53.

15.11.2023

BIKROS BMX LITOMĚŘICE

Já Vás zdravím moji milí Bajkujáci, čtenáři a všichni, kdo sledují putování a průzkumy tohoto magazínu. Dnes se půjdeme podívat v tomto článku do Ústeckého kraje, který se nachází na SEVEROZÁPADĚ „divoký západ :-D“ české republiky, a v tomto kraji můžeme objevit i město s názvem Litoměřice. Litoměřice jsou město na soutoku Labe a Ohře v severních Čechách, na západním okraji Polabské nížiny, v okrese Litoměřice v Ústeckém kraji. Litoměřicko je pro svou úrodnou polohu známé také jako Zahrada Čech. V této oblasti se také nachází České středohoří, kam Litoměřice také spadají (co se týká cestování po přírodě), ale nás dnes bude zajímat něco jiného, a to litoměřická BIKROSKA. Jak se mi podařilo zjistit, tak tato dráha zde již nějaký ten pátek rozhodně stojí (vznikla v roce 2006), a vystavěna by měla být dokonce své pomocí několika dobrovolníků, a také pana Petra Soubusty. Petr Soubusta by měl v nynější době trénovat místní tým. Během roku se odehrávají na dráze oficiálně 3 závody a dokonce je dráha i přístupná široké veřejnosti. Pokud bychom se měli podívat i lehce po místním týmu, tak v krátkém představení použiji řádky ze stránek klubu. Oddíl bikrosu v Litoměřicích je součástí CK Slavoj Terezín a zároveň Domu dětí a mládeže Rozmarýn. Členové oddílu jsou jak děti od pěti let, tak dospělí. Tréninky probíhají pravidelně na bikrosové dráze pod Bílou strání v Litoměřicích a v zimních měsících v tělocvičně pod vedením Petra Soubusty. Pravidelně se účastníme bikrosových závodů po celé republice. Nyní již přistupme k tomu, jak tuto dráhu naleznete a co zde můžete najít.

Pokud se vydáte tedy do Litoměřic, a pojedete z Libereckého kraje, jsou tu 2 varianty cesty jak do města dorazit. Můžete se vydat směrem na Chrastavu, Cvikov, Děčín, Ústí nad Labem a Litoměřice, anebo je tu druhá varianta a to směrem na Mnichovo Hradiště, Mladou Boleslav, Mělník, Horní Počaply (zde pojedete kolem toku řeky Labe - krásné scenérie) a dále Litoměřice. Jsou to varianty, kdy budete projíždět těmi největšími městy po cestě, a tak i řekněme hlavními tahy do těchto krajů. Když se Vám podaří do Litoměřic tedy úspěšně dostat, jak vyhledat BIKROSOVOU DRÁHU není již nijak složité. Zeptáte se na část města POKRATICE, kde se přímo tato dráha nalézá a pro jistotu se klidně můžete podívat i na znázornění na mapě. Pokratice, pokud přijedete ze  směru od Počaplů, tak leží doslova na druhé straně města. Když však vaše cesty povedou od Ústí nad Labem, budete mít Pokratice trošku blíže, ale řekl bych, že to není nijak zásadní, protože i pěšky trvá dojít na dráhu z druhé strany města cca 20min. V autě je to opravdu chvilka. 

Na dráhu jsme tedy úspěšně dorazili a tak nezbývá nic jiného, než si ji kompletně celou prohlédnout. V tomto areálu, řeknu to již nyní na začátku, je pro cyklistiku věcí trošku více, ale k tomu bych se vrátil až později. Takže samotná dráha začíná na startovním pahorku (STARŤÁK), kde se tedy celé závodní zápolení odehrává. Je to vyvýšená část pro rozjezd, a také by to měl být cca nejvyšší bod celé dráhy. Po odstartování na vás čeká kratší rovinka s vlnkami, kde své kolo můžete přivézt do pěkných otáček, a přichází první klopená zatáčka. Na startovní plochu se vejde cca 6 malých závodníků a 4-5 dospělých. První klopená zatáčka je vytvořena ze zámkové dlažby, a tak i vzhledově hezky doplňuje celé pojetí této dráhy.

Po první klopence následuje jak to bývá další rovinka, která je také plná vlnek (rolety) pro rozkmitání vaše bajku, a myslím, že se zde najdou i nějaké tzv. dvojáky. Jsou to vlastně 2 vlnky blíže k sobě, a tak tvoří jeden větší skok „dvoják“. Tato rovinka je již trošku vydatnější oproti té po odstartování, a tak zde musí jezdci vynaložit trošku více toho úsilí, aby se jim podařilo mezi svými soupeři udržet pozici, anebo se prodrali ve startovní poli k příčkám vyšším. Délka této rovinky je tak cca podle oka 50 a více metrů, však je to opravdu jen odhad od oka. Když se projede tato dlouhá rovinka, následuje další klopená zatáčka. Zde se v tomto směru dostáváme do pozice, kdy je možnost využít parádně rozjeté kolo k nějakému zajímavému manévru, a pokusit se tak trošku zabojovat. Tato klopenka je oproti ostatním i pod celkem velkým sklonem a řekl bych, že je i o něco větší (je tím namysli šíře zatáčky)¨. Možnost zde vytvořit nějaký zajímavý moment, tedy rozhodně je.

Pokud zdoláte i tuto zatáčku a to bez nějaké nehody, můžete se pustit dále do soupeření na následující rovince. Ta je opět plná vlnek, kde se kolo dá hezky rozhýbat, také by se zde našel nějaký dvoják a přichází poslední klopená zatáčka této dráhy - v pořadí již 3. Veškeré rovinky jsou vytvořeny z hlíny a jemného šotolinového povrchu, takže rozhodně  se nedoporučuje na dráze jezdit za nepříznivého počasí, aby se zbytečně neponičila. Však pojďme dále :-).

Na řadu tedy přichází poslední zatáčka, a následuje cílová rovinka. Zde se již tedy dostáváme do opravdu posledních částí této dráhy, a i do míst, kde se rozhodují poslední momenty závodů. Projedete tedy poslední klopenkou, dostanete se na cílovou rovinku, a je to hotovo :-). Když se ještě podíváme po nějakých parametrech, tak se dozvíme, že samotná dráha by měla mít délku cca od 350 do 400m. Je jasné, že pokud jezdíte závody někdy na evropské úrovni, najdou se parametry trošku jiné, ale řekl bych, že i tak je fajn, že takové místo existuje.

Prošli jsme si tedy kompletně tuto dráhu, a protože jsem na začátku zmínil, že v tomto areálu se toho nachází mnohem více, pojďme hodit objektivem na další součásti. Najdeme tu i menší DIRTOVÝ park, který se skládá ze 2 částí. Jedna část je k nalezení hned při příchodu, a je zároveň s první roletovou rovinkou u startu. Zde můžeme vidět cca 5-6 hliněných skoků, a tak i pro jezdce z této kategorie je zde nějaká varianta. Druhá část se nalézá asi o 100m dále, a je vystavěna nad dojezdem do cíle. Zde jsou skoky trošku větší, a  tak je i tohle místo pro náročnější skokany. Jako to platí v ošklivém počasí pro bikrosovou dráhu, tak to samé platí i zde. Pokud prší, anebo jsou skoky mokré, rozhodně se nedoporučuje na nich jezdit.

Takové 2 menší DIRT parky jsem zmínil, a tak již zbývá pouze PUMPTRACK. Ano, je to možná k nevíře, ale májí tu i vybudovaný menší pumptrack. Tato pumpa je k nalezení vprostřed bikrosky, a je zde propletena mezi několika stromy. Nejedná se o nijak složitý pumptrack, a jsou to v podstatě 2 rovinky a 2 klopené zatáčky. Jako je to u bikrosové dráhy, tak rovinky jsou plné vlnek, které Vám pomůžou dostat kolo pěkně do pohybu a udržet ho v něm, a klopenka vás jen vede na další část a udržuje v tomto okruhu. Pumptrack je hliněný, a tak zde v ošklivém počasí a především za mokra není jízda doporučena.

Co se týká písemné části, tak je z tohoto areálu již vše, však Vás ještě pozvu na vytvořenou video reportáž přímo z místa, a tak se můžete podívat na tuto dráhu ještě v dalších záběrech.

Ještě jedny záběry přímo ze závodů.

Ještě než se však úplně rozloučíme, musím s velkým poděkováním zmínit HOTEL KOLIBA, který poskytl při těchto cestách ubytování. Tento hotel se nalézá právě v Litoměřicích, a patří mezi nejvyhledávanější místa v tomto městě. Pořádají se zde ne jen bujaré oslavy narozenin, svatby a podobné, ale také se zde odehrávají plesy a další kulturní akce. Pro magazín jsem v rámci reklamní spolupráce získal pokoj na jednu noc, večeři a teplé zázemí při cestě. Opravdu ještě jednou moc děkuji, máte to tu moc hezké a útulné. Pokud se Vám bude chtít, třeba Vás  zase někdy rád navštívím.   

To je dnes z tohoto článku opravdu vše. Doufám, že se Vám povídání, fotky a vše kolem líbilo, a že se spolu sejdeme zase někdy příště u objevování něčeho zajímavého. Takže ZDAREC BIKROS BAJKUJEC a budu se těšit.