
163.
OSTRAVA a NOVÝ BIKEPARK
Je to opravdu pár hodin, co jsem zaregistroval téměř novou skupinu tvořící nějaké to zajímavé místečko k ježdění. Zde je jejich průvodní video z místa, které rozhodně ještě na těchto stránkách postřehnete. Pojďte však zatím alespoň ve video sekvenci shlédnout, o co že se jedná :-)....OSKAR BIKEPARK hledat na facebooku a je důležité se přidat do skupiny...jinak video neuvidíte :-D...takže jen pro aktivní bajkery :-)

Tak takhle tedy ne: Ahoj,
už je to nějaký čas co jsme se pravděpodobně potkali formou příspěvků na skupině Oskar Bikepark. Vzhledem k tomu že stavění počasím utichlo a teď je nutno jít i cestou administrace, tak je prostor nějakým způsobem oslovit všechny ty hodné lidi co nám chtěli pomoct
Nejdřív se představím. Jsem Kuba Baran (32) s ježděním gravity diciplín jsem začal asi v 16ti a za tu dobu jsem od ježdění koukl také do servisu, prodeje kol, repasů tlumičů pořádání závodů, cyklo výuky a v neposlední řadě mě baví trail bulding. Díky tomu jsem se dostal i na pozici trailbuldera na Kopřivné v Malé Morávce, kterou jsme začínali v roce 2013 budovat tefakto na rovné louce. Protože jsem si tím splnil sen, bylo nutné vytyčit nový cíl a tím bylo že se po návratu z hor, kde sem žil s liškami a par metrů od lanovky vrátím zpět do Ostravy a postavím zde něco pro další generace. Uvědomil jsem si že kolo je moje vášeň, ale nechci ho dělat jako zaměstnání. Vedle toho mezi moje koníčky patří grafika, focení natáčení a střih videí. Možná něco najdeš v mém kanálu na youtube https://www.youtube.com/@freeriderbari/videos
No a protože sem se tomu nechtěl věnovat profesně tak jsem si pověsil kouli na nohu ve formě Oskaru Od nějakého prvního jednání na radnici v roce 2008 až dodnes kdy už se některým mojim známým povedlo rozběhnout i nějaké projekty uplynulo mnoho času. Nevím jak dobře znáš Ostravu a historii místního ježdění, ale je krutou pravdou že nikdo o nějakém bikeparku nechtěl nikdy moc slyšet, byli jsme vždycky ti divní týpci z lesa a nikdo pro to neměl moc pochopení. Klukům kolem Filipa Kamidry se povedlo rozjet kdysi Betoňák, ovšem byl určen spíše pro street BMX komunitu což kluky na velkých kolech moc nebaví. Stejně tak město spíše buduje pumptracky a takové ty "jednoduché" projekty na které jsou schopni udělat projekt a nějak technicky to uchopit. Jak se komunita ježdění vyvíjela tak se komunita těch lesních zvířátek alias freeriderů potkává s komunitou lidí co kdysi jezdili XC. Všichni se nyní potkávají v kategorii enduro a to podpořeno covidem zvedá poptávku po trailech.
Pro mě osobně bylo vždy důležité mít místní spot. Je to místo kde se máš vyjezdit, připravit na bikeparky a lokality kolem tebe, máš to natrénovat a v případě pádu tě někdo odvláčí domů protože to máš za barákem. Považuju to za lepší než utratit hodně peněz za výjezd třeba do Semeringu a tam po dvou jízdách zjistit že tvůj skill a ruce si zapomněl doma. No a proto má vzniknout Oskar.
Celá historie Oskaru jako bývalého dolu začíná jako místo ve kterém se mělo těžit, pak se netěžilo, místo se přeprodávalo až nakonec skončilo v rukou Asentalu, který jako bývalé OKD měl za úkol se starat o důlní území. Došlo k jakési asanaci avšak nebyla zcela dokončena. Areál byl prodán firmě FIS Express jejíž jednatel pan Kamil Slováček nás oslovil jestli bychom neměli zájem místo oživit. No a tak se vlastně stal zázrak. Dostali jsme možnost využít přes 100 000m2 pozemku a tak to začalo. Areál nenabízí nějaké vysoké převýšení, ale pro vybudování bikeparku kde si máš mít možnost co nejvíc zajezdit a co nejmíň šlapat je to vlastně ideální.
Pozemek je v katastru veden jako manipulační plocha a v územním plánu je záměrem les s kondičními stezkami a cyklostezkami což nám nahrává. Aktuálně se čeká na rozhodnutí stavebního úřadu, aby posvětil územním rozhodnutím tento záměr. Do té doby probíhají nějaké čistící práce vzhledem k tomu že les byl dlouho zanedbán a je tedy třeba odtěžit co je nebezpečné nebo popadalo. Pan majitel je moc hodný a dost nám pomáhá jelikož vlastní i svou stavební techniku. Pokud půjde vše dobře chtěli bychom na jaře otevřít modrý trail a začít plnou výstavbu zbytku parku.
Modrý trail bude cca 420 metrů dlouhý a i když to není mnoho je jeho záměrem to, aby ses na něm nenudil. Měl by cílit zejména na děti, ale na druhou stranu to děláme také pro všechny co chtějí někdy zajezdit jen tak bez hrocení nebo se rozjezdit. Dáváme tedy při návrhu důraz na to že i když je to malé převýšení tak máš možnost nahoře párkrát přišlápnout rychlost udržet a některé výzvy co jsou v trailu "schovány" si skočit. Možná nám to i někteří budou mít za zlé, že to není lajna, kde na sjezďáku můžeš trhat klopenky, ale to je přesný záměr. Ze zkušenosti vím že pokud je trail hodně rychlý budou pak trailbuldeři neustále opravovat rolety místo toho aby mohli budovat nové tratě proto si radši na začátku vyslechnu jak je to pomalejší a vím že až se to ujezdí bude to akorát a bez přidané práce. P.S: Vím že stačí dvakrát šlápnout do první klopenky a všechno jede Aby modrý trail nebyl jen tratí od "nikud-nikam", tak se v celém konceptu počítá s jeho napojením do celého okruhu, bude napojen přes zázemí na trail zelený (ještě si nejsem jistý barvou), který nabídne techničtější překážky a bude zakončen sjezdovější pasáží s napojením do trailu žlutého (výjezdového), po kterém se dostaneš opět na trail modrý. Jezdec tak dostane možnost se vyřádit ve více disciplínách na jednom okruhu.
Červený trail bychom rádi pojali jako kratší lajnu, která jede a je plná skoků, lavic a zajímavých překážek, které najdeš ve velkých bikeparcích. Má za úkol oslovit jezdce kteří rádi skáčou, chtějí si udělat nějaký trik, vyzkoušet si drop, transfer, delší gap a výskoky z klopenky do klopenky. Vzhledem k převýšení jsem se rozhodl pro rozdílné místa startu. První červená bude začínat v zázemí, kde by začátek měli tvořit dvě lajny lavic. Jedna lehčí pro děti a pro výuku a druhá větší ať si zařádí i větší borci. Zároveň se vytvoří druhý začátek červeného v místě kde startuje modrý a ten bude postaven formou skoků z klopenky do klopenky a skoků (pravděpodobně polo-lavic). Obě tratě se zhruba v polovině spojí v jednu. Dál už bych rád navrhl velký transfér, delší gap, větší lavici a kdoví co ještě .
Zelený trail bude mít za úkol obsáhnout široké spektrum lidí. Rádi bychom vytvořili trail který bude drncat, ale ne zas tolik aby to někdo nesjel na kole co má 120/120 zdvihu. Vzhledem k jeho návaznosti na okruh bude tvořen několika různě se proplétajícími traily. Podstatou je zachovat hlavní bezpečnou lajnu pro obyčejného "XCéčkaře" a lidem co milují výzvy po stranách dát možnost překovávat úzké lávky, kamenité pasáže a technické výjezdy s možností se vždy napojit do bezpečné lajny. Jsem odpůrcem toho že když chce někdo nějakou překážku postaví to do cesty tomu méně zkušenému tudíž, pokud máš skill nebude pro tebe problém prudčeji odbočit na těžší pasáž.
A co Černý???
Na to bohužel nemáme kopec a ani si nemyslím že bychom byli pro tak zkušené borce vyhledávaný areál, avšak jako bývalý freerider co miloval velké dropy, skoky do dvojitých schodů a všechny věci, kde si můžeš fakt ublížit ani na Oskaru o to nechci přijít. Na Oskaru je několik míst, kde se dají postavit opravdové prasárny. Jednou z překážek je například asi 3,5metru vysoký drop (bavíme se tady o převýšení hrana/hrana a nějakých 3-4 sekundách letu). Popravdě něco takového najdete snad jen v Kálnici. Zbytek si nechám pro sebe, ale moc dobře si uvědomuji to, že někdo chce opravdu jen přijít poslat si něco nevídaného a udělat si hezkou fotku. Taková místa budou v mapě označena hvězdičkou, nebudou na nic navazovat a budou určena pro ty co rádi "berou skalpy". To je ovšem hudba budoucnosti a protože to neděláme pro sebe upřednostníme nejdřív traily pro obyčejné smrtelníky, pumptrack a skillcentrum v zázemí.
A co bude teď???
Aktuálně bikepark spí, je třeba dodělat administrativu, všechna povolení pro takto rozsáhlý záměr. Současně jsou připraveny platformy sociálních sítí jako je
Facebook https://www.facebook.com/groups/1112763936045247/
Instagram https://www.instagram.com/oskarbikepark/
Webové stránky https://oskar-bikepark.webnode.cz/
Je třeba připravit stanovy pro spolek, který bude moct tento park zaštiťovat a díky kterého bychom mohli přijmat finanční podporu v podobě dotací a podpory města, firem nebo lidí. Navazujeme spolupráci se subjekty, které nás oslovují jelikož cílem je vytvořit plnohodnotné zázemí, vhodné pro výstavy ,testovací dny, výuku a pořádání soutěží.
Moc si vážíme všech co nás chtějí podpořit v tomto na Ostravu opravdu unikátním projektu. Ty počty sdílení, sledujících a nabídky nás neuvěřitelně ženou kupředu a umocňují dojem že jsme trefili do černého a tím víc Vám všem chceme takový areál dopřát. Příběh pána který projížděl na kole a když se dozvěděl co chystáme byl tam do hodiny se dvěmi holčičkami na kolech a slivovicí jako poděkování pro pár týpků od bláta až po uši mě hrozně dojal.
Možná jsem se trochu rozepsal, ale je to jistá forma vděčnosti za podporu a ochotu co děláš pro tenhle sport. Jako člověk co kdysi dělával to samé, pro to mám odpovídající obdiv a rád pomůžu ve věcech které znám. Mám v tomhle oboru hodně technických znalostí co se týče kol, rozboru odpružení , rozdíly v zavěšení systém VPP, MEASTRO, DW-link, Miluju technické špeky formou "když tě s tím v servisu poslali doprdele, tak my na to příjdem. Jinak nemám problém s grafikou a nějakou tou sociální propagací, SEO atd. Takže kdyby se ti něco z toho hodilo budu nápomocen. Kdyby si potřeboval nějaké materiály o Oskaru tak samozřejmě taky (loga, fotky, chtěl by sis to projít atd.)
Omlouvám se že píšu až tak pozdě, ale dělám toho opravdu hodně (ten email píšu ve 4 ráno), nevím jak moc vybíráš email tak ti to zkusím poslat i na fb
Hezký den a bajku zdar
Kuba (Bari)
+420 774 304 128
A nakonec když člověku řekneš, že tohle je asi špatně, protože jsme se na ničem takovém nedomluvili, ale on mi to napíše sám, tak jsem ještě vyhozen ze skupiny. Jsem prý blázen. Já nevím co mám teďka pro toho člověka udělat a proč mi to vlastně píše. Domluva zněla jasně a to, že až to půjde tak o jejich parku chci napsat článek, ale tohle nucení do toho, aby to bylo i když to nemá pro mě žádnou váhu je hrozné. Malá zmínka již byla v magazínu o nově vznikajícím bikeparku, a to i tady na stránkách. Veliká škoda je, že na facebooku to mají jako uzavřenou skupinu a poté si myslí, že každý kdo je sleduje má veliký zájem k nim chodit na brigády a hrozně s nimi všude být. Proč nenechají skupinu otevřenou, aby se lidé mohli pouze dozvědět, že něco nového existuje a třeba sledovat. To také nemám pravdu a on se přeci nebude zabývat 600 lidmi kteří jsou ve skupině, kdo je jen sledující a kdo ne. Tak má tohle rozumnou myšlenku? Vždyť si přidělává starosti úplně sám. Chtěl jsem poradit, a dozvědět ze hlavně tedy důvod jeho dlouhatánského představení o jeho práci, ale to z něho také nedostanu. Po pár větách mám celé povídání hodit do koše a neřešit to. Proč se tedy ten člověk s tím dělá? Je to normální?