13.

01.05.2025

BMX BTWIN WIPE 500

Zdravím Vás milí Bajkujáci a příznivci freestyle cyklistiky, BMX kol a podobného stylu :-). Není to opravdu dávno co jsme si v této kategorii představili dirtový bajk od firmy Rock Machine s název RIFF 50s, a dnes budeme cca po 2 měsících pokračovat ve stylu BMX. Navštívil jsem po celkem krátkém pátrání firmu Decathlon v Liberci, protože zde jsem objevil velice zajímavé a hezké BMX dětské kolo s názvem WIPE 500. Tento dětský bajk mne zaujal hned na první pohled, a to ne jen díky svému zábavnému barevnému ztvárnění, ale okamžitě mne zaujala na řídítkách upevněná plastová tabulka na startovní číslo, a tak nebylo dále co řešit. Když jsem tohle BMX kolo uviděl, vzpomněl jsem si na staré časy této cyklistické kategorie, kdy se právě tyto destičky na kolech vozili, a to i na volný styl po městech, aby právě bylo vidět, že jezdci mají závodní vkus a nejsou to žádní amatéři...byl to prostě styl té doby. Rozhodně mi také připomnělo trošku závodní dětské kolo na bikros, a opět tedy ve mě vyvolalo vlnu energie, a sportovního/závodního pohledu na věc :-). Sbalil jsem tedy své fotopomůcky, a vyrazil za tímto parádním objevem, který se Vám v tomto článku pokusím představit. Nezůstaneme však jen u toho, ale mrkneme také lehce i na firmu Decathlon. Můžete se tak dozvědět a vidět doufám něco zajímavého, co Vás duševně obohatí, a nabudete tak trochu moudrosti. Pojďme tedy na to, let´ s go :-D.    

Je sice pravda, že již v minulosti jsme si párkrát něco o firmě Decathlon řekli, a tak nebude možná důležité to zase tolik rozmazávat (zkusím i něco použít přímo ze stránek Decathlonu), ale přeci jen pár věci bychom mohli. Pro čtenáře, kteří sice zde nakupují, ale o firmě moc neví, tak se jedná o francouzkou rodinnou firmu, a snaží se operovat do hodně různých koutů sportovního vyžití, ale nejen to – naše produkty u nás vznikají od prvního návrhu přes výrobu ve vývojovém středisku, až po důkladné testování profíky. Díky tomu máme pod kontrolou cenu i kvalitu každého výrobku, a sportovci z řad našich prodavačů vám poradí s výběrem všeho, co můžete potřebovat – ať už jde o šnorchl na dovolenou, anebo závodní boty na maraton. Hlavní poslání Decathlonu vyjadřuje naše motto "Být ku prospěchu lidem a planetě". Snažíme se zpřístupnit sport co největšímu počtu lidí – třeba prostřednictvím příznivých cen, ale také díky unikátnímu konceptu prodejen. Unikátem Decathlonu je i to, že náš sortiment tvoří převážně naše vlastní výrobky. Tedy takové, které vznikají od prvního návrhu přes vývoj – a v některých případech až po samotnou výrobu – pod naší střechou. Hotové výrobky pak testujeme nejen ve vlastních laboratořích, ale i v reálných podmínkách daného sportu ve spolupráci s experty, profesionálními sportovci a také dobrovolníky z řad sportovců. Pro účely vývoje a testování nových výrobků je ve Francii vybudováno několik specializovaných center. Například ve městě Lille se nachází ústředí a vývojové centrum cyklistické značky Btwin. Na náš Mountain Store – vývojové centrum vybavení pro outdoorové aktivity – můžete narazit v údolí Mont Blancu v samém srdci francouzských Alp. A protože máme celý výrobní proces ve vlastní režii, můžeme také reagovat na zpětnou vazbu od našich zákazníků. A v neposlední řadě se nám tím také daří držet ceny co nejníže. Díky tomu může více lidí provozovat svoje oblíbené sporty, anebo zkoušet nové aktivity. Myslím, že něco málo o firmě jsme si řekli, můžeme tak přejít k našemu parádnímu „závodnímu“ „bikrosovému“ kolu od značky BTWIN s názvem WIPE 500.

Čím začít v těchto počátečních řádcích moc nevím - dělám si legraci :-D - je přeci naprosto jasné, a to je první pohledové setkání. Když kolo vidíme na první dobrou, tak závodní pojetí je naprosto jasné, ale také si myslím, že na nás dýchne ještě trošku něco jiného. Tím co na nás dýchne, není rozhodně závan smrti, anebo něco jiného, ale řekl bych jasně parádní stará škola, kterou má rozhodně každý rád....prostě trošku OLD SCHOOL. Tam se totiž vše vyvinulo, a vyrostly v letech vzniku a začátku ty nej legendy, které píši zajímavé akce ještě dnes :-)...doplním malým obrázkem pod tímto bajkem, kde jasně vidíte, jak jsou sakra ty tabulky vpředu důležité :-). První pohled je jasný, a je to pěkné závodní bmx kolo, které je pojato do stříbrno červených barev, a doplněno černými doplňky. Tahle kombinace na dětský bajk i sama o sobě působí celkem dravě, a někdo by si mohl představit něco roztomilejšího, ale za mě v magazínu je to prďácké spojení, a kolu sedí...možná by se třeba mohlo vyrábět i v jiných variantách, které jsou ještě mnohem více křiklavé, a tam by poté o staré škole nemuselo být vůbec pochyb :-D...třeba svítivě oranžová s modrou, svítivě zelená se šedou, bílá se žlutou, a podobné různé varianty. Co se týká prvního pohledu a dojmu, tak je jasně vidět, že kolo své majitele určitě oslovuje a je to prostě malý závoďák, co čeká na pořádné provětrání na bikrosce, anebo pumptracku. Ještě než se posuneme dále, musím zmínit také geometrii, a pro koho je vlastně tento bajk vyrobený. Kolo je přizpůsobené pro dětské jezdce, a to od 5 do 7 let věku. Jak uvádí výrobce, tak ideální výška je 110 až 125 cm, a tento parametr by měl zaručit jasně pohodlnou jízdu. Také je celkem zajímavé, že kolo není vyrobeno z hliníku, i když na první pohled tato myšlenka láká, ale jedná se o ocelový rám, který je velmi odolný. Na rám je od firmy dokonce vystavena doživotní záruka. Celková váha kola je 9 kg, a unese maximálně 45 kg.  

Co se týká prvního pohledu a nějakých základních informací, tak bychom to asi mohli mít vše, a nyní se můžeme přesunout k trošku detailnějšímu rozboru a jako vždy, si představíme komponent po komponentu. Jako první začneme použitým nábojem předního kola, který je použitý nejspíše nějaký standardní se zapouzdřenými ložisky. Nebude to tedy nějaký obrovský speciál, ale taková klasika, která se hodí ke stylu používání tohoto kola. V náboji je použita pevná osa, která disponuje šířkou 10 mm. Co se týká výpletu předního kola, tak zde není jako to již známe použito 32, anebo 36 drátů, ale zde se setkáváme pouze s 20. Tento počet je samozřejmě z důvodu, že se jedná o dětské kolo...let´ s go junior :-D. Na výplet nám navazuje ráfek, a zde najdeme hodnotu 16“. Nejspíše najdeme použitý také ráfek ocelový, ale jak je uvedeno u rámu, tak zde se jedná o odolný výrobek. Na ráfek jako téměř poslední součástka navazuje použité pneu, a to najdeme parádně v barvě červené, a s rozměry 16 x 2,125. Jak jsem zmínil již na začátku, tak kolo na nás dýchá trošku starou školou, a díky těmto použitým pneumatikám to můžeme také cítit. Výrobce použil tento styl díky 80 létům.

Kolem předního kola bychom to mohli mít vše, a po ocelové vidlici, která je tedy ze stejného materiálu jako je rám, se můžeme posunout dále, a to do kokpitu tohoto bajku. Jen připomenu, že brzdy jsou použité čelisťové, ale k brzdovému systému se vrátím později. 

Přesuňme se tedy k řídítkům a k dalším komponentům, které najdeme v této oblasti. Ocelová řídítka s představcem široká 600 mm jsou velmi odolná, zaručují přesné ovládání kola a stabilní posed. Výška řídítek je 860 mm od země, aby dítě mohlo při šlapání na kole sedět s rovnými zády. Řídítka jsou tedy i dostatečně veliká, a úchop daný v takové výšce, aby vše bylo pro jezdce maximálně pohodlné. Samostatný představce u tohoto kola nenajdeme, a vše je kompletně spojeno s řídítky. 

Ještě než se dostaneme asi k té nejzábavnější části na řídítkách, jsou zde také ještě další součástky, které bychom si měli zmínit. Je jasné, že děcka na kolech, protože nejsou ještě tak zkušení jezdci potřebují brzdy, a na řídítkách nalezneme rovnou 2 páčky. První páčka, která je upevněna na pravé straně míří k zadnímu kolu. Druhá páčka, která je na straně levé, tak jasně musí mířit ke kolu přednímu. U BMX kol bývá někdy jen jedna, ale to si samozřejmě dovolí jen ti velmi zkušení, a určitě to nejsou děti kolem 5 let :-D. Tvar brzdových páček je přizpůsobený dětským rukám. I když nějaký systém jištění brzdové páčky mají, tak na konci řídítek jsou i pro lepší úchop umístěny gripy. Gripy jsou samozřejmě gumové, na vrchní straně je menší vroubkování proti sklouznutí, a jejich délka je 110 mm. Co je takový sympatický doplněk, i když kolo je pojato spíše v trošku volnějším stylu, tak je umístěný zvoneček. Tento cinky link komponent je u levé ruky, a tak pravou máte plně k dispozici pro pořádné šlejfování zadním kole, a dělání parádních smyků. Levačka poté obslouží zvonek.   

Myslím, že konečně nastal čas na asi tu nejzábavnější část na řídítkách, a tím je jasně plastová destička se startovním číslem. Tato součást dává kolu jasně super nádech a okamžitě je vidět, že kolo je prostě malý závoďák. Tato tabulka je také dost hezky sladěna celkově s barevným pojetím, a vyladěna je v černo, stříbrno, červeném provedení. Za mě je to naprosto paráda, a když by si děti měli vybrat mezi klasickým kolem, na kterém se budou učit, anebo tímto, myslím, že tahle tabulka je jasně rozhodující :-D. Dostali jsme se tedy i ke konci a představení všeho v kokpitu kola, a můžeme přeskočit zase o kousek dál, a tím je středová část.  

Co nás u tohoto juniorského kola bude zajímat ve středové části? Určitě se podíváme směrem na kliky, pedály, převodník, řetěz, a pokud se mi podaří vyhledat, tak i středové složení. Začnu asi středovým složením, a jak jsem si myslel, tak tohle bude ten největší problém :-). Bohužel popis přímo na stránkách výrobce není až tak detailní. a tak si i zde jako u předního náboje můžeme říci, že se jedná o použitý standard, který je vybrán pro styl používání kola. Na středové složení navazují kliky s převodníkem, a zde je použitý trojdílný převodník se 114 mm dlouhými klikami. Samozřejmě, že tyto komponenty jsou přizpůsobené hlavně dětem, a nový převodník má 34 zubů. Jako poslední zde zbývají pedály, a jak píše přímo výrobce, tak: Pro toto kolo jsme zvolili široké pedály, které zajišťují stabilitu chodidla. Díky tomu je jízda pohodlná a bezpečná. Vzorek na povrchu zajišťuje přilnavost. Jedná se o pedály plastové, které nesou i logo firmy Btwin, a menší umělé piny.   

V této části se dostáváme k poslednímu použitému komponentu, a tím je řetěz. Bohužel ani v tomto případě se mi nějaké bližší označení, anebo specifikaci nepodařilo vyhledat, a tak i zde zůstaňme u použitého standardu pro typ kola.

Přes řetěz přeskočme do poslední části, a tou je část zadní. Zde si řekněme něco o zadním kole, pastorku, a co se zde podaří najít. Začnu i zde od náboje, a díky neúplnému popisku použitých výrobků výrobcem, se i zde můžeme jen tak lehce dovtípit. Řekněme tedy také, že náboj je nejspíše použitý takový, aby vyhovoval potřebám používání. Jako u kola předního, tak i zde je použita pevná osa, ale co jsme si ještě neřekli je, že tyto osy jsou kompatibilní s pegy. Pokud byste ze svého dítěte tedy chtěli vychovat třeba flatlandistu, anebo freestyle jezdce na bmx, tak v tomto případě to není žádný problém.S tímto kolem můžete zkoušet pilovat techniku již od útlého mládí. Dále navazuje na náboj, výplet, ráfek i plášť, a zde to trošku zkrátím. Všechny tyto komponenty jsou stejné jako na kole předním. Co je ale pro nás v této oblasti nové, tak je použitý pastorek, který má hodnotu 16 zubů. Další taková malá zajímavost je možnost seřízení délky zadního kola, a to pomocí prostoru uchycení v zadní stavbě. Pokud se tedy trošku vytahá řetěz, anebo si pořídíte delší, tak můžete rozšířit rozvor celého kola, anebo naopak zkrátit. Protože se pomalu dostáváme ke konci celého představení, tak bych mohl zmínit slíbený brzdový systém. Páčky již ukázané máme, ale jak je to s třmeny brzd. Většinou na všech BMX kolech můžeme najít stejný systém, a to brzdy čelisťové V-BRAKE. Brzda tedy pomocí gumového špalíku brzdí o ráfek, a tak přivádí kolo do klidu. Na tomto BMX WIPE 500 jsou použité brzdy 2, a ovládání je pomocí páček a vedených kabelů.      

Na řadě jsou již poslední části, a první z nich je sedlovka, a jako druhá část je použité sedlo. Sedlovka je na rámu připevněna pomocí stahovací sponky, která nedovolí aby se sedlovka mohla samovolně protáčet, a tak celý sedací systém hezky drží ve správném směru jízdy. Co se týká sedátka, tak jasně vidíme, že zde není použité nějaké úplně speciální sedlo, ale vypadá dost pohodlně. Troufl bych si říci, že také bude :). Celkem buclatý design by mohl zaručit, že při delší jízdě to může být opravdu pohodlné sedlo. Jak uvádí výrobce na stránkách, tak: Kolo je vybavené novou kombinací sedla a sedlovky. Díky tomu má nižší hmotnost.

Na závěr tohoto článku Vás jako vždy pozvu ještě na vytvořenou videoreportáž, a tak se můžete podívat na kolo ještě v dalších záběrech.

Dnes je to těmito řádky již opravdu vše, a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám představení, fotografie i video líbili, a budu se těšit zase někdy příště. Takže ZDAREC BTWIN BAJKUJEC a budu se těšit :-).