5.

17.01.2022

SCOTT E-ride STRIKE 930 2022


Nazdar moji milí Bajkujáci, vítám vás u první recenze\představení horského bajku tohoto roku. Ne jen, že je to první článek o nějakém kole v tomto roce, ale také se skoro premiérově podíváme do sféry elektro, kde si představíme novinku od firmy SCOTT a to model E-ride STRIKE na rok 2022. Musím se trošku přiznat, že z tohoto představení mám malinko strach, protože o elektro kolech toho nějak moc nevím a házet moudré věty o něčem, do čeho nejsem plně zasvěcen, není totiž úplně jednoduché. Však neházejme flintu do žita, protože ono se to lidově řečeno „poddá“, a nebude to zase taková tragédie - doufejme :-). Pojďme se tedy pomalu do tohoto představení pustit, protože i když jdu na to trošku s ostychem, velmi se těším, co všechno nového se dozvím a uvidím :-) Kolo bylo foceno ve firmě MOOL BIKE v Praze (mohu doporučit, protože spousty kol mají přímo i skladem) a tak bych těmito řádky chtěl i poděkovat za milou spolupráci a pokud bude zájem, tak i v budoucnu se budu těšit na další :-) Nenatahujme to tedy dále a pojďme moji Bajkujáci na to :-).

Přesný název tohoto elektro kola, které si budeme dnes představovat je tedy SCOTT E-ride STRIKE 930 na rok 2022. Jedná se o elektro kolo s hliníkovým rámem, který nese přesný název - Alloy Frame / Virtual 4 link kinematic VLK / 27.5" and 29" compatible / geo adj. / Boost 148 x 12 mm / 140 mm travel / Bosch Gen4 / Integr. removable Battery / Tapered Headtube E2, Central Kickstand Mount / Range Booster Ready. Pokud byste chtěli tento bajk vlastnit, můžete ho pořídit ve 4 různých velikostních variantách - S, M, L, XL. Protože se jedná o elektro kolo, tak je určitě dobré zatím alespoň okrajově zmínit, co za výbavu v tomto směru na kole najdeme. Na kolo dodala elektro pohon firma BOSCH, která k tomuto modelu nabídne jednotku z řady PERFORMANCE CX. Co se týká dalších parametrů, tak motor a výkon si rozebereme o něco později :-).

Rám jsme si v krátkosti představili a nyní pojďme postupně, od kokpitu až po zadní stavbu si představit komponenty, jejich parametry a vše co je důležité :-). Začněme řídítky a jejich osazením, představcem atd...Řídítka jsou použita od firmy Syncros s délkou 760mm. Jejich přesný popis dodaný prodejcem zní - Syncros Hixon 2.0 Rise / Alloy 6061D.B. / 20 mm rise / 8° / 760 mm / Syncros Comfort lock-on grips. Tato řídítka jsou vyrobena z hliníku - označení 6061 a nesou tvar tzv. vlaštovky. Co se týká samotné firmy Syncros, kterou zase až tolik v projektu zmiňovanou nemám, tak její vznik je datován od roku 1986, kdy vznikla jako firma na výrobu špičkových komponentů pro horská kola a to ve Vancouveru v Britské Kolumbii - 2 zakladatelé. Dnes firmu vlastní Scott Sports a tak je kolo vlastně komplet od firmy Scott řekl bych :-). Ono je to vlastně jedno, hlavní je, aby si firma uchovala svou prestiž a kvalitu, pro kterou je ve světě známa. Kdysi totiž výrobky Syncros byli při převzetí jinou firmou a to Pacific Cycles dost šizeny, a štítek byl používán pro levné komponenty - tato situace je již opravdu dávno a tak věřím, že v tomto směru dnes již není problém :-). Pokračujme dále a přejděme na osazení řídítek, kdy nás přivítají páčky od přehazovačky Sram NX Eagle, brzdové páčky Shimano, a také zde najdeme pomocný displej pro ovládání elektro pohonu a to Bosch Purion. Pokud je použitá nějaká kabeláž, která vede k zadní či středové části, tak tyto kabely jsou taženy rámem. Ovládací displej Purion je vyhotoven v menší velikostní verzi, aby třeba při pádu kola nehrozilo až tak veliké nebezpečí poškození, a může Vám i při menších rozměrech nabídnout pohodlných 5 úrovní ovládání, pomoc při chůzi s kolem a také parametry vaší jízdy. Najdete zde i stav baterie, můžete pomocí konektoru USB i provézt diagnostiku (jak tohle funguje nevím, ale dobré je se v tomto směru poradit s prodejcem) a další funkce, které Vám pomohou zjistit použitelnost vašeho kola - vzdálenost kterou ještě můžete ujet, spotřebu při různých podmínkách a další... Posledním komponentem je představec v této oblasti, a ten je použit opět od firmy Syncros s označením - FL2.0 / 6061 Alloy / L-Shape Spacer & Top Cap / 31.8 mm / 6° / 1 1/8". Možná bych se mohl ještě zmínit o hlavovém složení a to najdeme - Syncros ER2.0 Press Fit E2 / Tapered 1.5"-1 1/8" / OD 52/62 mm / ID 44/56 mm.

Přesuňme se nyní o něco dále v přední části tohoto kola a pojďme se podívat na odpružení, náboj předního kola, ráfek, brzdu atd... Jako první bych začal vidlicí, kterou najdeme od firmy Marzocchi s označením Bomber Z2 Air / eMTB+ / Rail 3 / 3-Modes / 15 x 110 mm QR axle / tapered steerer / 44 mm offset / Reb. Adj. / Lockout / 140 mm travel. Jak můžeme poznat z uvedených parametrů, tak se jedná o vidlici pro styl jízdy a kola ENDURO od 140 - 160mm - zamykatelná z řídítek. Na tuto vidlici nám navazuje přední kolo a zde najdeme ráfky Syncros MD30 s 32 děrami, usazené na náboji Formula CL-811 / 15 x 110 mm (použitá technologie BOOST - širší náboje pro lepší vyztužení kola) a použité pláště Maxxis Rekon / 29 x 2.6" / 60TPI Wire Bead / EXO Dual. Co se týká  brzdových třmenů, které jsou zde použity, tak najdeme firmu Shimano a použitý model BR-MT520 4 Piston. Na tomto kole jsou použity brzdy 4 pístové, a to především z důvodu váhy tohoto kola. Ono jeďte si z kopce dolů s kolem vážícím cca 23,5 kg a brzděte bezpečně s brzdami, které na takovou hmotnost nejsou vyrobené :-D. Z mého pohledu je jedině dobře, že zde se použili určitě účinnější brzdy. K brzdám abych také nezapomněl patří kotouč a ten vpředu najdeme Shimano SM-RT64 CL 203 mm.

Přeskočme zase o kousek dále, protože přední část jsme si prohlédli řekl bych celou a zde se dostaňme na možná nejdůležitější součástky, které jsou na tomto kole k vidění. Kromě předního pružení, které nás určitě zajímalo, tak nás bude rozhodně zajímat i zadní tlumič a konečně se dostává na řadu také elektro pohon s baterií. Jak jsem již v začátku okrajově zmínil, tak je použita jednotka BOSCH PERFORMANCE CX, která nabídne díky EU normám výpomoc maximálně do 25 km\h, dosahuje maximálního výstupního výkonu 250 W a kapacita Li-Ion akumulátoru řady Power Tube Battery je 625 Wh - nabíjení ve vlastní nabíječce na full, trvá pouze 3 hod. Co je rozhodně designově zajímavé u tohoto elektro motoru, tak je usazení baterie. Vpředu na rámové trubce je vytvořeno úložné místo, které pomocí plastového bříška\krytu ukrývá akumulátor, který je hezky spojený s konstrukcí tohoto rámu. Kompletní oplastování motoru, samozřejmě pomáhá k lepšímu chodu a výdrži - zbytečně se neznečišťuje a má i ochranné vlastnosti. V této středové části najdeme i komponenty, které pomáhají k samotnému chodu kola i při použití e-pohonu a těmi jsou kliky FSA CK-320 / 165 mm / 34T, převodník SRAM Eagle 34T DM / Steel (je použit 1x převod, ale to je u těchto kol běžnéa určitě i řetěz SRAM SX Eagle. Nyní se již podívejme na poslední součást této oblasti a tím je zadní tlumič. Celý a prodejci udávaný název zní - X-Fusion NUDE Trunnion / SCOTT custom w. travel / geo adj. / 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend / Reb. Adj. Jedná se tedy o tlumič značky X-FUSION, který Vám nabídne 3 možnosti tlumení - parametry 140-90-Lockout / 185 x 50 mm. Značka se o výrobu odpružení na kola zajímá od roku 1999, kdy byla oficiálně založena. Prý tomu bylo již i dříve, ale oficiálně je to až do tohoto datumu. Tlumiče této značky nesou tedy více jak 20 letou tradici výroby. Ze svého pohledu bych možná čekal trošku jinou značku (čekal bych asi RockShox), ale když výrobci vsadili na tuto kombinaci, vlastně proč ne :-). Já jsem měl X-FUSION na svém první celopéru a byl jsem rozhodně spokojen. 

A nyní nás čeká poslední část tohoto zajímavého kola a tím je zadní stavba, komponenty v tomto prostoru a kde budeme sedět :-). Jako první z této oblasti si vezmeme uchycení zadní stavby a tím je pokud se nemýlím 4 čepový systém. 3 čepy naleznete přímo ve spojení s rámovým trojúhelníkem a 4tý se nalézá téměř u kazety - pokud je to tedy správně, ale pokud se mýlím, tak snad prominete :-). Poté je určitě důležitou součástí zadní náboj, který je použit Formula CL-148S / Boost 148 x 12 mm a trošku se tedy svým označením a rozměry liší. Stále však platí, že náboj dává kolu lepší stabilitu a funguje jako vyztužení tohoto kola. Na ráfek, který je použitý stejný jako u předního kola, úzce navazuje plášť - ten se také shoduje. Novinkou však bude pro nás systém přehazování, který v předu nenajdeme (pouze páčku na řídítkách), a zde je použita kazeta SRAM PG1210 / 11-50 T a přehazovačka SRAM NX Eagle / 12 Speed. Když se trošku detailněji podíváme na řadu NX EAGLE, která je ve své kategorii rozhodně špičkou, dozvíme se v recenzích a popisech výrobců toto...alespoň pár řádky.

Technologie Eagle™ znamená hladké a precizní řazení s mimořádnou spolehlivostí.

Dostupné také ve specifické verzi E-MTB, která omezuje řazení pouze o jeden krok.

Další komponent, který rozhodně nepřehlédneme tak je brzdový kotouč a samozřejmě brzdy. Kotouč se také rozměry shoduje s předním, ale samotné označení je jiné - RT-EM600 CL 203 mm. Nevím, jestli je to díky tomu, že tento je brán jako na zadní část, anebo jsou prostě použity kotouče různým řad - nebudu do toho šťourat, protože si myslím, že to není zase až tak důležité. No a na kotouč navazuje samozřejmě zadní brzda a ta je jako v přední části použita 4 pístová, od firmy Shimano s označením BR-MT520. 

Co se týká použitých komponentů, které nás v této poslední části budou zajímat, tak zde se dostáváme už pouze k sedlovce a sedlu. Sedlovka je bezesporu teleskopická s názvem - Syncros Duncan Dropper Post 2.5 / 31.6 mm / S size 100 mm / M size 125 mm / L size 150 mm / XL size 170 mm. Její předchůdkyně 2.0, nesla velmi hezkou váhu a to pouhých 540g při 125mm. Jinak se tedy jedná o teleskopickou sedlovku, která Vám pomůže při okamžité změně výšky a tak do kopce či z kopce, nebudete muset zbytečně stavět. Úplně posledním komponentem je dnes sedlo, které je použito také od firmy Syncros a to Syncros ER2.5. Na první pohled vidíme elegantní sportovní sedátko, které rozhodně bude mít i příznivé vlastnosti, které cestu na tomto e-bajku jedině zpříjemní. Bohužel jsem nic konkrétního nevyhledal a tak se prosím spokojte alespoň s tímto :-) Možná je sedlo také novinka na rok 2022 a tak není ještě samostatně v prodeji. Co však můžeme vidět na první pohled, tak v jeho středu je vytvořená prohlubeň\kanálek, a tak díky tomuto systému můžete užít delší jízdy a cítit v dolních partiích i pohodlně vzdušno.

To je dnes z představení toho elektro kola od firmy Scott na rok 2022 opravdu vše a tak doufám, že se Vám fotografie a povídání líbili, a že se spolu sejdeme zase příště u něčeho zajímavého z té naší Bajkové České republiky :-). Poslední věcičkou na opravdu úplný závěr je video, kde kolo můžete vidět na krátkém představení z prodejny a také cena. Video je pod řádky a pokud si chcete tento e-bajk zakoupit, tak ve firmě MOOL BIKE ho seženete za hezky zakulacených 133.490 Kč. Přeji hezký den a budu se těšit zase někdy ZDAREC BAJKUJEC.

A to je dnes již opravdu vše :-).