
14.
LA PIERRE SPICY 6.9. CF ADVENTURINE BLUE 2025
Zdravím Vás milí Bajkujáci a je jasné, že i všechny fanoušky tohoto projektu, cestující pankáče, ale i obyčejné lidičky, co rádi jezdí na svých 2 kolových miláčcích :-). Je to již opravdu nějakou dobu co jsme v této kategorii o horské cyklistice měli ke čtení nějaké prďácké zajímavosti, a dnes se konečně zase po takové době (cca 5-6 mesíců) k něčemu dostáváme :-). Zatím velice dobře fungující solupráce s firmou MOJEKOLO.CZ opět přinesla nějaké to ovoce, a tak se spolu mužeme podívat hezky detailně na představení bajku z francouské stáje LA PIERRE, a konkrétněji na tip kola SPICY 6.9. CF ADVENTURINE BLUE 2025. Těmito začátečními řádky i velice děkuji již zmíněné firmě, že propůjčila bajk k nafocení, a nyní již pojďme na rozbor a řící si, o čem tahle masívní strojovna s obrovským zdvihem je...jdeme na to LET´ S GO :-D.
Já sice vím, že tato značka LA PIERRE pochází z Francie, ale pro Vás, kteří se rádi něco nového dozvědí, tak si pojďme tuto firmu trošku představit a říci si něco o začátcích, průběhu, a jak tato světoznámá značka funguje dnes. Když začneme přímo od počátku vzniku, tak se píše rok 1946 a místo či lokalita je francouský DIJON. Tato firma začíná vznikat pod taktovkou a nadšením chlapíka jménem GASTON LAPIERRE. Tato firma, jako i spousty ostatních začala vznikat naprosto obyčejně v garáži, s jedním člověkem, a jeho brutálně fanouškovskou cyklovizí :-). Panu Gastonovi se to tedy podařilo, a postupem času se začal tento opravdu malý a obyčejný podnik pomalu rozrůstat. Když udeřil rok 1960, nastala změna vedení této firmy a opratě převzal syn JACKY LAPIERRE. V roce 1972 byla v průmyslové zóně Dijonu postavena nová továrna, aby se zvládla zvýšená produkce. Kromě výrobního závodu byla také postavena nová budova věnovaná prodeji náhradních dílů a nový showroom pro kolekci kol. V těchto letech se dá říci, že tato značka začal zkvétat, a začalo se tak nějak zdravě dařit. Stává se dobrou značkou mezi odborníky. Léta plynula dál, a na vedení firmy se vystřídala i další genereace rodiny Lappiere (GILLES LAPIERRE). Po nějaké době se také začali odehrávat ekonomické machinace firmy, a do vedení jako partner se začal přidávat nizozemská skupina ACCELL, které v roce 1933 patřilo 33%. V pozdějších letech roku 1996 skupina zakoupila i zbytek firmy, a tak firma LA PIERRE sice vystupuje pod tímto názvem, ale ve skutečnosti funguje ve skupině ACCELL-GROUP.com. Co se týká zběžně výroby, tak tato značka je vlastně tradiční výrobce francouských MTB i silničních kol, a v posledních letech jako většina výrobců, dává svůj důraz výroby na E-BIKE. V tomto směru se jedná o perfekní karbonové výrobky, a také zde vznikla velice úzká spolupráce s WORLD TOUR. Jesliže byste chtěli vědět trošku více, a pročíst si opravdu detailně existenci této firmy LA PIERRE, doporučím kliknout na tlačítko pod tímto textem, a zde se dozvíte naprosto kompletní informace. Z představení firmy a něco z historie bychom to asi mohli mít, a proto se přesuňme k samotnému kolu, a představme si hezky komponent po komponentu, a z čeho všeho je tento bajk sestaven.


Nechci se zbytečně pouštět v představení kola do nějakých bláznivých inovací, a třeba se dostat do situace, kdy budu pohledem i řádky skákat s jedné části na druhou, a od komponentu ke komponentu. Proto si bajk představme hezky postupně, a začněme prvním pohledem, jak na nás kolo působí na první dobrou, a co si o něm můžeme říci, když ho uvidíme. Poté pokračujme od předního kola, přes středovou část, a až na zadní stavbu, sedátko, a celé to zakončeme krátkým videem.
Když se tedy podíváme na tento celoodpružený bajk, tak bych řekl, že uvidíme dost na první pohled viditelnou a masivní konstrukci rámového trojúhelníku, která bude určitě vzbuzovat otázku, jestli se náhodou zase nejedná o šílené elektrokolo. Ono totiž elektrokol je dnes sakra trapně plný svět, a když se jen lehce pohledem mihnete kolem středového složení a převodníku, tak si rozhodně všimnete nějak podivně robustní části, která lehce připomíná uložení elektromotoru. Mohu Vás ale moji milí Bajkujáci ujistit, že zde se naštěstí o žádné podobné věci nejedná. Tenhle bílo modrý žralok, jak jsem si ho nazval právě podle prvního dojmu, jede za své. Takže na první pohled bychom se tedy mohli dozvědět, že se nejedná o elektrokolo, barvově je bajk vyladěn tak, že opravdu může trošku připomínat i žraloka - světlá přední část s lehce tmavší modrou zádní částí - a vše doplňěno černými komponenty a dalšími prvky. Na první pohled si také asi řekneme, že kolo bude z té težší kategorie, i když se nejedná o elektro. V tomto případě byste se možná trošku mýlili. Na kole je použitý materiál karbon, a bajk je celokarbonový, tudíž hmotnost i na jeho opravdu dost masivní konstrukci je pouhých 16,5 kg. Tato váha nezní zase až tak špatně. Jezdci dnes spíše nechtějí jezdit s nějakou brutální maštalý pod zadkem, a kdo nemá moc rád masivní a těžké rámy, tak bude určitě nadšený.
Od prvního pohledu se pojďme přesunout k jednotlivým částím, a začněme hezky od předního kola. První komponenty, které prodrbeme jsou určitě náboj, navazující výplet, ráfek, ale podíváme se i po dalších v tomto prostoru. Přímo na stránkách firmy MOJEKOLO.CZ jsem se dozvěděl popis, kde jsou uvedena již celá vypletená kola, a nesou označení Shimano MT400 hubs / Rodi Tryp30 alloy rims. Jedná se o vypletená kola s nábojem SHIMANO nejspíše MT400 B, výplet s počtem drátů 32 (může být ale i varianta 36), a hliníkovým ráfkem od firmy RODI s označením TRYP30. Co se týká náboje SHIMANO MT 400 B, tak se jedná o 169 gramový náboj, který používá uchycení kotoučů CENTER LOCK, spadá do série ALIVIO, a je na pevnou osu o rozměrech 15x110 mm. Typ použítí toho náboje je trail, all mountain, rozhodně ostré XC, ale také v kategorii ENDURO si najde svou cestu. Je trošku škoda, že kategorie ENDURO je pro tento náboj jen tak řekněme okrajově (lehké enduro je v naprostém pořádku), protože pro nějaké extrémní závodní podmínky by konstruován být neměl. Zase to ale nebude tak horké jak se zdá. Jezdil jsem i na větších vraždách, a tak něco určitě snese :-D. S tímto nábojem je i velice úzce spojen brzdový kotouč, a na něm brzdový třmen. Co se týká kotouče, který si představme jako první, tak zde se jedná o parádní placku s rozměrem 203 mm. Je to vlastně druhý největší rozměr, který na horském kole můžeme najít, a tak vlastnosti brzdového systému se v prvních momentech zdají rozhodně jako velmi dobré. U brzdového kotouče nalezneme také třmen přední brzdy, a ten je použitý SHIMANO MT420. Tento brzdový třmen je 4 pístový, s váhou cca 300g, a dají se použít brzdové destičky D03S (resin) nebo D02S (metal). Když do tohoto představení vnesu trošku svého názoru, tak si myslím, že by sakra už SHIMNANO mělo přijít s trošku jiným jištěním brzdových destiček. Na takovém drahém kole a špičkových brzdách najdeme závlačku, která jasně na první pohled nevypadá vůbec dobře. Je to jak někde ve starém mlýně, aby neupadlo kolečko :-D. Tektro v tomto směru jede jinak, ale tam se zase stává problém s tím, že se vybrousý hrany uvnitř šroubku...to se nenajde něco rozumného mezi, co vydrží? Takový šroubek na plochý šroubovák s trošku hlubším zářezem, a člověk je nejspíše spokojen. Já prostě ty závlačky, ale ani komplikované mini šroubečky moc nemusim :D. Poslední věcičkou na předním kole nám zbívá již jen plášť.
Posledním „komponentem“ na předním kole je tedy plášť, a v tomto případě najdeme dost zajímavou variantu od firmy SCHWALBE. Označení tohoto pláště je MAGIC MARY Evo, Super Trail 62-622. Jedná se o plášť, který je mezi jezdci ENDURO, ale také DH dost ceněný. Zajímavé postřehy o tomto plášti - Vynikající trakce: Díky agresivnímu dezénu s výraznými bočními hřeby a otevřeným středem nabízí Magic Mary vynikající trakci na různých typech terénu, včetně bláta, kořenů a kamenů. V-Grooves technologie: Speciálně vyvinuté V-Grooves v hřebech umožňují lepší záběr a stabilitu při brzdění a zatáčení. Konstrukce Super Trail: Kombinuje nízkou hmotnost s vysokou ochranou proti defektům. Dvě vrstvy bočnic a tři vrstvy pod dezénem, poskytují dobrou rovnováhu mezi odolností a váhou. SnakeSkin technologie: Zajišťuje lepší ochranu proti bočním proříznutím, a usnadňuje bezdušové použití. Jak tedy můžeme vidět, tak se opravdu jedná o dost dobrou a spolehilvou variantu, která vás na jakékoliv výprave podrží. Ať si zkusíte vyšlápnout nějaký kopec, poté ho zmastíte dolů, a nebo to pošlete někde do bikeparku, tak se vždy bude tento plášť starat o Vaše bezpečí a neuhne, ani když ho vymácháte v blátě :-D. To je si myslím opravdu dobrá volba, co říkáte?
Pomalu bychom se mohli dostávat ke kokpitu tohoto kola, ale ještě než se tak stane, tak se pohledem alespoň otřeme o použitou vidlici, protože zde nás také čeká rozhodně něco zajímavého. Zdvih 180mm je již podle čísel dost lákavý, a tak i dle tohoto parametru se otevírají nové možnosti použití představovaného bajku. Značka použitého komponentu je ROCK SHOX a přesný název zní Rockshox ZEB Select Charger RC 180mm. Když si řekneme název této vidlice, který tedy zní ZEB, tak se můžeme dozvědět, že se od roku 2020-2021 jedná o naprosto fungl novou řadu a rodinu vidlic od ROCK SHOXU. Dostáváme se tedy k trošku jinému směru, než mohli být jezdci do této doby zvyklí. Nejedná se o nějaký vylepšený komponent, nebo snad o nějakého nástupce předešlé výroby, ale opravdu o totálně novu řadu, která nabídne zájemcům nové možnosti, a také jistě nějaká vylepšení směrem k používání a zážitku z jízdy. Na první pohled můžeme vidět, že vidlice je vyrobena v jednoduchém a nijak extra nevýrazném provední barev, a to ČERNÁ s šedým popisem a logem firmy...někdy však na barvách zase tolik nesejde. Na této vidlici také nenajdeme použití materiálu KASHIMA, který by celou vidlici ještě zvýraznil, ale jedná se o povrchovou úpravu stanchionů FAST BLACK. Tato povrchová úprava přišla dle dohledaných materiálů nejspíše na trh v roce 2014, a od té doby ji firma ROCK SHOX uvádí u některých druhů svých vidlic. Díky tomu, že se jedná o povrchovou úpravu vnitřních trubek, tak je jasné, že tato úprava samozřejmě pomáhá k lepšímu fungování celé vidlice, snižuje tření mezi materiálem a těsněním, zamezuje rozhodně poškrábání i korozi těchto částí. V našem případě, i celkově hezky ladí ke ztvárnění celého komponentu. Další důležitou vlastností této vidlice je určitě způsob tlumení, a zde sde jedná o vidlici VZDUCHOVOU a použitý systém je DEBON AIR+. Dalším prvkem, který si můžeme určitě zmínit je také použité mazání a těsnění. Zde se nám ukáže název Maxima Plush Dynamic Suspension Lube pro snížení tření a tlumení hluku, a těsnění ultra-low friction SKF wiper seals (nízkotřenová těsnění SKF) pro dlouhou životnost a lepší citlivost. Možná bychom našli v tomto směru i další zajímavosti, které si můžeme předvézt, ale tento článek přeci nepíši jen o vidlici :-). K závěru si tedy ještě jednou připomeňme, že se jedná o vidlici se zdvihem 180mm, a i díky tomu se jasně spousty rejderům rozjasní oči, protože je čekají svížné jízdy drsným terénem a tato vidlice se všemu jen s chutí zasměje. Trošku v tomto případě mám pravdu, ale není to zase až takový nářez (uvádí prodejci i výrobce), a opravdu drsný sjezd, na řekněme závodní úrovni si raději nechte na jindy. Vidlice je sice vytvořena na drsnější traily, trošku pohodovější enduro a také freeride, ale vše se musí předem lehce zvážit, protože vidlice také i s takovým peckovým zdvihem nemusí vydržet vše. Cose týká cenového rozpětí za samotnou vidlici, tak můžete najít tento komponent od cca 14 000 Kč - 23 000 Kč. Samotná vidice totiž zní jako hodně příjemné vylepšení kola, které máte třeba doma, a tak by se tato informace mohla hodit :-).
Lehkým pohledem jsme si představili i velmi výraznou, a důležitou část tohoto kola, a nyní se již pojďme posadit do kokpitu za řídítka. Zde si řekněme co nás čeká v tomto směru, jaké komponenty jsou použité zde, a poté se přesuneme zase o kousek dál do části střední. Když se posadíme za řídítka tohoto bajku, tak jako první určitě uvidíme právě řídítka, ale i zde postupujme hezky postupně, a začněme od komponentu, který se nachází co nejblíže představené vidlici. Jako první je tedy na řadě hlavové složení, které je v tomto případě použito Acros Integrated ZS56/ZS56 Block lock. O této součásti si můžeme říci, že je určeno pro rám s hlavovou trubkou 56 mm, je také vhodné pro vidlici s krkem o průměru 40mm ve spodní části, ale je tu jedna rozhodně nepříjemná klíčová vlastnost. Tato vlastnost je bohužel omezování v pohybu, a v praxi to znamená, že tohle havové složení Vám ani při té největší snaze nedovolí provádět triky, jako je třeba BAR SPIN, protože ůhel je omezen pouze na 120°. Je to hlavně kvůli tomu, aby se řídítka nezasekla, a nebo nedošo k poškození rámu kola. Použita jsou nerezová kuličková ložiska s úhlem kontaktu, dvojitým těsněním k ochraně proti vodě a nečistotám.
Od hlavového složení se přesuňme o malý kousek výše, a pojďme si představit použitý představec. Tento komponent je přímo od firmy La Pierre, a celý název zní Lapierre Thirty Five alloy, 0°, Ø: 31.8mm, L: 35mm (XS,S), 45mm (M,L,XL). Jeho hlavní vlastnosti jsou: vytvořen především pro MTB, a pro řídítka se šíří 31,8mm. Tento představec nemá ani žádný sklon a ani stoupání, a jeho úhel je tedy 0°. Můžou se vyskytovat různé velikosti, a to od 35 mm, až po 45 mm. V tomto případě záleži na velikosti rámu...zde by měl být použitý v delší variantě tedy 45mm. Je vyroben z hliníku, a jeho váha při porovnání s podobnými výrobky je cca 160 - 200g. Na první pohled můžeme i vidět, že představec je celkem robustní, nese moderní ostré tvary, a je i tak nějak celkově sladěn s kompletním pojetím kola. Díky své robustnosti se opět dostáváme ke kategorii použití, a i zde se rozhodně vejdeme do trail, enduro a podobné.
Následují řídítka, která jsou použita Lapierre Thirty Five 6061DB. Ze zjištěných označení se můžeme dozvědět, že na výrobu tohoto komponentu byl použitý hliník 6061, který je pro nižší hmotnost zeslaboavný, ale také i pro větší pevnost. Šířka těchto řídítek je 800mm, což není vůbec málo. Řídítka tak nabídnou velmi příjemné široké uchopení, kdy se o tento komponent může jezdec při jízdě hezky opřít. Jak si také můžeme všimnout, tak řídítka nejsou naprosto rovná, ale mají vytvořený mírný zdvih 30mm. Tento zdvih je vytvořen především pro pohodlnější, a vzpřímenější posed na tomto bajku a při jízdě. Co se týká samotné firmy La Pierre, která tento komponent vyrobila, tak stejně jako výrobou kol, se zabývá i vlastní výrobou komponentů od svého vzniku. Lehce jsme si řekli něco o řídítkách, a nyní co zde můžeme najít dále, protože těch páček tu není rozhodně málo :-). Je jasné, že další osazení řídítek jsou páčky řazení, brzd, přehazovačky, ale také se dostanem k teleskopické sedlovce...tu však až na konec.
Přeskočme tedy ze samotných řídítek, k jejich osazení dalšími komponenty, a začněme hezky od brzd, které jsou nejspíše nejdominantnější součástí. Myslím, že na řídítkách je to vlastně i ta nejdůležitější část, protože bez přehazky se človek obejde, bez ovládání sedlovky asi taky, ale jak není ani jedna brzda, kámo je to totálně špatně :-D. Bzdy tedy můžeme najít Shimano MT420, které nás rozhodně potěší svým ztvárněním. Jedná se o 4 pístové brzdy, což se k použití kola dost hodí. Díky stylu jízdy enduro, freeride a podobné, na které je tento bajk sestaven, se kvalitní, rychle a správně fungující brzdy rozhodně musí použít. Aby tyto brzdy také velice dobře fungovali, je nutné v tomto případě použít i kvalitní destičky, které jsou doporučeny D03S-RX (pryskyřičné) nebo D02S-MX (kovové). Tyto destičky i brzdy jsou kompatibilní s kotoučí až 203mm, a to je i v tomto případě vše v pořádku. Další zajímavostí, kterou tyto brzdy nabídnou je naprosto jednoduché odvzdušnění díky systému ONE-WAY-BLEEDING.
Jak One-Way Bleeding funguje
Jednosměrný ventil: třmen brzd (BR-MT420) má speciální ventil, který umožňuje odvzdušňovat brzdovou kapalinu pouze jedním směrem – z pístků a hadice ven směrem k odvzdušňovacímu šroubu. To zabraňuje zpětnému nasávání vzduchu, takže odvzdušňování je rychlejší a čistší. Je to prostě paráda, která se určitě hodí. Než se patlat se spoustou ladění, je to zde vyřešeno hezky jednoduše.
Od páček, a samotných třmenů brzd se dostaňme k přehazovacímu systému, který je zde použitý Shimano SLX 12s Shadow +. Díky pořízeným fotografiím jsem však odhalil, že sice řazení je takto správně, ale páčka použitá na řídítkách je SHIMANO DEORE pro 12 rychlostí. Držme se ale toho, co je napsáno na stránkách prodejce kde bylo kolo foceno, a tak si tento systém představme. Jedná se tedy o řazení Shimano SLX 12s Shadow +, kdy tato přehazovačka umožňuje rychlé řazení až o tři převody najednou, a podporuje technologii 2-Way Release. K dispozici je verze s uchycením I-Spec EV, která umožňuje čistší a kompaktnější ovládání, a verze s objímkou pro tradiční montáž na řídítka. Je ideální volbou pro jezdce hledající spolehlivý a cenově dostupný systém pro horská kola.
Co to znamená v praxi:
U běžných přehazovaček (bez Two-Way Release) obvykle řadíte tlačením páčky směrem k řidítkům – a jen takto se posune řetěz na jiný převod.
U přehazovaček s Two-Way Release máte dva způsoby, jak řadit dolů (tj. na lehčí převod – na větší pastorek vzadu):
-
Tlačením páčky směrem dovnitř (klasický způsob)
-
Táhnutím páčky směrem k jezdci – druhá možnost, která je ergonomičtější a rychlejší v některých situacích
To znamená, že místo toho, abyste museli pokaždé používat jen jednu ruku a jeden směr, můžete řadit dolů dvěma směry, což zrychluje a zpřesňuje přehazování.
Výhody Two-Way Release:
-
Rychlejší a plynulejší řazení na lehčí převody
-
Méně namáhá ruku při agresivní jízdě v terénu
-
Ergonomičtější pro jezdce, kteří často přehazují pod zátěží
-
Lepší cit pro přesnost při rychlém přesunu mezi pastorky Na této přehazovčce, či systému se nám také objevuje dost zajímavý prvek, kdy tedy pomocí jediné páčky můžeme řadit směrem dolů, ale tato páčka funguje oběma směry. Je to zase něco nového, co asi spousty z vás nebude znát, a tak si myslím, že je dobré si to říci. Takže od dnešního dne nic jiného, než tento způsob :-).
Také při představení proběhl kolem výraz I-SPEC EV, a o co se jedná v tomto směru?
Co je Shimano I-Spec EV?
I-Spec EV je systém, který umožňuje přímou montáž řadící páky na brzdovou páku, čímž se zjednodušuje a zlepšuje uspořádání ovládacích prvků na řídítkách. Tento systém je navržen tak, aby poskytoval širší možnosti nastavení a lepší ergonomii pro širokou škálu jezdců a stylů jízdy.
Klíčové výhody I-Spec EV
-
Širší rozsah nastavení: Umožňuje nastavit úhel a pozici řadící páky tak, aby vyhovovala různým jezdeckým stylům a preferencím.
-
Ergonomický design: Rychlý přístup k pákám a lehká obsluha zvyšují komfort jezdce a umožňují lepší soustředění na jízdu.
-
Zvýšená tuhost brzdové páky: Posunutím pozice brzdové objímky směrem dovnitř se vytváří další kontaktní bod mezi brzdovou pákou a řídítky, což zvyšuje tuhost a kontrolu nad brzděním.
-
Úspora místa na řídítkách: Integrace ovládacích prvků vede k čistšímu a efektivnějšímu uspořádání, což je výhodné zejména u horských kol a závodních strojů.
Kompatibilita a nastavení
-
Nastavení úhlu: Možnost nastavení úhlu řadící páky je u různých modelů od 10° (Deore M6100/M4100) až po 60° (XTR M9100/M9120).
-
Nastavení pozice: Umožňuje posunout řadící páku o 14 mm dopředu nebo dozadu, což poskytuje větší flexibilitu při hledání optimální pozice.
-
Kompatibilita s brzdovými pákami: I-Spec EV je kompatibilní s brzdovými pákami Shimano, které podporují tento systém. Některé adaptéry umožňují použití starších verzí I-Spec s novějšími pákami.
Příklady produktů s I-Spec EV
-
Shimano SLX M7100: 12rychlostní řadící páka s I-Spec EV, která nabízí široký rozsah nastavení a je vhodná pro různé jezdecké styly.
-
Shimano Deore XT M8100: Pokročilá 12rychlostní řadící páka s I-Spec EV, která poskytuje vynikající ergonomii a výkon.
-
Shimano Deore M6100: Cenově dostupná 12rychlostní řadící páka s I-Spec EV, která nabízí základní funkce a pohodlí.
Výčtem bychom asi mohli mít vše, co najdeme osazeno na řídítkách, a tak se můžeme přesunout zase o kousek dále. Nyní seskočme z kokpitu tohoto bajku, a pojďme se podívat na středovou část, kde je jednoznačně dominantním komponentem tlumič zadní stavby, najdeme zde také samozřejmě středové složení, kliky, pedály, ale i další věcičky, které bychom si mohli představit. Hop tedy do středu tohoto kola, a začněme asi tím nejvyraznějším komponentem, a tím je tlumič zadní stavby. Když si na začátek řekneme nějaký název, který by měl tlumič mít, tak se jedná o RockShox Vivid (na stránkách prodejce najdete jiný název, ale zde je použitý tento), a jedná se vlastně o základní model kategorie VIVID. Také by měl disponovat zdvihem 180mm. Na tomto kole je totiž dost zajímavé, že na obou dvou tlumičích je takový vysoký zdvih, a tak se i tímto směrem z kola stává něco celkem unikátního. Co se týká informačně kolem tohoto tlumiče, tak se jedná o řekněme základní verzi této série. Je použitý NOVÝ tlumič s technologií TouchDown R, který se vyznačuje citlivostí a pružností hned od začátku a zároveň zůstává stabilní, a podpůrný po celou dobu svého chodu. TouchDown je nová technologie tlumení vyvinutá firmou RockShox, která se zaměřuje na citlivost a kontrolu tlumiče v různých fázích jeho zdvihu. Specificky se zaměřuje na první fázi zdvihu, kde je tlumič nejcitlivější, což zlepšuje komfort a kontrolu při jízdě po nerovnostech. Na tomto tlumiči jak jste si jistě všimli, není použita tedy vinutá pružina, ale jedná se o vzduchový tlumič. Tento způsob tlumení u Vivid, jak píše přímo firma ROCK SHOX, je nejblíže reálnému pocitu z vinuté pružiny. Díky nejmodernější technologii DebonAir nabízí maximální možnosti jemného nastavení, které jezdcům umožňuje přizpůsobit pozitivní objem vzduchu jakémukoli kolu. Zvýšená podpora ve střední fázi zdvihu a vynikající citlivost při rozjezdu, zajišťují bezkonkurenční pocit plynulosti a kontroly na trailu.
Co je technologie DebonAir?
DebonAir je vzduchová pružinová technologie od RockShox, která byla navržena pro:
-
Maximální citlivost v počáteční fázi zdvihu – tlumič reaguje i na malé nerovnosti, takže jízda je hladká a komfortní.
-
Lepší podporu ve střední části zdvihu – zajišťuje, že kola zůstávají stabilní i při agresivnější jízdě.
-
Nižší tření a plynulejší chod – díky optimalizovanému tvaru pístu a vzduchové komory.
-
Snadné ladění objemu vzduchu – jezdec si může přesně nastavit tuhost tlumiče podle váhy, terénu a stylu jízdy.
K tomuto tlumiči se ale Váží i další zajímavé informace, která si určitě řekněme. Díky nastavitelnému hydraulickému systému Bottom-Out s pěti úrovněmi komprese si jezdec může snadno nastavit odpor při posledních 20 % zdvihu, přičemž po vytažení knoflíku pro odskok je dostupný 3mm šestihranný klíč pro přesné doladění vysokorychlostní komprese i hydraulických dorazů. Mazivo Maxima Plush Dynamic Suspension Lube snižuje tření, zlepšuje výkon odpružení a zvyšuje jeho životnost, zatímco 20 kliknutí nastavení odskoku poskytuje široké možnosti ladění pro různé styly jízdy. Modernizovaná konstrukce stíracího těsnění a větší objem oleje prodlužují servisní intervaly až na 100 hodin jízdy, což zajišťuje spolehlivost a konzistentní výkon tlumiče.
Co je "Bottom-Out" u tlumiče
"Bottom-Out" označuje fázi zdvihu tlumiče, kdy se tlumič úplně stlačí – tedy když se vzduchová pružina nebo píst tlumiče dostanou na konec svého zdvihu.
-
Pokud tlumič nemá dostatečnou podporu v této fázi, může dojít k tvrdému "nárazu" nebo nepříjemnému pocitu při prudkém dopadu.
-
Cílem systému Bottom-Out je řídit a tlumit tuto poslední část zdvihu, aby byla jízda hladká a bezpečná, aniž by se tlumič cítil "tvrdý" nebo nekontrolovaný.
Na závěr představení tohoto komponentu si ještě rozhodně řekněmme, že se zde jedná o uchycení v systému 4čepů, a je zde i použita technologie HIGH PIVOT/LOW PIVOT. Jedná se o technologii, kdy můžete pomocí přepínání polohy nastavit tlumič na další funkce, které seVám budou při používání hodit. Pokud jedno z použitelnýcj nastavení nastavíte, měli byste vědět, jaké nastavit nastyl jízdy, kterou chcet právě předvádět.
Které nastavení je lepší pro jaký styl jízdy?
-
High Pivot (HP) je ideální pro:
-
Sjezdové a enduro závody: Poskytuje větší stabilitu a kontrolu při vysokých rychlostech a na technických sjezdech.
-
Jízdu po velmi nerovném terénu: Lepší absorpce velkých nárazů a překážek.
-
-
Low Pivot (LP) je ideální pro:
-
Technické výjezdy a trailovou jízdu: Lepší efektivita pedálování a agilita při manévrování.
-
Skoky a technické sekce: Rychlejší reakce zadní stavby a lepší ovladatelnost.
-
Kategorii kolem zadního tlumiče bychom mohli také uzavřít, a pojďme si tedy představit tento bajk dále. V této části na nás čeká středové složení, kliky, pedály, řetěz, napínák, převod, a to by asi mohlo být vše :-). Pohledem tedy seskočme jen o pár centimetrů níž, a zde si jako první představme použité středové složení. Jedná se o středová ložiska pro MTB kliky s integrovanou osou 24 mm, a s vylepšeným těsněním pro delší životnost. Tento tip středového složení s názvem Shimano BSA MT801 je vyrobeno pro použití s širokou škálou klik, vhodné zejména pro sady SLX a XT, a pro šířku rámu 68/73 mm. Na středové složení přímo navazuje převod, který zde najdeme jasně jeden. 3 již dnes nenajdete u takových kol rozhodně nikde, a počet zubů je 32. Na tomto převodníku je použita celkem zásadní technologie DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+, která slouží pro:
Dynamic Chain Engagement Plus (DCE+) je technologie vyvinutá firmou Shimano, která se týká profilu zubů převodníku (chainringu) v konfiguracích 1× ("one-by") pro horská kola (XC, trail, enduro). bike.shimano.com+1
Klíčové body:
-
"Special gear teeth function" – tedy speciální tvar/ profil zubů. bike.shimano.com+1
-
Určeno pro použití v převodnících s jediným převodníkem na klikách (single-chainring) pro MTB a podobné disciplíny. bike.shimano.com+1
-
Cílem je vyšší retence řetězu (lépe drží řetěz) a plynulejší šlapání i v náročném terénu.
Na tento převod se nám hezky napojují kliky Shimano MT612 32T 165mm (XS,S,M), 170mm (L,XL). Kliky jsou vyrobeny z hliníku, a hezky ladí s celkovým pojetím černých doplňků. Hmotnost 780-820g. Od klik se dostáváme k použitým pedálům, které již na první pohled můžeme poznat podle výrazného loga názvu XLC. Tyto pedály můžeme najít také pod celkovým označením a názvem VP Components VPE-527. Pedály jsou vyrobeny z hliníku, jsou nízkoprofilové, určené samozřejme pro MTB, ale třeba i BMX, trekking a další. Hmotnost těchto pedálů je 408g u jednoho páru, což při rozložení znamená, že jeden pedál váží 204g. Je to takový váhový střed u hliníkových pedálů, ale výhodou je zase jejich robustnost a pevnost. Rozměry platformy: 115.8 × 103.4 mm (uvedeno u výrobce). Tyto pedály na nafoceném kole jsou použity s integrovanými falešnými piny, a tak vyměnitelné tu budete hledat marně. I tak se dá ale bez problémů říci, že se jedná o velice kvalitní a i vzhledově dost zajímavé pedály....škoda, že na takto dražším kole nejsou použity s výměnnými piny.
Ještě než se však vydáme za dalšími komponenty a přesuneme se do zadní části tohot bajku, tak si zde u převodu a klik musíme představit ještě jednu věcičku. Jedná se o napínák řetězu, který na mnoha kolech v základu rozhodně nenajdeme, a tak je to pro tento článek dost zajímavá součást. Začít bychom v tomto směru mohli trošku z globálnějšího pohledu, a něco si říci právě o nápínaku řetězu v dnešní době, a proč se používá? Kdo jezdí na kole, a pořádně se snaží šredit po trailech, tak si jistě mohl všimnout, že v dnešní době se na opravdových mašinách, které většinou bývají novinkou, se takové komponenty vyskytují. Takové napínáky můžeme najít na kolech, právě díky jejich používání a zaměření. Když se podíváme trošku i do minulosti, tak na starších frýrajdových kolech tyto napínáky můžeme najít také, a i zde to mělo význam při jízdě. Spicy 6.9. bych řekl, že má tento systém napnutí řetězu použitý právě pro to, že se očekávají trošku divočejší kousky, která by při klasickém jednopřevodníku bez napínaku nebyli naprosto bezpečné, a mohlo by hrozit zaseknutí řetězu. Je tedy jasné, že se zdvihem 180mm jak jsme si již řekli, se tedy i v tomto směru počítá s trošku ostřejší zábavou, a to je samozřejmě dobře :-). Dále si také můžeme říci, že přímo na tomto kole je tedy smysl tohoto napínáku funce držení řetězu ve správném napětí, aby nedocházelo ke zbytečným rušivým elementům jako je hluk, anebo se dokonce neničil rám kola + bezpečnost. Dále si určitě řekněme, že tento napínák má i další důležitou vlastnost, a je i propojen s kinematikou zadní stavby. Dle vyhledaných informací: použití idleru v high-pivot konfiguraci umožňuje mít jiný bod otáčení zadní stavby a omezuje nepříznivé dopady chain growthu na geometrii a záběry do pedálů. Při konverzi na low-pivot se idler nahrazuje chain guide a mění se i rocker link — tedy součástky propojují rámové nastavení a přímo ovlivňují chování zadní stavby. To není jen "přídavné kolečko", ale konstrukční součást systému, která umožňuje dvojí nastavení kinematiky rámu. Možná by Vás i mohlo zajímat, jestli La Pierre tyto napínáky používá běžně, a odpoveď zní NE. Není však vyloučeno, že se u některých typů může najít, ale rozhodně ne u všech. Myslím, že to by mohlo v této střední oblasti stačit, a nyní se přesuňme do zadní části kola, kde si představme co zde zůstalo.
Co nám tedy na bajku zbylo? Jako u předního kola zde máme náboj, výplet, ráfek a plášť, ale jako nové pro nás bude kazeta, rameno přehazovačky, a poté skočíme na sedlovku a sedátko.
Opět se na vše podívejme hezky postupně, a začněme od srdce celého zadního kola, a tím je jasně náboj. V tomto směru se musím bohužel obrátit na celá vypletená kola, která se najdou i v popisu prodejce, a nesou označení Shimano MT400 hubs / Rodi Tryp30 alloy rims. Jedná se stejně jako vpředu o vypletené kolo s nábojem SHIMANO MT400 B, výplet s počtem drátů 32 (může být ale i varianta 36), a hliníkovým ráfkem od firmy RODI s označením TRYP30. Co se týká přímo náboje SHIMANO MT 400 B, tak zde nejspíše stejný jako na předním kole použitý nebude, a měl by to být Model: Shimano FH-MT400 (zadní náboj) – standardní verze 12×142 mm E-Thru / Thru-Axle. Co se týká použítí toho náboje, tak zde to bude jasně dost podobné, a rajdeřit můžete ve stylu trail, all mountain, rozhodně ostré XC, ale také v kategorii ENDURO si najde svou cestu. Jedná se o dostupnější cenovou úroveň (entry-/mid-level) komponent – není to hi-end závodní model, ale spíše robustní volba pro trail, all-mountain, enduro rekreační jízdu. Váha uvedena 369 g u verze 12×148. S tímto nábojem je i velice úzce spojen brzdový kotouč, a na něm brzdový třmen. Co se týká kotouče, tak zde je vše totožné jako u předního kola, a jedná o parádní placku s rozměrem 203 mm. Na brzdový kotouč se váže třmen brzdy, a ten je použitý SHIMANO MT420....stejný jako u předního kola. Tento brzdový třmen je 4 pístový, s váhou cca 300g, a dají se použít brzdové destičky D03S (resin) nebo D02S (metal).
Na zadním kole najdeme také nějaký plášť, a v tomto případěje je použitá také stejná a zajímavá varianta od firmy SCHWALBE. Označení tohoto pláště je MAGIC MARY Evo, Super Trail 62-622. Jedná se o plášť, který je mezi jezdci ENDURO, ale také DH dost ceněný. Zajímavé postřehy o tomto plášti - Vynikající trakce: Díky agresivnímu dezénu s výraznými bočními hřeby a otevřeným středem nabízí Magic Mary vynikající trakci na různých typech terénu, včetně bláta, kořenů a kamenů. V-Grooves technologie: Speciálně vyvinuté V-Grooves v hřebech umožňují lepší záběr a stabilitu při brzdění a zatáčení. Konstrukce Super Trail: Kombinuje nízkou hmotnost s vysokou ochranou proti defektům. Dvě vrstvy bočnic a tři vrstvy pod dezénem poskytují dobrou rovnováhu mezi odolností a váhou. SnakeSkin technologie: Zajišťuje lepší ochranu proti bočním proříznutím, a usnadňuje bezdušové použití. Jak tedy můžeme vidět, tak se opravdu jedná o dost dobrou a spolehilvou variantu, která vás na jakékoliv výprave podrží. Ať si zkusíte vyšlápnout nějaký kopec, poté ho zmastíte dolů, a nebo to pošlete někde do bikeparku, tak se vždy bude tento plášť starat o Vaše bezpečí a neuhne, ani když ho vymácháte v blátě :-D.
Nyní můžeme postoupit pro nás k úplně novým věcem, a v první řadě začneme kazetou. Kazeta je použita CS-M6100-12,řada Shimano Deore s 12 rychlosmti a rozsahem zubů 10-51....Počet pastorků: 12 pastorků, s počtem zubů: 10 - 12 - 14 - 16 - 18 - 21 - 24 - 28 - 33 - 39 - 45 - 51T. Další zajímavé parametry této kazety jsou použití technologie HYPERGLIDE+ pro lepší řazení při těžkém zatížení, a třeba také konstrukce BEAM SPIDER - ušetřená hmotnost a vyšší tuhost. Hmotnost kazety je cca 560g. Tato kazeta nabízí díky velikému rozsahu opravdu kvalitní zázemí, kdy pomůže a podrží při náročném stoupání, na rovinkách také díky vyšším pastorkům nezůstane vzadu, a je to dobrá a kvalitní 12 rychlostní volba. Když byste měli zájem si ji zakoupit samostatně, je možnost se pohodlně vejít do 2000 Kč, ale i něco nad 1500 se dá vyhledat.
Dostáváme se u zadního kola k poslednímu komponentu, kterým je přehazovačka. Na tomto kole La Pierre SPICY 6.9. Adventurine blue je použita přehazovačka s označením Shimano SLX 12s Shadow +. Jako klíčové vlastnosti je uváděno, že je tedy určena pro 12x rychlostní pohony, je vytvořena v nízkoprofilovém designu, a název SHADOW+ je také k něčemu dobrý. Shadow+ se stará o snížené riziko nárazu přehazovačky do zadní stavby, a také osprávnou práci s řetězem. Kladky s 13 zuby (větší než starší verze mají 11 zubů) pro lepší efekt a hladší chod řetězu; gumový tlumič proti hluku; optimalizované vedení kabeláže; širší kovové spoje ("cold-forged wide alloy links") pro tuhost. Ideální pro trail, all-mountain, enduro kola. Pár parametrů i o tomto komponentu bychom také měli za sebou, a na závěr si jen řekněme, že si můžeme všimnout i hezkého barevného sladění s rámem kola. Přehazovačka je v takové řekněme tmavě modré barvě, a zadní stavba se v konečné části k takovým barvám dost blíží. Dá se tedy i zadní kolo s představením uzavřít, a jako poslední se ještě podívejme na sedlovku a sedátko...jsou to poslední součásti kola, které ještě představeny nemáme.
Jako poslední komponenty jsou nám ještě skryty SEDLOVKA a SEDÁTKO. Pojďme si tyto 2 zbývající komponenty tedy představit, a něco si o nich říci. Sedlovka je výrobek přímo firmy La Pierre, a tak se asi v tomto případě nemůže stát, že byste tento výrobek mohli najít i na jiných kolech. Celý název zní Lapierre dropper, Ø: 31.6mm, travel 100mm (XS,S), 130mm (M), 150mm (L), 170mm (XL). Její použití je také přímo na jízdu TRAIL, ENDURO a podobné, a je v tomto případě i velice dobře do celkového ztvárnění kola zapojena. Ovládání je samozřejmě z řídítek, kde najdete ovládací páčku.
Vnitřní konstrukce a mechanismus
-
Typ mechanismu: Sedlovka využívá vnitřní vedení kabelu pro ovládání zdvihu. To znamená, že ovládací kabel je veden uvnitř rámu kola, což přispívá k čistému vzhledu a lepší ochraně kabeláže před nečistotami.
-
Vzduchová komora? Není veřejně dostupná specifikace, která by potvrzovala přítomnost vzduchové komory nebo pružiny ve vnitřní konstrukci sedlovky. To znamená, že mechanismus může být odlišný od běžných vzduchových nebo pružinových systémů používaných u jiných značek.
-
Ovládání: Sedlovka je ovládána mechanicky pomocí páčky umístěné na řídítkách. Není vybavena bezdrátovým ovládáním přes Bluetooth nebo LAN.
Na závěr se na tohle kolo posadíme, a řekneme si, na čem budeme sedět dlouhé hodiny, dny a spousty kilometrů :-D Sedlo WTB Volt 142 mm je všestranný model navržený pro širokou škálu cyklistických disciplín, včetně MTB, gravel, endura a bikepackingu. Je oblíbené pro svou kombinaci pohodlí, podpory a odolnosti.
Klíčové vlastnosti
-
Šířka: 142 mm (Medium – doporučeno pro šířku sedacích kostí 100–130 mm)
-
Délka: 265 mm
-
Hmotnost: přibližně 279–315 g, v závislosti na variantě
-
Materiál sedlových ližin: k dispozici v provedení Steel, CroMoly, Titanium a Carbon
-
Povrch: syntetická mikrovlákna s technologií Fusion Form pro optimalizaci pružnosti a pohodlí
-
Výplň: DNAx pěna pro střední tloušťku a rovnoměrné rozložení tlaku
-
Kanál pro úlevu tlaku: pomáhá zmírnit tlak v citlivých oblastech
-
Použití: MTB, gravel, enduro, bikepacking
Sedlo i teleskopickou sedlovku jsme si také alespoň okrajově představili, a nyní se již blížíme opravdu k úplnému závěru tohoto článku. Než tak učiním, a článek posledními řádky uzavřu, můžeme si bajk představit ještě také na videozáběrech, kde ho uvidíte v reálné podobě.
Nyní je to opravdu vše, a nezbývá než se s Vámi rozloučit. Jak říkám vždy milí Bajkujáci tak doufám, že se Vám článek, představení, fotografie i video líbili, a že se sejdeme zase někdy příště u objevování něčeho zajímavého. Takže ZDAREC MODRÉ DOBRODRUŽSTVÍ BAJKUJEC a budu se těšit :-).
