21.

07.12.2021

ŠPINDL a CESTA K PRAMENI LABE

Tento článek, který nás zavede do Špindlerova Mlýna bude doufám pro všechny čtenáře zábavný a hlavně si vzpomeňte na své hezké chvíle, které jste zde prožili - pokud jste zde byli. Projeďte se semnou na místo s názvem Vrbatova bouda, která má obrovskou historii, k památečnímu pomníku, který leží za ní a nakonec i k prameni řeky Labe. Já jsme tento výlet absolvoval letošním rokem v létě a musím říci, že jsem při této 2 denní expedici potkal spousty super lidí, mnoho hezkých zážitků jsem prožil a určitě se tam zase někdy rád vrátím :-). Tak už to nebudu dále natahovat a pojďme na to :-). PS: asi jsem nezaplatil za kempování se stanem, protože jsem bohužel netušil, že se musí pod kopcem něco cálovat, ale snad obyvatelé i provozovatelé tohoto areálu vezmou tento článek jako náhradu a budu doufat, že po přečtení těchto řádků se od mého projetku lidé na toto místo zajdou podívat, a tak se jim to 100x vrátí :-).

Takže jsem si umanul a naplánoval cestu, která tedy měla vézt do Špindlu a poté po jeho okolí. Vše jsem důmyslně promyslel a tak nezbylo než sbalit věci, připravit kolo a druhý den ráno se vydat na cestu. Musím se přiznat, že vlastně vymyšleno nebylo vůbec nic, protože jsem večer byl tak natěšený, že jsem chtěl jen sbalit věci, vyspat se a vše vymyslet až na místě. Také se tahle výprava famózně vydařila a možná to bylo právě tím neplánovat, a nechat pěkně pozvolna osudu jak semnou naloží :-D. Tuto expedici s názvem „K PRAMENI“ jsem začal opravdovým stylem a to tím, že jsem si i s kolem stoupl na okraj města, s plným batohem na zádech a začal jsem STOPOVAT. Měl jsem obrovské štěstí a tento výlet, který měl být nejvíce PUNKOVOU akcí, kterou jsem za tento rok podnikl začal naprosto EXKLUZIVNĚ. Zastavil a dokonce se kvůli mne i vracel jeden mladý muž, který mne samozřejmě ohromil NEJVÍC SUPER KÁROU, protože tyhle auta, tak to je doslova moje. Užitečný vůz, který má styl a výdrž, je právě to oč tu běží :-D. Jestli máte doma někdo třeba zaprděnou Fábii - prosím vás hoďte to někde ze skály :-D. Takže ve velikém stylu se hodilo kolo na zadní sajtnu a vyrazilo se. Chvilkama mi to připadalo, jako když jsem někde v Kanadě či něco podobného, a jak to bývá v těch hustejch videiích kde hodí na takovou hle káru kola a jedou vstříc novým zážitkům, tak přesně tak to na mne zapůsobilo.  Začal jsem si výlet fakt v pohodě užívat. Za svezení ještě zpětně děkuji a jestli majitel čte tento článek, doufám, že se mu líbí mé líčení :-D.

Dost ale řečí o cestě, protože to bych povídal ještě dlouho co se mi všechno stalo a jak jsem to zatrolil :-D, a tak nějak se přesuňme na místo Špindlerův Mlýn a pojďme rozebrat tuhle misi zde, protože to teprve začala ta pravá bajkerská akce :-).  První co jsem potřeboval udělat, tak bylo rozhodně vymyslet ubytko. Protože jsem si - a zato milionkrát děkuji - koupil díky čtenářům nový stan, měl jsem to vyřešené rychle. Stan jsem měl samozřejmě s sebou a tak pod Svaťákem jsem ho rozložil, samozřejmě jsem dával pozor abych zde nezpůsobil zbytečné potíže, nebo nepořádek a bylo vyřešeno. Poté nastala převlékačka do bajkového a šel jsem na obhlídku okolí. Proběhla i koupačka v místní přehradě, a zasloužený relax před velkým následujícím dnem. Než jsem se vydal odpočívat spánkem po náročném dni, ještě jsem pro jistotu zkontroloval trasy, které jsem tak nějak během dne ukul v hlavě, a pro jistotu jsem to večer překontroloval u místního super pivka - uvidíte ve videu :-).

Když veškerá tato důležitá překontrolování před MISÍ proběhla, konečně jsem se uložil ke spánku do svého maskáčového spacáku a nového stanu :-).  Neusínalo se mi moc dobře, protože jsem vedle poslouchal do určité hodiny jak drbou u nedalekého ohniště, a tak jsem chvilkami byl docela nervózní z toho, že jsem si užil krásný den, ale nějací kempaři mi ho jako nepříjemně narušují. Asi o půlnoci konečně sklapli :-D a tak jsem mohl spát. Díky bohu :-). Ráno mne čekala rychlá probíračka, protože jsem vstával cca 6:30 až 7:00 a konečně nastal velký průzkumový den. Začal jsem ranním tréningem, který je samozřejmě dobrý na celkovou psychiku člověka a sebevědomí, které jsem do dnešního dne rozhodně potřeboval. Takže ranní trenálek proběhl, poté snídaně a převléknout. Když si takhle ráno prokrvíte tělo a trošku rozjedete cardio, nemůže se Vám stát, že byste byli celý den jak přejetý krtek :-D Chudák na obrázku asi ráno netrénoval a tak skončil mrzutě :-D

Já jsem to ráno nešidil a tak cca po 15 minutách hezkého soustředěného protažení, a zahřátí jsem mohl vyrazit. Jak jsem si večer naplánoval, tak první stanoviště, které chci rozhodně navštívit je VRBATOVA bouda. Samozřejmě, pokud nejste úplní negramoti a trošku se zajímáte o sport, a o lidi kolem něho, tak znáte příběh dvou běžkařů Hančeho a Vrbaty. Dle příjmení druhého pána, je právě tato chata pojmenována a nalézá se na tak zvaném Zlatém návrší - výška 1400 m.n.m. (až na tuto chatu jsem se to pokusil vydupat na svém bajku a musím se pochlubit, že úspěšně a bez přehazovačky) Tento sportovec, muž a velmi dobrý přítel právě Hančeho, zde pro svého kamaráda položil život. Ve finále tu bohužel zemřeli oba, ale Vrbata se snažil Hančeho zachránit a při jeho záchraně bohužel zahynul také. Je zde krásný výhled z terasy, příjemné celkové posezení a když k ní vyjedete, hned za jejími zády najdete i památeční místo. Jedná se ještě o několik metrů výše postavenou mohylu, a to právě k uctění památky těchto dvou mužů.

Mohl bych o tomto místě povídat ještě delší dobu než o tom, co jsem zažil při cestě do Špindlu, ale myslím, že bude lepší se posunout dále a povědět si další hezké místo z této výpravy. Kousek od této mohyly najdete i takový směrovač, který Vám napoví, jakým směrem se vydat dále a pokud již máte svůj plán, ukáže Vám alespoň nápovědu kudy se tam dostanete. Najdete vyobrazení všech místních důležitých stanovišť, které pomohou k orientaci v tomto terénu.

Takže jsem tedy pokračoval dále a první zastávkou na cestě byl tento vodopád. Ano, jak tušíte správně, je to vodopád Pančavy. Pančava je potok v Labském dole v Krkonoších, pravostranný přítok Labe. Jméno Pančava vychází z německého pantschen, tedy cákat nebo šplíchat. Pramení v rašeliništi na Pančavské louce, poblíž Labské boudy. Poté protéká přes hranu trogu Labského dolu, kde tvoří několikastupňový, 148 metrů vysoký Pančavský vodopád. Dle wikípedie, je tento vodopád nejdelším na území ČR. Když u vodopádu stojíte, určitě se vás zmocňuje neotřelý pocit věčnosti, pýchy a rozhodně nadšení, že existuje takové hle krásné místo. Když se podíváte na druhou stranu tohoto údolí tak bohužel uvidíte, jak se tady příroda na některých místech mění, a je to ale k horšímu. Tento negativní vliv na zdejší lesy je díky vysokému výskytu Kůrovce, kyselím dešťům a kompletně znečištění planety :-(. Ono si také taková turistická sezóna vybere svou daň, ale to přeci víme a slyšíme denně všichni. Proto když takové místo navštívíte, tak zde nevyhazujte žádný odpad a přírodu neničte. Je na světě jen jedna a těžko se rodí znovu.

Pokračujme však od tohoto dech beroucího místa po vyhrazené stezce, která nás o kousek dále dovede na Ambrožovu vyhlídku. Odtud je také krásný výhled a tak je dobré, tuto vyhlídku nepřeběhnout, ale rozhodně se na pár minut i zde zastavit. Co Vám budu dlouze povídat, protože tyto místa jsou naprosto nádherná a i když třeba rádi čtete, a sledujete tento projekt musím říci, že na vlastní zážitek prostě není :-).

Takže i tuto vyhlídku jsme si užili a nyní se již přesuňme na boudu Labskou. To je takový další stěžejní bod, který při této cestě rozhodně budete míjet. Dnes je bohužel tato bouda, která nese i restauraci s točeným pivkem :-) uzavřena, ale doufejme, že nastanou lepší chvíle a budeme mít tu možnost se zde třeba potkat :-). K této stavbě, jestli si to pamatuji správně se dostanete z tohoto místa - vyfocená křižovatka s rozcestníkem. Je to myslím jen několik desítek metrů a měli byste pokračovat směrem, na který neukazuje ani jeden ze směrovačů. To však rozhodně poznáte kudy tudy do Bavorova, protože cesta vás naprosto sama tímto směrem povede :-). Když jsem zde byl na konci léta ještě jsem si stihl posedět na terase, dát si jedno točené i když mne velmi lákalo si zde trošku vyhodit z kopýtka :-D, ale přeci jen uvědoměle jsem zůstal u 2 pívek :-D a dále jsem kolo jen tlačil.

Ono totiž ani jinak pokračovat nejde, protože od této boudy k PRAMENI LABE je to opravdu jen pár metrů. Vyjdete malý kopeček, kde vás stejně značka vyzívá, abyste zde na kole neprojížděli a kolo nejlépe nechali zde, a poté již dle turistického ukazatele vede jen jedna cesta. Já jsem si kolo tedy vzal s sebou, ale poctivě jsem ho vedl vedle sebe a zbytečně se nesnažil návštěvníky, a už vůbec ne správce dráždit. Nakonec mi to přišlo celkem normální, protože jsem potkal spousty lidí s kočárky, a mezi kolem a tímto výrobkem pro malé děti bych řekl, že moc velký rozdíl není. Když se po této trase vydáte, ujdete opravdu několik desítek metrů po hezké cestě s malými kamínky a přijdete na vytoužené místo. Naleznete zde vyobrazeno spousty erbů různých měst a pokud jste zde poprvé, vůbec si neuvědomíte, kde že ten pramen vlastně je. Člověk čeká, že někde bude tryskat nějaký malý potůček, nebo že uslyší někde mezi skalkami bublání vody, ale opak je pravdou. Naproti vystaveným erbům totiž uvidíte usazenou „skruž“, která značí počátek tohoto toku - takto je vyznačen počátek pro turisty.

Když se naplníte hezkým výhledem na okolní horskou pláň, samozřejmě i na začátek tohoto toku a vystavené erby, nezbyde nic jiného než se opět vrátit cestou zpátky, anebo pokračovat ještě někam dále. Kudy se vydat dále anebo zpět, se dozvíte vlastně v okamžiku. Přímo zde na tomto místě je i další turistický směrovač, který Vám nabídne různé varianty jak si zpříjemnit den. Já jsem pokračoval dle tohoto směrovače také a šťastně dojel do míst, ze kterých jsem tento celodenní výlet začínal. Pod touto fotografií je již pouze video z této výpravy a je rozděleno na 2 části. První Vám ukáže jak začínalo ráno a na druhém se již vypravíme na naši poznávací výpravu.

To je dnes v tomto článku o nějakých zajímavých místech té naší BAJKOVÉ REPUBLIKY vše, a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám povídání líbilo a že se spolu sejdeme zase příště. Takže ZDAREC BAJKUJEC a budu se těšit :-).