8.

16.10.2023

CTM SCROLL AM PRO 2023

Zdravím vás moji milí Bajkujáci a všichni co rádi pěkné sjezdy z kopce dolů, skákání na pořádných skocích a další zlořády, co rádi provětrávají své bajky po lesích :-). Nadešel čas vyslat do světa článek o nějakém supr čupr kole, a tím bude stroj od slovenské firmy CTM, s názvem SCROLL na rok 2023. Ještě než však přistoupíme k samotnému kolu a přímo jednotlivým komponentům, představme si trošku tohoto slovenského bajkového velikána, tedy firmu CTM a trošku si řekněme o historii tohoto obchodu. Ještě musím s velikým zaslaným srdíčkem poděkovat firmě BIKERO, která tohoto CTM krasavce poskytla k focení a tak se můžeme opět něco zajímavého dozvědět.

Přišel rok 1994 a ve městě s názvem STARÁ TURÁ (cca 8500 obyvatel) se otevírá první pobočka této firmy, a již od začátků se tato maloobchodní prodejna věnuje všemu, co je spojeno s cyklistikou. Následovali samozřejmě i další velmi důležité roky, které byli pro firmu dosti význačné a to třeba i rok 1999. Tento rok byl pro firmu řekl bych dosti klíčový, protože přestala spolupracovat s českým partnerem, a začala se tvořit naprosto samostatná značka CTM. Celkem zajímavý rok byl i 2006, kdy firma začala celkem význačnou mírou podporovat sjezdové závody, a tak vznikla spolupráce s píšťanským týmem Maxxis Rann Riders. 2009 se firma zotavuje z otřesu roku předešlého, kdy bohužel na firmu přišla krize, ale vracejí se na scénu silnější a se zajímavou zkušeností. Dále léta plynou a firma zažívá nové zážitky, vycházejí nové tipy kol, a to až do roku 2021. Zde firma dokonce začíná koketovat v krajině BMX kol. Tento rok je velmi zajímavý v kategorii ENDURO, protože Martin Knapec se stává vícemistrem Slovenské republiky. Myslím, že alespoň krátké představení této fajn firmy bychom mohli uzavřít, a nyní se již konečně pusťme do představení tohoto TRAILENDURO bajku :-). 

PS: proč píši TRAILENDURO? Tento bicykl má zdvihy 150mm a tak se setkáváme na dvou hranicích rozdělení...trail do 150mm a enduro od 150mm. Však díky označení AM - tedy All Mountain - se jedná spíše o verzi s příklonem k TRAIL bajku.

Nyní již tedy k samotnému kolu, a pěkně si ho zkusme rozebrat do posledního šroubku :-)...ne tedy doslova, ale pokusím se Vám kolo představit v co nejširším měřítku.

Jako vždy začnu první rámem, který nese dle stránek prodejce označení ALU 6061, rear travel 155 mm. Jedná se o hliníkový rám, a přesný název tohoto materiálu je: hliníková slitina, která patří ke konstrukčním duralům. U tohoto materiálu je kladen důraz na pevnost a odolnost při používání, a zároveň zachování nízké hmotnosti. Tento rám je pevný, tuhý a nese zdvihy 155mm. Pro někoho by nyní mohlo být rozporuplné, že jsem zmínil zdvihy 150mm, a tak musím říci, že v tomto případě se jedná o zdvihy na předním tlumiči...tedy na vidlici. Pokud bychom chtěli i vědět, jestli toto kolo je přímo pánské či dámské, tak můžu v klidu ujistit obě strany. Je vyrobeno jako „UNISEX“. Kolo narostlo i o něco do své délky, ale jak uvádí přímo výrobce, zachovalo si díky dobré geometrii svou hbitost, mrštnost, a je ještě o nějaký ten level stabilnější. Kompletní váha celého kola je 15,5 kg. Co rozhodně ještě v začátku musím zmínit, tak je i cena tohoto fešáka, protože právě v BIKERO je bezkonkurenční. Samotná firma CTM ho prodává za 95 999 Kč, ale v BIKERO ho zakoupíte o deset tisíc levněji, tedy za 85 999 Kč

Zde najdete parametry celé geometrie kola.

Rám jsme si doufám příjemně představili. Mohli jste omrknout i tabulku, kde je komplet rozepsána geometrie a parametry všech rozměrů, a nyní seskočme k přednímu kolu. Zde si postupně představme celou tuto část od předního náboje, ráfku, vidlici a dojeďme až ke kokpitu. Jako první komponent zmíním přední náboj, který je použitý od firmy CRANKBROTHERS. Je to řekl bych možná trošku nezvyklá změna, protože i na předešlých modelech byli použity náboje SHIMANO, ale je to však změna dost příjemná. Komponenty této firmy používají hvězdy MTB po celém světě. Je to tedy jako u Shimana, ostřílená záruka dané kvality. Na náboj jsou vázány dráty výpletu a dále následuje ráfek. Tento komponent je s nábojem velmi blízce spjatý, protože pochází od stejné firmy a to tedy CRANKBROTHERS. Dané označení prodejcem i výrobcem je CRANK BROTHERS Synthesis 29" Boost Wheelset...jedná se tedy o 29“ ráfky v kompletní setu. Tyto kola se dodávají v kompletních setech a to tedy náboj, výplet a ráfek. Protože firma CRANKBROTHERS má své specifické výrobky, není snad ani možné třeba náboj, anebo ráfek zakoupit samostatně. Použitý materiál je: slitina 6013 T. Co se týká použitých pneu na tomto kole, tak tento komponent obstarala firma WTB. Na takového mazlíka by se určitě hodili nějaké pořádné a kvalitní pláště, a v tomto směru bych řekl je také slušně vystaráno. Dokonce je zde použita i hezká kombinace s hnědým lemem, který dává celkovému pohledu na kolo opět další rozměr. Řekl bych, že se díky tomu s přírodou sžije jezdec ještě mnohem více. Určitě i další dobrou vlastností je šířka 29 x 2,4“, která Vám sice při dlouhých přejezdech díky valivému odporu může trošku výlet znepříjemnit, ale na druhou stranu se nic nevyrovná tomu, mít pod řídítky pěknou masivní pneumatiku, které vše přejede, předjede a v ostrých sekcích vás pěkně podrží. Pokud by vás zajímalo jaký je přesný název tohoto obutí, tak ten zní WTB Trail Boss G2 TCS Light 29x2,4". Pro bližší přiblížení použiji ještě pár řádků ze stránek prodejců o použité směsi - Dual DNA je perfektní kombinací účinnosti, trakce a odolnosti. Středový běhoun má pevnější pryžovou směs, která se může pochlubit rychlejším odvalováním a zvýšenou odolností, zatímco boční výstupky jsou složeny z měkčí gumy s pomalejším odrazem, která zlepšuje kontrolu a přilnavost. Jinými slovy...rychlost tam, kde ji chcete, a trakce tam, kde ji potřebujete. Další velice důležitou součástí je určitě přední tlumič, tedy vidlice. Jak můžete vidět na první pohled, tak je dost výrazným komponentem a dosti zajímavě se odlišuje od celkového barevného provedení...je výrazně oranžová. Firma, která tento produkt zajistila je pro téměř každého známá, a není jim nikdo jiný než FOX. Přesné označení tohoto komponentu zní FOX 36 FLOAT Factory Series, Grip 2, 150mm. Zde se dostáváme tedy ke zdvihu, který jsem zmínil v začátku a ten činí parádních 150mm. Vidlice FOX Floath Factory Series jsou vlastně tím nejlepším, co dokáže tato firma nabídnout. Když propojíte speciální povrch ultra odolný Kashima Coat, a vyvoněnou technologii, získáte právě takový to výrobek, který Vám nabídne opravdu velmi široké spektrum využití. Pro další bližší popis použiji hezké představení ze stránek prodejce:

Tlumení GRIP 2: Pro rok 2021 FOX posunul tlumení GRIP2 na další úroveň přidáním patentované technologie VVC do vysokorychlostního kompresního obvodu. VVC je patentovaný systém variabilního řízení ventilů, který umožňuje externí jemné doladění výkonu pružení. GRIP2 dosahuje otočením ovládacího kolečka to, co si obvykle vyžaduje časově náročnou a komplikovanou úlohu úplného rozebrání a opětovné montáže vidlice. Umožňuje nastavení komprese při vysoké a nízké rychlosti a odskoku při vysoké a nízké rychlosti.
Float: Lehký systém vzduchového pérování FLOAT automaticky vyrovnává pozitivní a negativní vzduchovou komoru pro zvýšení citlivosti a trakce bez ohledu na nastavení tlaku vzduchu. Jezdci mohou doladit vlastnosti pozitivní vzduchové pružiny pomocí Volume Air vložek.
Bleeders: Vidlice mají v zadní části spodních nohou odvzdušňovací ventily, pomocí kterých můžete vyrovnat tlak v nohách vidlice s atmosférickým tlakem. Odlišný tlak ve vidlici snižuje citlivost pružení, proto ho pouhým stisknutím ventilu prstem vyrovnáte. Tlak v nohách se mění hlavně při vyšších teplotách, např. při intezivním používání v dlouhých sjezdech nebo ve vysokých nadmořských výškách.
Lower Leg Channels: Nové vzduchově-olejové kanálky umožňují projít nahromaděnému vzduchu v spodních nohách projít přes kluzná pouzdra. Druhá funkce kanálků je umožnit oleji ze spodních nohou, aby dosáhl až na vrchní těsnění (gufera) a udržují jejich čerstvě namazané.
Floating Axle: Nový systém pro osu zamezuje tomu, aby byla rovnoběžnost nohou vidlice ovlivňována rozličnou šířkou předního náboje. Dokonalá souosost snižuje tření při vypružení, které je tak efektivnější a plynulejší. Mechanizmus na pravé noze vidlice si nastavíte přesně pro vaši šířku náboje a při zatahování osky se eliminuje stlačení nohou.
Lower Leg Arch: Můstek mezi spodními nohami má nový zaoblený tvar, čímž se zvětšila tuhost vidlice a zároveň vznikl větší prostor mezi můstkem a rámem jízdního kola při úplném stlačení vidlice.

Po představení všech těchto částí a této mazácké vidlice od FOX, se dostáváme pomalu, ale jistě ke kokpitu tohoto bajku. Začnu hlavovým složením, které je použito FSA Orbit 1.5 a dále představcem, od kterého se nám budou odvíjet i další komponenty, které jsou v této části kola použity. Představec nese přesný název Race Face AEFECT R 35, 40mm. Co se týká této firmy, tak je zde opět velmi podobný firemní profil, kdy si to prostě a jednoduše děláme po svém, a trošku jinak než ostatní. Takhle zní vlastní specifikace ze stránek této firmy :-): Race Face vytvořila skupina zarytých horských cyklistů, kteří chtějí dělat věci jinak. Když výstroj nestíhala jezdit, vyrobili jsme si vlastní. Hory poblíž Vancouveru se ukázaly jako ideální hřiště pro snění a testování legendárních dílů :-D :-D :-D. Dle vyhledání je tato firma na trhu od roku 1993. Zpátky však přímo k tomuto dílu. Je vyroben také z hliníku 6061. Tedy odolnost, pevnost, ale zároveň malá hmotnost...to je hezká kombinace. Použití All Mountain\ENDURO. Naprosto se k tomuto kolu hodí a perfektně ladí s celkovým pojetím. Dále navazuje komponent - řídítka. Tato součást kola, je aby toho nebylo málo také od Race Face, a doslova je použitý set. Řídítka jsou zde totiž ze stejné řady, a to AEFECT, s dalším označením R 35/780mm, rise 20. Určení: All-mountain, trail, e-bike Materiál: 2014 hliník Hmotnost: 345 g Průměr: 35 mm Rise: 20 mm Šířka: 780 mm Zahnutí: vzad 9° Zahnutí: nahoru 5°. Na řídítkách jsou další důležité části a tím jsou gripy a různé páčky, které k zážitku z jízdy také potřebujeme. Jak jste si určitě všimli, tak jsem přeskočil při představení předního kola brzdový systém, a to proto, že se k němu dostaneme až nyní. Brzdové páčky, které najdeme osazeny na řídítkách jsou od systému Shimano SLX M7120 / SMRT76M. Jedná se o kotoučové hydraulické brzdy, s dokonce 4 pístovým třmenem. Tyto brzdy se vyrábějí ve 2 variantách a to 2 a 4 pístové. Jelikož tento bajk je trošku drsnější záležitost, proto je zde i ostřejší varianta :-). Poslední součástkou na řídítkách je páčka od řazení. Tento systém je použit modernější než 3x něco, ale najdeme zde 1x12 převodů a tak je zde jen páčka jedna...k zadní přehazovačce. Tento použitý systém má označení Shimano SLX SL-M7100 / 12sp. Opět se tedy setkávám s takovým řekl bych setem, kdy osazení řídítek nese vlastně stejnou řadu a to SLX.

Z první třetiny toho kola bychom měli snad vše, a tak se posuňme o kousek dále. Přichází na scénu středová část, a zde si představíme kliky, středové složení, rozhodně důležitou část a to tlumič zadního odpružení a vše, co zde najdeme. Pojďme tedy na to. Jako první v této oblasti začnu tlumičem, na který jsme asi všichni zvědavý, protože je to v této části i největší a nejvýraznější komponent. Tlumič, který je zde umístěn poskytla jako přední odpružení firma FOX, a konkrétně se jedná o vyvoněnej FOX FLOAT X factory, EVOL LSR LSC 205/65. Když si trošku tuto součástku rozebereme a představíme, dozvíme se, že (popis ze stránek prodejce): od agresivních trailů až po enduro - díky pokročilému tlumení, nevadnoucímu výkonu a nejlepší odolnosti ve své třídě je FLOAT X všestrannou a lehkou volbou pro jezdce All-Mountain, kteří se snaží o sjezdy. PŘIZPŮSOBIVOST PRO KAŽDÝ TERÉN - Kompresi a odskok lze u modelu FLOAT X nastavit bez použití nářadí, takže jej lze rychle a snadno přizpůsobit aktuálnímu terénu a jízdním podmínkám. Číslovaný 11klikový ovladač komprese při nízkých rychlostech a dvoupolohový přepínač (Open nebo Firm) fungují v nezávislých okruzích, což jezdcům na all mountain pláštích poskytuje potřebnou laditelnost při sjezdu a pohodlí jediného přepínače při stoupání. DOBŘE VYVÁŽENÁ HMOTNOST A VÝKON - každá velikost tlumiče FLOAT X je spárována s určitou délkou rezervoáru piggyback, což tlumiči poskytuje správný objem pro maximální poměr výkonu a hmotnosti. Ve spojení s velkou vzduchovou komorou EVOL zůstává pocit z jízdy konzistentní i při dlouhých sjezdech. Úderný tlumič přizpůsobený pro agresivní trailovou a all-mountain jízdu. a zároveň vhodný pro širokou škálu konstrukcí a geometrií rámů. Architektura pístu s vysokým průtokem pro plynulou kompresi a široký rozsah laditelnosti. Nádrž se sekundárním kompresním okruhem pro lepší citlivost na nárazy, přilnavost pneumatik a výkon při sjíždění z kopce. Základní ventil pro nižší tlaky IFP bez kavitace. Objemové rozpěrky v přesných krocích pro velmi jemné vyladění vzduchového odpružení. Nárazník MCU s dolní úvratí pro plynulou progresivitu na konci zdvihu. Číslovaný 12polohový jednootáčkový seřizovač LSC (Low Speed Compression) bez použití nářadí. Nezávislý okruh pevného režimu pomocí dvoupolohového seřizovače, který lze nastavit za chodu. Široký rozsah nastavení odskoku pro všechny preference a terény. Optimalizované délky nádrží na velikost tlumiče pro snížení hmotnosti a lepší montáž. Hydraulická funkce top-out pro eliminaci drsnosti při plném vysunutí. Optimalizované objemy vzduchu pro nižší provozní tlaky a širší rozsah ladění. Pohodlné umístění vzduchového ventilu pro montáž na rám a přístup k pumpě. Oboustranně kompatibilní ložiskový hardware. Myslím, že bych to lépe vlastními slovy neřekl, a tento popis zahrnuje opravdu vše, co je s tímto tlumičem spojené. Pokud však ještě mohu něco dodat, tak celkové pojetí a to co tlumič zvládá, je velmi sympaticky doplněno o povrch Kashima, který hezky dotváří i design a použitelnost vidlice. V tomto směru si myslím, že můžeme být v maximálním rozsahu spokojení, a obě dvě varianty odpružení, které jsou na tomto kole použity jsou opravdovým luxusem :-).

Od tlumiče, který nám rozhodně musel udělat velikou radost, se dostáváme k pohonu tohoto celoodpruženého bajku, a zde jak to v dnešní době již bývá téměř klasikou\základem, je použitý v předu 1 převod, který navazuje na bohatou kazetu. V této části kde nalezneme tedy jen jeden převod, se skrývá komponent od firmy Shimano s výrobním označením XT FC-M8100, 32T, 170mm. Jedná se tedy o převodník se 32 zuby, a šíří 170 mm ze série XT. Na tento převodník navazují kliky, které jsou také ze stejné řady a to DEORE XT. Je to opět tak, jak to má být hezky sladěné, a vše na sebe příjemně navazuje. Poslední součástí klik jsou pedály, které jsou použity HT-PA12. Jedná se o plastové pedály, které mají velikou výhodu výměnných pinů. Pokud Vám tedy samotná konstrukce vydrží a piny se opotřebují, je zde možnost pouze vyměnit, a tak by Vám tyto pedály mohli vydržet i celkem dlouhou dobu. Abychom však nezapomněli, tak kliky i převodník musí na něčem držet, a tím je středové složení. Tento komponent je také od firmy Shimano a výrobní označení je Deore XT BB-MT800B BSA. Toto středové složení je přímo vytvořeno pro MTB kola a je také z řady XT. Úplně poslední součástkou je zde řetěz, který je také jako většina částí v tomto prostoru od Shimano, a nese označení CN 6100 118L.

Přes řetěz se dostaneme do posledního sektoru tohoto kola, a tím je zadní část a poslední 3\3. Na středovou část, je zadní stavba propojena (snad to říkám správně) 4 čepem, který tedy spojuje i pomocí tlumiče tyto 2 součásti. 

Dále zde máme jako největší komponent samozřejmě kolo, které je z větší části tvořeno stejnými komponenty jako u předního, však se nám zde objevuje něco nového, a tím jsou kazeta a přehazovačka. Pojďme si tyto 2 nové komponenty trošku představit. Abych však nezapomněl, tak i plášť zde najdeme stejný jako v předu, tedy WTB Trail Boss G2 TCS Light 29x2,4". Co se týká kazety, je zde použitý velmi hezký rozsah s 12 převody a co se týká rozsahu zubů, tak je to od 10 do 51 zubů. Pokud byste byli zvědavý a chtěli byste vědět celý název této součástky, dle stránek výrobce nese označení Shimano SLX CSM7100/ 12, 10-51T. Tato kazeta je velmi dobrou součástí a poskytne při jízdě dokonalé řazení, můžete řadit při nepřerušovaném šlapání, nabídne vyšší akceleraci se snížením setrvačnosti a hmotnosti prostřednictvím konstrukce BEAM SPIDER. Nová konstrukce MICRO SPLINE * pro spolehlivý záběr v zadním náboji FREEHUB. Počty zubů: 10–51z - 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T(specifikace s širokým rozsahem 12 stupňů) 10–45z - 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T, (specifikace s rytmickým odstupňováním 12 stupňů) hmotnost 10-45z 513ghmotnost 10-51z 534g. Tato kazeta se tedy vyrábí i ve 2 provedeních, ale na našem modelu najdeme variantu širší. Co se týká zde použité přehazovačky, tak tu najdeme DEORE XT, a její přesný název zní Shimano XT RD-M8100. Přehazovačky DEORE XT, které se vyrábí buď v jedno převodník (RD-M8100-SGS) nebo dvoupřevodník (RD-M8120-SGS) převodových variantách, umožňuje přesné a rychlé řazení přes velký rozsah převodů. Obě přehazovačky jsou vybaveny polohováním SHIMANO SHADOW RD +, dorazovým blokem a 13Z kladkou, která činí jízdu tišší a více zábavnou. Použil jsem popis ze stránek prodejců, protože je to zde hezky vysvětleno a asi je zbytečné vysvětlovat svými slovy :-).

Na závěr tohoto představení se dostaneme k sedlovce a sedátku. Začnu tedy prvním komponentem a tím je sedlovka. Přesný název zní KS LEV Integra (M-125mm/L-150mm/XL-170mm). U různých velikostních variant M-L-XL ji najdeme také s různými rozměry, aby vše bylo samozřejmě symetrické. I v tomto případě bych použil uvedení ze stránek prodehjce, protože opět má popis velmi hezky zpracován. Kind Shock LEV Integra - verze s vedením bovdenu uvnitř rámu. Ovládání z řidítek. Hi-tech teleskopická sedlovka vhodná pro okamžitou změnu výšky sedla bez nutnosti sestoupit z kola a to i za jízdy. Nejpokročilejší model od lídra oboru KS Kind Suspension. Model, který vozí vítězové závodů v enduro a XC eliminator. Oceněný v mnoha testech předních časopisů. Extrémně hladký chod s ovládáním vedeným dovnitř sedlovky. Snadné ovládání pomocí páčky umístěné na řídítkách. Materiál: slitina Alloy 7050 & 7075 T6. Speciální odolná úprava kluzných ploch a elitní prvky, a ložiska pro extra hladký chod a dlouhou životnost. Elitní zámek sedla Zero Offset . Optimální stabilita a minimální váha. Upínání ovládacího prvku na řídítka je možné využít jako Lock-on prvek na gripy. Dnes naprosto prvně můžeme slyšet název hliník s označením 7050 a 7075. Pojďme si i pro nás trošku tento neznámí materiál představit. V leteckém průmyslu se hliníkové slitiny řady 7XXX běžně používají k výrobě součástí letadel. Dvě z nejčastěji používaných slitin v této řadě jsou hliník 7050 a 7075. Kvůli vysoké pevnosti spojené s dobrou odolností vůči exfoliaci a praskání korozí pod napětím se 7050 běžně používá v konstrukčních částech letadel. Další vysoce výkonná slitina řady 7XXX, 7075, také vykazuje vynikající pevnost a je hojně využívána v leteckém a zbrojním průmyslu. A jako opravdu posledním komponentem na tomto kole je sedátko. Tato součástka je také použita od firmy WTB a přesný název zní WTB Volt.

Ještě si Vás dovolím pozvat na vytvořené videozáběry s tímto kolem, a poté se již opravdu musíme rozloučit. 

To je pro dnešek z tohoto článku opravdu vše. Doufám, že se Vám vytvořené fotografie, povídání a záběry líbili, a budu se těšit zase někdy příště, u objevování něčeho bajkově zajímavého :-). Takže ZDAREC CELOPÉRO BAJKUJEC a budu se těšit zase příště.