
14.
THE RUFFIAN BAJA BLACK
Krásný den milí čtenáři tohoto magazínu, a samozřejmě všichni příznivci, kteří rádi pročítají tyto ručně psané, a lidskou hlavou vytvořené řádky i slova. Zdůrazňuji ručně psané, protože provozovatel mého serveru mi nabídl spolupráci s AI, ale myslím, že je to prostě švindl, jako jsou horská elektrokola :-D. Proto vše vymýšlím sám, svou hlavou a svým srdcem :-). Pojďme ale k tématu, které bude dnes více než výživné, a nějakou náhražku za lidský rozum nechme být. Stejně se jednou určitě vzbouří, a nepomůže nám ani Schwarzeneger, alias Terminátor. V této kategorii se něco začíná dít téměř po půl roce, ale není to zaviněno tím, že bych samozřejmě pro Vás nic nedělal, ale byli články někde jinde, a magazín rozhodně nestál. Dnes se v tomto článku půjdeme podívat za firmou, která již na těchto stránkách byla také jednou představena, a to v roce 2023. V tomto roce jsem měl možnost vytvořit na focení spolupráci s jednou z pražských firem zabývající se městskou elektro dopravou, a dnes se k naprosto parádním výrobkům firmy RUFF CYCLES opět po nějaké té době vrátíme. V roce 2023 jsem byl v Praze fotografovat stylový cruiser s názvem The Ruffian Vintage green, který byl ztvárněn v tmavě zelených barvách, a doplněn hezkými býlími doplňky a liniemi. Dle názvu tohoto článku Vám je napovězeno, že se budeme zajímat, či si povídat vlastně o stejném druhu tohoto cruiseru, tedy také The Ruffian, ale bude to trošku jiné barevné provedení, a malinko odlišný design. Jako vždy, tak i dnes si řekněme nejdříve něco trošku o firmě, kterou jsme si již v předchozím článku také představili, a opět si tyto vědomosti trošku osvěžme. Doufám, že Vám nebude moc vadit, ale k představení firmy bych použil již řádky sepsané (právě z článku předešlého), a tak zbytečně nepsal již jednou vytvořené. Také bych chtěl úvodem poděkovat firmě MOJEKOLO.CZ v Brně, která kolo k nafocení poskytla.
Aby někoho nemátlo, že tato firma, protože vyrábí taková hle (americká/repliky motorek) kola, pochází z USA, tak tomu opravdu tak není. Jedná se o německou firmu sídlící v Regensburgu, která byla založena v roce 2012 člověkem se jménem Pero Desnica, a to se záměrem vyrábět rámy jízdních kol na zakázku. Co se týká historie této firmy, tak její působení na trhu je opravdu pestré a i když jsem napsal, že nepochází z USA, ale i tam, a v Bosně a Hercegovině najdete její pobočku, která se o vaše cruiser bajkerské touhy a přání postará v maximální míře. V Bosně a Hercegovině je dokonce postavena i výrobna, kde se tyto stroje vyrábějí a poté jsou distribuovány dále do světa. Aby jste si však nemysleli, že se jedná o nějakou masivní výrobu, kde se vyrobí denně několik tisíc kusů, tak vás ujistím, že určitě ne. Jedná se totiž o poctivou ruční práci, kdy každé kolo projde pečlivou výrobou zkušených zaměstnanců a tak se nejedná o nějakou pásovou strojní záležitost. Je to kolo, které je vyráběné ne pro masivní nasycení davu, ale jde zde především o kvalitu a preciznost výroby. Myslím, že tyto řádky by mohli jako úvod a začátek stačit, a nyní již přistupme ke kolu samotnému, protože to nás bude zajímat asi nejvíce....takže pojďme na to LETˇ´´ S GO :-D.
Začněme jistě prvním pohledem, který je v tomto případě více než zážitkový. Pokud někde venku kolo spatříte, anebo třeba právě na obchodě MOJEKOLO.CZ, osloví Vás jeho trošku nenápadné černé zbarvení, ale zároveň i krásná výrazná krémová nádrž (výrobce uvádí barva slonoviny), doplněna ráfky ve stejné barvě. Vytvořená nádrž na svém laku nese i velice hezké barevné linky, které celkově doplňují styl tohoto cruiseru. Možná, že tyto barevné linie mohli být použity i na ráfcích, a tak kolu dát ještě trošku další rozměr. Jak má vlastně celé kolo působit, tak se jinak určitě povedlo. Je to zaprvé stroj, který má připomínat starou retro motorku, a to bych řekl splňuje na více než 100%. Dále má tento cruiser vyvolat i nádech staré doby a elegantního streetového stylu. To je splněno také rozhodně v plné míře, a nedá se o tom vůbec pochybovat. Na první pohled se tedy setkáváme s výrobkem, který osloví snad úplně každého, a vyvolá v člověku hezké vnitřní pocity a nadšení. Rozměry tohoto cruiseru jsou 208 x 98 x 78 cm a hmotnost 35 Kg. Myslím, že o prvním pohledu a něco o firmě jsme si řekli, a nyní se můžeme posunout k rozboru jednotlivých komponentů, a částí tohoto krásného retro cruiseru od firmy Ruff Cycles - The Ruffina BAJA BLACK.
Dále budeme pokračovat již klasickým postupem popisu, který z těchto stránek již znáte, a tak pojedeme od předního kola, přes vidlici a dále do kokpitu tohoto cruiseru. Jako první komponent, kterým bych začal, tak je určitě náboj. Sice to bude znít dost zábavně, ale asi to bude jediná součástka, kterou se mi hned od začátku nepodařilo vyhledat, ale já myslím, že to zase až tolik nevadí. V předešlém článku o Vintage green jsem si s touto situací poradil tak nějak improvizací, a tak to vyřeším i zde...použiji již také sepsané:-). Řekl bych, že náboj bude použitý standardně se zapouzdřenými ložisky, s výpletem na 36 drátů, a materiál díky stylu použitý hliník. Je i možné, že si ho firma vyrobila sama a může být proto něčím nestandardní - není viditelná žádná značka. Však vše jsou to pouhé dedukce, které nejsou podložené. Držme se tedy raději toho, že se jedná o klasický standardní náboj cca do 1000 Kč, pro městský provoz. Co se týká výpletu předního kola, tak zde se nemýlím, a opravdu je použito 36 drátů, které nám přecházejí na dvoustěnný hliníkový ráfek s rozměry 26" 65 mm. Na použitém ráfku, který je lakován ve stejné barvě jako nádrž, tedy světlá slonovina, se nachází použitý plášť/pneu. Toto obutí nejdete pod názvem Ruff Cycles Cruzo Classic 26" x 3.0" - Black. To bychom mohli z předního kola mít tak nějak vše. K brzdovému systému se dostaneme trošku později, a to až u kola zadního, kde si potom představíme vše kolem brzd. Jdeme tedy na vidlici...let´ s go.
Posuňme se dále a to na použitou vidlici, která je vlastní výrobek firmy. Celý název zní Ruff Cycles Aluminum Bridges with CrMo Legs. Vidlice je zde použita hliníková, a i když jsme si to zatím neřekli, tak je vyrobena ze stejného materiálu jako rám, ale nese i doplňky oceli CrMo. Pokud bych měl použít popis přímo ze stránek výrobce, což je tedy RUFF CYCLES, najdete po přeložení tento popis...Ruff Cycles hliníkové můstky s CrMo nohami :-). Pokud bychom si měli říci i něco klasickým českým jazykem, který možná řekne i něco více, tak jasně vidíme, že díky stylu celého kola, který má připomínat retro motorku, tak i vidlice je vzhledově tak ztvárněna. Spojení rámu a vidlice, je pomocí klasiky a to v hlavovém složení a hlavové trubce. Třeba rozměry a nějaké další informace se mi bohužel nepodařilo vyhledat, a tak bychom mohli pokračovat dále.
Vidlici jsme si tedy alespoň krátce představili, ale ještě než skočíme do kokpitu tohoto cruiseru, tak nás po cestě čeká veliký a opravdu dost výrazný světlomet. Jedná se o přední světlomet Ruffian v klasickém stylu Bates, v saténově černé barvě se skleněnou vložkou. Můžeme vidět opravdu kus velikého světla, a to je samozřejmě dobře, protože při nočních projížďkách městem je potřeba mít i dobrý výhled. Jestli si zmíníme i nějaké rozměry, tak průměr je 16 cm, hloubka světlometu je 11 cm, a váha je celkem neuvěřitelných 5,95 Kg.
Jako první komponent, který nás v další cestě čeká jsou jasně řídítka. Zde se setkáváme s velice zajímavým stylem, který může na první pohled připomínat dvě písmena Z spojená do sebe, anebo třeba trochu i blesk. V tomto případě je varianta číslo jedna správně, a název dle výrobce zní Ruff Cycles Z-Dragbar Black. tyto řídítka jsou speciálně navržena a vyrobena pro Ruffian, aby zajistili skvělý design a perfektní ergonomickou polohu pro jízdu. Tyto řídítka však nejsou k dispozici pouze pro Ruffian, ale i pro všechny ostatní cruisery na trhu. Vyrobeno z chrom-molybdenové oceli a testováno na odolnost vůči silám elektrokola rychlostí 25 km/h....dají se zakoupit i samostatně přímo na stránkách firmy.
Hezká a designově povedená řídítka bychom měli také za sebou, a co na nich najdeme za ovládací prvky? Asi nejvýraznější částí je digitální displej od firmy BOSCH, který funguje jako ovládací a informační panel kolem elektromotoru a řazení. Však v tomto směru si vše představíme později...zároveň s motorem. Dále zde máme páčky brzd, které jsou od značky MAGURA, druhou ovládací krabičku od motoru, gripy, řazení gripshift a to by mohlo být asi vše. Nakonec se asi jako dobrý nápad jeví si sytém brzd představit nyní, když jsme vlastně u začátku celého ovládání. Brzdy MAGURA, které jsou zde použity nesou výrobní označení FOUR, a také byste je mohli najít pod názvem Magura MT4. Tyto brzdy, jak uvádějí prodejci kombinují výkon s dostupnou cenou, což z nich činí špičkový produkt mezi kotoučovými brzdami MAGURA. Radiální design hlavního brzdového třmene zajišťuje nízké tření a snižuje přenosové ztráty. Hmotnost: 230 g, materiál pouzdra: Carbotecture, brzdová páka: 2prstá, hliník. Jedná se zde sice o špičkový výrobek této firmy, ale cenově to není až zase takový horor. Jedna taková brzda se cenově pohybuje do 2000 Kč. Co bychom si mohli představit jako další, tak jsou určitě gripy. Jedná se o klasické rukojeti RUFF CYCLES z mikrovlákna, které zaručí dobrý úchop a dlouhou životnost. Na přední straně je logo RUFF CYCLES, a na boku logo lebky vyražené do materiálu. Tyto gripy jsou i samostatně k zakoupení ve 2 barevných provedeních, a na tomto cruiseru je najdeme v barvě černé. Možná, že druhá možnost, což je barva hnědá, by mohla také vypadat zajímavě...díky barevné variantě nádrže. Ještě než se posuneme dále tak zmíním, že krabička ovládání výpomoci, je samozřejmě i propojena s displejem od firmy BOSCH, a tak je vše hezky při manipulaci viditelné na displeji, a jezdec má tak nějak o všem přehled.
Osazení řídítek, a použité komponenty jsme si také představili, a je čas se posunout o kousek dále. Jako další bychom mohli shlédnout rozhodně výraznou nádrž, která v sobě ukrývá i malé překvapení...možná i tušíte, že to nebude benzín :-D. Co se týká této části, tak můžeme jasně na první pohled vidět, že je to prvek, který na sebe dokáže okamžitě upozornit a celkem se dá i říci, že tak nějak tvoří velikou designovou část tohoto cruiseru. Velice chytře je upevněna do rámového trojúhelníku. Když se podíváme trošku po provedení a to jak nádrž vypadá, tak vidíme jasně hezkou a precizní práci, která stylovým způsobem celé kolo doplňuje. Tento pěkný design ještě podtrhují barevné kombinace a název cruiseru THE RUFFIAN. O ztvárnění retro motorky nemůže být pochyb. Trošku jsem Vás doufám navnadil, a také ve Vás otevřel komnatu zvědavosti tím, že v nádrži není benzín, ale nějaké překvapení tam stejně ukryté je. Neuvěřitelné se to zdá, ale uvnitř této hezké nádrže můžeme nalézt baterii, která pohání elektromotor, a díky ní si při šlapání může jezdec i pomocí funkcí jízdu trošku zjednodušit. Jako další otázka se v tomto směru určitě nabízí, jak je to s montáží a nabíjením baterie, a když máte třeba náhradní, jakým způsobem se dají baterie prohodit? Po zjištění mohu říci, že je to zde vyřešeno hezky, jednoduše a určitě ke spokojenosti majitele. Ze spodní části této nádrže je řekněme víko, která je připevněno pomocí šroubků...tedy velice jednoduché upevnění. Na tomto víku můžeme najít i jakousi kulatou část, a ta ukrývá konektory k nabíjení. Pokud se tedy stane, že tento spodní kryt odšroubujeme, měli bychom nalézt upevněnou baterii, kterou vycvaknutím jednoduše prohodíte a můžete jet dál. Jestli se budeme bavit i trošku o výkonu, tak název a označení zní Bosch PowerPack 500Wh...tedy 500 Watthodin. Dle dalších poznatků je známo, že na jedno nabití, by měl jezdec být schopen urazit trasu až kolem 130 Km. V tomto směru ale záleží na terénu, použité asistenci, určitě i váze jezdce a vůbec kompletním specifikům. Doba nabíjení této baterie je od 3 - 7,5 hodiny (100%),..záleží na výkonu nabíječky. Velice důmyslně vyřešené ukrytí baterie jsme také rozebrali, a nyní nás čeká tak nějak srdce celého cruiseru, anebo můžeme říci „výpomocné elektronohy“ :-).
Než se pustíme do představení elektromotoru, který je v tomto případě nedílnou součástí celého bajku, tak musím jen za sebe říci, že si ho klidně bez této věcičky dokážu velice živě představit. Mé srdce samozřejmě bije pro hory, určitě i pro město, moře, pláže a další krásná místa, která člověk chce mít rád. Také mne dost baví překonávat sám sebe, a jak se říká to dávat za své. Proto si motor klidně dokážu odpustit :-). Když se však v tomto směru podívám do města, anebo někam na pláž, tak stačilo cruiser dobře zpřevodovat, a pomocnému elektropohonu se dalo klidně i vyhnout. Je to však výrobek, který má být pojatý jako elektrokolo, takže se pojďme pustit do představení použitého elektromotoru, který nese název a označení Bosch Performance Line CX 250W / 85 Nm. Zde se od řídítek trošku zpětně dostáváme ke značce BOSCH, která pro toto kolo poskytla jeden ze svých motorů a tím je BOSCH PERFORMANCE LINE CX. Když se podíváme přímo po stránkách firmy BOSCH najdeme, že tento motor je vyroben především pro horskou cyklistiku a tím pádem můžeme i říci, že zde bude kvalita, síla a použitelnost jasně danou specifikací. Město by nemělo být v tomto případě žádný problém. V tomto směru výkonu, se tedy rozhodně není čeho obávat a opravdu bych řekl, že kupující může být jenom maximálně spokojený. Jak můžeme i vidět, tak na tomto cruiseru není použitý klasický řetěz, ale najdeme zde řemen. Jestli sledujete trošku dění kolem cyklistiky, tak jste již použití této technologie mohli určitě zaznamenat a také jste již mohli slyšet, že údržba takového řemenu je o dost jednodušší. Nějací výrobci dokonce i tvrdí, že řemen na kole je bezúdržbový, a tak ho lidé i velice rádi na svých kolech používají. Není se ani čemu divit, protože se nemusí promazávat, nečistoty se tedy na řemen zbytečně nechytají, a starostí s takovým komponentem je opravdu o dost méně. Co se týká převodů v této části, tak najdeme převod jeden...asi není více ani potřeba. Kliky jsou použity standardní, nejspíše specializované pro městská kola.
Středovou část jsme si také hezky představili, tedy alespoň doufám, a můžeme se naprosto v klidu pustit do další části, která je část zadní. V těchto prostorech cruiseru nás bude zajímat celé zadní kolo, řeknem si také něco o použitých blatnících, které jsem trošku úmyslně přeskočil, a nakonec si klasicky představíme sedlovku a sedlo. Po použitém třmenu, který by měl být tedy na údržbu mnohem jednodušší než klasický řetěz, se přesuňme k zadnímu kolu. Než se zde dostaneme na jádro, což znamená pro nás náboj, který je zde spojen zároveň i s řazením, tak si představme vše kolem. Pokud začnu od použitého pláště, tak ten je použitý stejný jako u kola předního a nese tedy rozměr 26“ x 3. Celé označení zní Ruff Cycles Cruzo Classic 26" x 3.0" - Black. Plášť sedí na ráfku, který je označen jako Double-Walled Aluminum 26" 65mm. Je to vlastně také stejný rozměr, i název jako u předního kola. Výplet, který byste zde možná díky mohutnějšímu náboji čekali jiný, a to znamená větší počet drátů, tak bohužel není. Počet je i zde stejný. Dostali jsme se pomalu k náboji, který je trošku komplikovanější než u kola předního, a tak si ho pojďme představit samostatně.
Jedná se o náboj NuVinci enviolo TR. Když si název trošku přiblížíme srozumitelnějším jazykem, tak nám vyjde - náboj Enviolo Trekking, převodový náboj, plynulá kotoučová brzda, 32 otvorů, 135 mm, 32L elektrokolo. Značka NuVinci byla v rámci restrukturalizace bankrotu přejmenována na Enviolo. Dřívější model N380 byl pro trekking přejmenován na TR. N330 je nyní variantou CI pro město (CO pro komerční použití je stejná, ale může nabízet jiná barevná schémata). Od té doby byly přidány silnější modely SP (sportovní) a CA (nákladní). Pár slov k výrobkům firmy jsme si řekli, ale také si můžeme říci něco málo o historii a třeba nějakém ocenění. Právě to druhé zmíněné se nás bude týkat, a po vyhledání na wikipedii jsem se dozvěděl, že:
- Volba editora časopisu Bicycling Magazine pro kolo roku pro dojíždění
- Technologie roku a Kolo roku v Nizozemsku
- Zlaté ocenění iF Design EUROBIKE 2008
Jízdní kola vybavená převodovkami NuVinci následně získala v letech 2010 a 2011 ocenění iF Design EUROBIKE. Společnost Ellsworth Handcrafted Bicycles , výrobce rámů a kol jízdních kol, navrhla jízdní kolo s převodovkou Nuvinci CVT. V roce 2007 získalo kolo Ellsworth Ride nejvyšší ocenění v každoročním přehledu významných nových produktů časopisu Popular Science s názvem Best of What's New. Jestli si to pamatuji správně, tak tyto převodovky mají uvnitř 3 převody, ale bohužel se mi nikde nepodařilo vyhledat přesný počet, který bych mohl jistě uvézt. řadí se pomocí řazení na řídítkách, kde je použitý GRIPSHIFT.
Nyní nám již zbývá si představit téměř poslední komponenty, a tím jsou sedlovka a sedlo. Myslím, že pro představení bych mohl použít slova ze stránek výrobce, kde je výrobek slušně prezentován. Toto je nové sedlo "Ruffian", nyní dostupné pro každého. Pravá kůže nasazená na robustní kovový rám s černým práškovým nástřikem. Toto sedlo vydrží celá desetiletí, pokud se s ním zachází opatrně. Pokud se kůže v průběhu let trochu natáhne, lze jej dotáhnout. Jakmile se jednou zaběhne, bude to nejpohodlnější sedlo, jaké kdy bylo na upraveném kole použito. Vaše pozadí v něm vytvoří perfektní formu :-D. Pro pohodlné delší jízdy jsme se ujistili, že má dostatek pružin - dvě dvojitě vinuté velké pružiny vzadu, a jednu čtyřnásobně vinutou pružinu vpředu. Hmotnost sedátka je 1,8 Kg a rozměry 33 × 24,5 × 13 cm. Jak si také můžeme všimnout na zadní části, tak zde je také přimontována již v základu blikačka. Tento malý zadní světlomet nese název Ruffian Bates Style černé. Je třeba i samostatně k zakoupení na stránkách výrobce RUFF CYCLES. Zadní světlo Ruffian je vyrobeno z odolného kovu a osvětluje zadní část cruiseru Ruffian pomocí 7 LED diod. Pouzdro je potaženo černou barvou a sklo je tónováno červeně. Světlo má certifikaci E.
Zmínil jsem také, že bych rád napsal pár slov o použitých blatnících, které jsou určitě dobrou součástí celého cruiseru. Díky tomu, že tento bicykl má vlastně napodobovat styl staré motorky, tak i v tomto směru se výrobci řekl bych vše povedlo. Přední blatník je tak nějak klasický, a není zde zase až nic tak zajímavého. Zadní je na tom o něco lépe, a jeho použití i hezky uhlazuje část kolem zadního kola a rámu. Pokud bych si dokázal kolo představit bez elektropohonu, tak blatníky mě sem prostě sedí.
Ze sepsaných řádků je to již nyní vše, a ještě si Vás dovolím pozvat na vytvořenou videoreportáž z cesty za tímto cruiserem, a také nějaké záběry samotného bajku.
To je dnes již opravdu vše. Jak říkám vždy tak doufám, že se Vám představení, fotografie i video líbili, a budu se těšit zase někdy příště. Takže ZDAREC RUFFIAN BAJKUJEC a budu se těšit.