6.

17.02.2023

MERIDA ONE-TWENTY RC 300 Teal-Blue.

(děkuji firmě CYKLOPOINT BEROUN za poskytnutí kola)

Vítejte moji milí Bajkujáci u druhého článku tohoto roku :-). V prvním jsme se zašli podívat trošku do historie, kdy majitel vysokého kola pojal svůj stroj více sportovněji než jsme u takových to kol zvyklí, a nyní se podíváme do oblíbené kategorie MTB a to na novinku firmy MERIDA BIKES, na tento rok 2023. Protože nám v tomto roce tedy markantně vyskočili ceny, dalo by se tvrdit, že tento bajk je jedním asi z nejlevnějších značkových celoodpružených kol, které bychom mohli v této oblasti najít. Cenově se pohodlně vejdeme do sumy pod 50 000 Kč a tak se opravdu dá hovořit o tom, že to možná bude jedna z nejlevnějších novinek, kterou si mohou fandové do tohoto sportu letos pořídit. Tolik krátkým úvodem a pojďme si ne jen o ceně, ale i o všech komponentech a kole říci něco víc. 

I když jsem již zde výrobek firmy MERIDA BIKES měl a tak jste se již o tomto výrobci mohli nějaké informace dozvědět, pojďme si přeci jen raději pár základních pojmů, které tuto firmu specifikují říci a tak si je opět osvěžit.

Nedávno tedy nadešel nový rok a to s číslem 2023, a pokud bychom se měli ohlédnout lehce do minulosti, tak minulým rokem jsme se mohli doslechnout, že tato firma slavila 50 let své existence na trhu cyklistiky. Dokonce i léta předešlá byla pro tuto firmu velmi úspěšná. Podařilo se jim totiž vyhrát několik zajímavých závodů a nebo ještě trošku více zpětně, vítali do svého odběru více jak 70 zemí z celého světa, anebo dokonce získali ocenění za DESIGN a INOVACE s modelem eONE - SIXTY. Myslím, že tohle bude opravdu na informační řádky stačit, a nyní již přistupme opravdu přímo ke kolu, které si dnes představíme.

Dle velikého nadpisu jste se dočetli, že dnes si budeme představovat kolo značky MERIDA a to s názvem ONE - TWENTY RC300 Teal - Blue. Jedná se o kategorii, která se pohybuje na dvou rozmezích stylu a to XC, anebo TRAIL - k tomu později v článku. Pokud bych měl začít hezky od začátku, vezmeme si jako první do hledáčku zpracování rámu. Na rám je použit materiál 6066 - slitina hliníku, a samotná firma je velmi hrdá na své provedení 3x tažených rámových trubek, které zaručují pevnost, odolnost a lehkost. Co se týká barevné varianty, tak se pro vás nafotila varianta MODROZELENÁ - TEAL BLUE, však pokud byste si o toto kolo projevili zájem, je možnost ho na eshopu firmy objednat i ve variantě ČERNOŠEDÉ. Protože každý člověk není stejně veliký, firma nabízí i několik různých velikostních variant a to od velikosti S do XL...viz obrázek s rozměry.

Od asi největšího komponentu, kterým je rám, přejděme na samostatné součásti, které jsou na rámu uchyceny. Začněme kokpitem tohoto bajku a jako první shlédněme řídítka. Řídítka nesou označení MERIDA EXPERT CC s délkou 720mm a jsou vyrobeny z hliníku. Dle názvu je jasně vidět, že tato součást je vyrobena přímo firmou MERIDA. Ono co se týká výroby, tak je na tom stejně i představec a gripy. Vše je přímo od značky. Dále tedy navazuje představec MERIDA COMP CC. I tato součástka je vyrobena z hliníku s délkou 70mm. Často i lidé řeší úhel sklonu představce a zde je uvedeno číslo 7°. Tato součást je vyrobena na šíři řídítek 31,8. Když už jsem zmínil gripy, tak použity jsou MERIDA COMP EC, které jsou určeny pro širokou škálu cyklistiky a jsou jištěné šroubkem z vnitřní strany. Dále ještě v této oblasti najdeme také součásti uchyceny přímo na řídítkách, a tím jsou brzdové páčky, řazení a ovládání vidlice.

Nyní se od řídítek a ovládacího prostoru přesuňme trošku níž, a to k vidlici a věcí kolem předního kola. Možná jste postřehli, že na ovládací páčce k vidlici je název firmy SUNTOUR a tak je tomu i u onoho komponentu. Vidlice je tedy vyrobena firmou SUNTOUR a nese název XCR RL-R 120mm. Tahle vidlice nabídne hezkou hmotnost (při potěžkání kola nebylo znatelné, že by nějak její hmotnost zbytečně zatěžovala přední část), je vzduchová a cenově se pohybuje kolem 5 - 6000 Kč. Abych také nezapomněl, tak její zdvih je 120 mm. Můžeme ji tedy zařadit do kategorie TRAILOVÝCH vidlic. Co je dále rozhodně výhodou, tak to, že tuhle vidli můžete ovládat jak již bylo zmíněno z řídítek. Prostě klapnete páčkou a buďto vidlice pruží, či je pevná. Vidlice je vytvořena pro 29“ kola.

Na vidlici nám úzce navazuje náboj předního kola, který je označen SHIMANO MT-400B. Tento náboj je vytvořen na 15mm pevnou osu a výplet s 32\36 dírami. Ještě můžeme zmínit, že je použita technologie C-LOCK. Na tento náboj je připevněn i kotouč, který je označen jako SHIMANO RT10 s rozměrem 180mm. Musíme určitě zmínit, že šíře 180mm je velmi šikovná a tak je i dána rozhodně větší účinnost při brždění. Na nějakém pěkném trailu by tato šíře byla rozhodně poznat, oproti 160 mm kotoučům. No a v této oblasti kolem náboje a kotoučů, tak rozhodně můžeme vidět i brzdové třmeny, či brzdový systém. Označení je zde uvedeno od firmy TEKTRO - M275. Firma Tektro je určitě kvalitní záležitostí a tak i zde můžeme být spokojeni. Jedná se o brzdy s dvou prstovými páčkami, s dvou pístovými třmeny a v samotném setu je můžete zakoupit cca za 2-2500 Kč.

Rozhodně další velmi důležitou součástí této oblasti na kole je ráfek a plášť. Jak můžete vidět i přímo na stránkách firmy, tak ráfky jsou použity MERIDA COMP CC hliníkové. Díky tedy i použitému náboji, tak výplet nese od 32 do 36 zdířek pro dráty. Pokud se podíváme na pláště, tak zde také najdeme něco, co nám udělá radost. Jsou použity pláště značky MAXXIS s označením IKON a rozměrem 29x22“. Jedná se dokonce o závodní plášť, který by měl splnit i podmínky opravdu náročného jezdce, a přitom Vám kolo vůbec nezatěžuje. Jeho hmotnost se pohybuje kolem 645g, a díky rychlému vzorku a trojici směsí 3c MAXX SPEED by vás rozhodně neměl zklamat. Tyto pláště jsou použity na obou dvou ráfcích. Doplňkově můžete ve výpletu najít oranžové odrazky :-D.

První\přední třetinu tohoto kola jsme probrali a nyní se přemístěme do druhé části, a tím je středová třetina. Zde si povězme něco o tlumiči, klikách, převodnících, řetězu,... atd. Začnu asi tou nejdůležitější součástí a tím je TLUMIČ. Použité pružení je od firmy SUNTOUR - Edge TR LOR8. Jak jsem již na začátku nakousl, že se jedná o kolo ze dvou jízdních kategorií, tak právě zde je to hezky znatelné. Tento tlumič totiž nemá žádné extra vysoké zdvihy, ale je použito pouze 100mm. Při kombinaci s předním pružením 120mm se totiž z tohoto kola může stát ne jen zajímavé kolo na trailech, ale i rychlí požírač kilometrů na XC trati či stezce. Samozřejmě, že tento tlumič se dá i vypnout a tak i ze zadní části se může místo odpružené stát pevná. Ještě použiji slova přímo výrobce, které více přiblíží tento komponent. Jedná se o vzduchový tlumič.

Řada Edge září v terénu zaměřeném na XC a Trail. Edge má elegantní a tvrzené tělo, které mu umožňuje být kompaktní a efektivní, a přesto odolný. Nízkorychlostní komprese a odskok jsou nastavitelné. Edge přináší kompletní balíček za skvělou cenu pro XC a Trail kola v dnešních náročných trailech a terénu.

Od tlumiče se zase posuňme dále a pojďme na pohon. Začněme převodníky, které zde jsou použity 2. Každý by asi u takhle hezkého kola řekl (zmínil i prodavač na obchodě), že jedna placka by mu v předu slušela a já mohu jen souhlasit. Je to možná i díky vodiči řetězu a právě již druhému převodníku, zbytečné plýtvání materiálem. Díky právě vodiči řetězu, se ani nedá použít napínák, díky kterému by řetěz opravdu neměl kam spadnout a ještě by to jako s jedno převodníkem vypadalo mnohem lépe. Je to prostě škoda. Takže ve středu najdeme 2 převodníky, kliky s délkou 170 - 175 mm a názvem SHIMANO MT210-B2. Dále je použito středové složení SHIMANO MT500 - PA pressfit. Co je ale hezké a určitě udělá radost, že je použit ochranný obal na rámu, který brání obouchání laku od řetězu. Když už o tom řetězu hovoříme, tak použitý je KMC X10

Ze středové třetiny přejděme na zadní stavbu a tak i na poslední část tohoto kola. Zadní stavba je ve všech velikostech délkově stejná....435mm. Je to druhý neměnný rozměr na geometrii tohoto kola. Zadní stavba navazuje ze střední části od tlumiče, a končí napojením zadního náboje, přehazovačky a kazety. Co se týká další výbavy kolem, jako je kotouč, náboj, brzda a podobné, tak zde je to stejné jako u kola předního. Kazetu, která je na kole pro nás novým komponentem, najdeme od firmy SHIMANO s označením HG200. Tato kazeta nabídne 9 převodů a rozsah je od 11 do 36 zubů. Na tuto kazetu navazuje dále přehazovačka, a tu najdeme pod označením SHIMANO ALIVIO SHADOW.

Takže se pomalu blížíme ke konci představení tohoto bajku a co ještě na téměř závěr rozhodně nesmím zapomenout, tak je sedátko a sedlovka. Merida COMP CC je označení pro sedlovku, takže i tento komponent je vyroben přímo firmou a použitý materiál je hliník. Série COMP CC se na kole objevuje celkem často a tak jsou komponenty hezky sladěny v jedné sérii. Je tomu dosti podobně i u sedla, které je také COMP, ale zde je označení SL.

Na úplný závěr si vás dovolím ještě pozvat na vytvořené video, kde můžete kolo vidět v dalších záběrech a tím se s Vámi již definitivně rozloučím. 

Takže ZDAREC BAJKUJEC a budu se těšit zase někdy příště, u objevování něčeho zajímavého v kategorii horských kol.

PS: co jsem v tomto článku ještě nakousl, tak byla také cena a proto nesmím zapomenout na to, abych Vám tuto část také osvítil. Zmínil jsem, že se lehce vejdeme do 50 000Kč a tak přesná hodnota tohoto kola je 44 990Kč.