné stojí cca 17 000 Kč, není to dárek zrovna obyčejný :-). Však ještě pokračujme dále. Tyto rodinné polepy nejsou vše, co na tomto kole pan Chaloupka dotvořil. Na každém z blatníků je ještě jméno pizzerie SANTA MARIA, a tak je i vidět, že kolo není  jen rodinný artefakt a dárek, ale že zde je i další spojení a to právě s pizzerií rodičů. Kolo je vystaveno vprostřed pizzerie, a tak když dorazíte na něco dobrého, tento cruiser si můžete i prohlédnout. Hovoříme nyní o kapotáži kola, a tak  ještě připojím jednu velmi hezkou a zajímavou věc. Na předním blatníku není totiž jen název této pizzerie, ale najdete zde i velmi hezky zapojený světlomet.   

Tento světlomet jak vidíte, tak se velmi pěkným a plynulým navozením pojí na přední blatník. Je to rozhodně i další stylový prvek, který dotváří celkový parádní dojem z tohoto cruiseru, a jako všechny zajímavosti ho tvoří určitě dost originálním. Když je kolo nové, musí tato hladká linka vypadat naprosto fantasticky, a chromové doplňky na vrchu tohoto světlometu a obruba kolem samotného světla, jsou takovou třešničkou na dortu. Chtěl jsem tuto část nechat až nakonec, protože odbýt tyto tvary pár slovy nejde, a tak vytvořit malý samostatný odstavec je si myslím adekvátní. Možná by mohl zde být umístěn i malý nápis s názvem firmy, a tak by zde byl další fešácký prvek,  ale i tak si myslím, že to stojí za to. 

Blíží se závěr tohoto článku a tak musí přijít na řadu poslední komponent, který jsme si ještě nepředstavili a tím je sedlo. Jak určitě poznáte, tak sedátko je vyrobeno také firmou Schwinn, a tak i tento luxusní komponent si firma dokázala zajisti sama. Jedná se o parádní 2 pružinové sedátko, které je i barvově vyrobeno v kombinaci černá a bílá. Dokonce na své horní sedací ploše nese veliké písmeno S - doufám tedy, že to má znamenat Schwinn :-). V zadní části sedla je potah se spodní částí dán dohromady pomocí patentů\okrasných cvoků, a tak je sedátko v každém ohledu perfektní. Rozhodně věřím, že jízda na takovém sedle může být pohodlná i na delší cesty. K sedátku je ještě použita hliníková sedlovka.

Ještě než se však úplně rozloučíme, tak Vás pozvu na vytvořené video, kde si tento cruiser můžete prohlédnout v dalších záběrech.

To je opravdu již konec tohoto článku a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám představení, fotografie i video líbili, a že se spolu sejdeme zase někdy příště. Takže ZDAREC KŘIŽNÍK BAJKUJEC a budu se těšit :-).