9.

26.12.2023

ROCKY MOUNTAIN INSTINCT ALLOY 50 TOUR C1

Moji milí Bajkujáci, Bajkujačky a Bajkujáčata, je tu konec letošního roku 2023, a abych nikoho neošidil a v každé kategorii bylo bajků stejně, je tu poslední článek tohoto roku, který nás zavede do města Ústí nad Labem a přímo do firmy BOKA BIKE SHOP. Do tohoto menšího free obchůdku jsem se vypravil asi před týdnem (mohli jste se již dočíst v kategorii KOMPONENTY + VYBAVENÍ - vznikl článek o botech RC, které se také fotili v tomto obchodě), a vyrazil jsem na již domluvené focení tohoto kola od firmy ROCKY MOUNTAIN. Napadlo mne, že když jsem v tomto kraji byl také vytvořit reportáž ze Střížovickém vrchu o SINGLETRACKU, TRAILECH a PUMPTARCKU, tak že by bylo rozhodně fajn tuto návštěvu nějak uzavřít a proto jsem prohledal obchody, kde mají co zajímavého k nafocení pro tento magazín, a BOKA mi přišlo asi nejlepší. Určitě tu byl i ještě jeden důvod, a ten byl možná směrodatnější než výrobek, který se bude fotit a to byl důvod ten, že vedoucí tohoto obchodu Aleš Hrstka se totiž velmi, možná až úplně :-) podílel na stavbě trailu, který se jmenuje ŠIMI. Tento trail také můžete najít právě na Střižáku a když prohledáte stránky (kategorie KAM VYRAZIT), dozvíte se, že se i do budoucna chystá snad nějaké rozšíření tohoto trailu...je v kategorii vytvořený článek. Takže důvody jsou všem doufám jasné a za tuhle super snahu, kterou na kopci vytvořili, v podobě právě této bajkerské oblasti jsem se definitivně rozhodl, že navštívím pana Hrstku, nafotím v jeho obchodě nějaký hezký bajk a zkusím se mu odvděčit za jeho úsilí. Ještě zde také padlo, že má snad co dočinění s TELNICKÝMI STEZKAMI, které buďto spravuje, opravuje a nebo se podílí na fungování. Tuto lokaci jsem již v tomto roce nestihl, a tak mám alespoň na příští sezónu odrazový bod, na kterém mohu své cestování s magazínem započít. Nyní však dost tohoto úvodu a řádků o obchodě, majiteli a proč to celé vzniklo, a pojďme si představit trošku firmu ROCKY MOUNTAIN, samotné kolo s názvem INSTINCT a vše, co se bude kolem tohoto bajku točit.

CO JE ROCKY MOUNTAIN ZAČ?...použiji příběh ze stránek firmy.

To je to, co jsme dělali od roku 1981, kdy jsme začali testovat horská kola na Vancouver's North Shore poté, co nás přestalo bavit jezdit na silničních kolech. Od té doby jedna základní věc zůstala konzistentní – posedlost a odhodlání skupiny sdílet tuto vášeň a odborné znalosti s jezdci zde na North Shore a po celém světě. Jsme skupina designérů, marketérů, inženýrů, sportovců, motorkářů, stratégů, podivínů, spisovatelů a jezdců, kteří se věnují jedné jednoduché věci – výrobě opravdu dobrých kol, aby si jízdu mohlo zamilovat více lidí. S pobočkami v North Vancouver, BC a Saint-Georges, QC, jsme se rozrostli z rozbitého vancouverského startupu na globální co do rozsahu. Od dětí po profesionály, jsme tu, abychom postavili kola pro jezdce všech schopností. Proč? Protože je to způsob číslo 1, jak můžeme smysluplně přispět k růstu a rozvoji tohoto zvláštního a úžasného sportu. Vyrábíme kola, která pomáhají jezdcům milovat jízdu – tečka. A přitom pracujeme na vytvoření neustále se rozšiřující a inkluzivní komunity jezdců, stavitelů trailů, závodníků, nováčků, víkendových válečníků a mnoha dalších. To je pár řádků o této canadské firmě a nyní již pojďme přímo na tento parádní bajk.

Jako to dělám vždy, tak začněme představením toho největšího komponentu, který na kole je a tím je jeho rám. Na první pohled nás jistě osloví barevné provedení, které bych nazval...tyrkysovo pastelová modrá s oranžovou...a černými doplňky. Je zde použito trošku prolínání barev, a to ve směru nápisu firmy a oranžové části rámu. Na oranžové části je použita barva, která je právě tou druhou použitou (což je oranžová), a tak se zde barvy mezi sebou trošku prolínají. Jsou zde tedy dvě barvy použity v kombinaci, a tak dohromady tvoří celkem zajímavé výrazné ztvárnění tohoto rámu. Když se podíváme na použitý materiál, na kterém jsou tyto 2 barvy naneseny, tak je zde použita pro mne, a možná i pro Vás celkem zajímavá slitina a to FORM™. Bohužel jsem nevyhledal přesné znění, z čeho je tato slitina složena, a tak v tomto směru nám to zůstane trošku otázkou...možná napoví na konci video. Však pro zvědavce názvů na stránkách prodejců, tak celé označení použitého materiálu je FORM™ Alloy....v překladu to znamená právě slitina FORM™. Máme zde tedy malý otazník, ale to nám nebrání posunout se dále, a začít si kolo představovat po jednotlivých částech.  

Začněme tedy předním kolem, kde nás čekají již klasické komponenty jako náboj, ráfek, atd... až se dostaneme k vidlici a kokpitu. Jako první si představme náboj předního kola a ten je v tomto případě použitý Rocky Mountain Sealed Boost 15 mm. Jestli to je správně tak, jak si myslím, mělo by se jednat o náboj s pevnou osou a průměrem 15 mm. Výroba je přímo tedy od firmy Rocky Mountain. Aby celkově hezky ladila osa náboje s komponenty v této části, její provedení je v barvě černé. Tuto samou barvu nese i přední náboj. Dále navazují dráty výpletu, a ty jsou v tomto případě použity dokonce i značkové a to DT Swiss Competition 2.0/1.8/2.0. Drátů je v tomto výpletu použito 32, a na druhé straně od náboje navazuje ráfek předního kola. Použitý ráfek najdeme WTB ST Light i30 TCS 2.0 Tubeless | 32H. Když si budeme chtít ráfek prozkoumat více, dozvíme se, že se jedná o 2 komorový bezdušový ráfek, který je vyrobený z hliníku. Pokud bychom si ho chtěli zakoupit třeba i samostatně na jiné kolo, jeho specifikace je přímo tvořena na TRAIL, ENDURO a podobné disciplíny. Přední kolo nám uzavírá plášť, a ten najdeme Schwalbe Nobby Nic 2.35 Performance Addix TL Easy. Pro představení použiji řádky ze stránek firmy, protože je to zde velmi hezky rozepsáno...představení pláště: MTB plášť s nejširší paletou možného využití. Naprosto všestranný plášť, který jede skvěle za každé situace. Bez ohledu na počasí, bez ohledu na terén. Univerzální pro použití od Tour a All-mountain, přes komplikované XC trasy až po technicky náročné Enduro. Přepracovaný design Nobby Nic se navíc chlubí moderním tvarem dezénu s robustními bloky na bocích pro zlepšení trakce. Ideální rozmístění bloků s dostatečnými mezerami navíc zaručuje dostatečný samočistící efekt. Díky speciálnímu uspořádání středových bloků se na něj rovněž můžete spolehnout při brždění. To je z této kulaté části vše a posuňme se trošku výše, na vidlici a kokpit tohoto bajku. Brzdový systém si představme kompletně později.     

Když poskočíme o komponent dále, tedy na vidlici, nalezneme RockShox Lyrik Select RC 150mm | 27.5 = 37mm Offset | 29 = 42mm Offset. Již samotný název nám napoví, že vpředu najdeme zdvih tedy 150 mm, a to nám i dále napoví, že jsme na hranici TRAIL a ENDURO stylu jízdy. Trail nám končí na 140mm a na 150mm začíná enduro, a tak jsme opravdu na konci jedné a na začátku druhé hranice. Vlastními slovy tuto vidlici popisovat nebudu, protože jsem našel velmi hezké představení ze stránek prodejců: zcela nový Rock Shox Lyrik ve verzi Select s několika vylepšeními v matné černé barvě. Co nabízí tato vylepšená verze oblíbeného Lyrika nového? Zůstává osvědčená tlumící olejová patrona označovaná jako Charger RC umožňující nastavení nízkorychlostní komprese a odskoku. Odskok je ovládán standardně otáčením na spodní straně pravé nohy a komprese na korunce. O pružení se nadále stará vzduchová komora Debon Air. Novinkou však je použití oleje Maxima Plush, který zajišťuje výrazné snížení tření kluzáků, hluku při jízdě a také prodloužení servisních intervalů a celkové životnosti vidliceV neposlední řadě musíme zmínit velice povedený čistý design nových vidlic Rock Shox, nové pevné osy Maxle Stealth, přepracované vnější magnesiové nohy, kované korunky a nová grafika + vnitřní 35 mm nohy, samozřejmě s Fast Black povrchovou úpravou. Myslím, že tohle k předvedení tohoto komponentu bude naprosto postačující, a tak se klidně můžeme posunout zase o kousek dále.

Přes vidlici se tedy dostáváme dále a to do kokpitu tohoto parádního bajku. Zde nás bude čekat několik komponentů, které si představíme a začneme u hlavového složení, představce, řídítek a dále se dostaneme k tomu, co zde ještě zbyde. Začnu tedy tím prvním a to je hlavové složení. Bohužel i v tomto případě použiji řádky ze stránek prodejců, protože je opět popis vypracován naprosto dostatečně. Jedná se tedy o Semi-integrované hlavové složení určené pro rámy s hlavovou trubkou horní: s vnitřním průměrem 44mm/vnějším průměrem 50mm dolní: s vnitřním průměrem 55.95mm/vnějším průměrem 62mm vidlice se sloupkem 1-1/8"-1.5". Hlavové složení FSA Orbit Ložiská FSA TH-873E, 36°x45° a TH-073E, 36°x45° s kosouhlým stykem (ACB - Angular Contact Ball bearings) maji vysokou přesnost chodu, která je zabezpečená díky optimalizované vnitřní konstrukci, která umožňuje zachytávání současně působícího radiálního a axiálního zaťížení. Výška horní krytky 8mm. Výška hlavového složení mimo rám (stack height): 13mm a hmotnost je 130g. Dále nám navazuje představec, který je použitý přímo od firmy Rocky Mountain s označením 35 AM | 40mm. Jak můžeme vidět, tak představec je vlastně rovný a tak zde nejsou značeny ani žádné úhly zdvihu. Řídítka drží pěkný 40 mm rovný špalík, který jistí klasicky 4mi šrouby. V představci jsou tedy uchycena řídítka, a ty také pocházejí z výroby firmy Rocky Mountain. Označení tohoto komponentu je AM | 780mm Width | 25mm Rise | 9° Backsweep | 5° Upsweep | 35 Clamp. Jako poslední samostatný komponent jsou na řídítkách gripy, a ty najdeme použité ODI Elite Pro Lock On. Jedná se o celkem zajímavě řešené gripy, které mají jako základovou část pyramidkový povrch (měl by určitě pomáhat k pohodlné jízdě a i proti smeknutí), a na částech, kde se setkávají dlaně a polštářky prstů s povrchem, je vytvořen jiný vzor. Tento tip gripů by měl pomáhat celkově k pohodlnější jízdě...rozhodně něco společného má s tímto název Half-Waffle. V této části bych přistoupil i k brzdovému systému, který je na řídítkách viditelný 2 páčkami a nese označení Shimano XT 2 Piston. Jedná se o systém brzd jak přední, tak i zadní a oba třmeny jsou tedy 2pístové. V tomto směru doufejme, že 2 písty nebudou málo, ale když tyto 2 brzdy samotné stojí téměř 4500 Kč, snad by i kvalita měla odpovídat požadavkům na jízdu. Kotouče jsou použity 180 mm. Mohlo by nás v těchto místech zajímat i řazení, a tak určitě najdete na řídítkách i páčku od přehazovačky. Celá sada řazení a přehazovačky, je ze stejné řady jako brzdy, a tak se i zde ukáže název Shimano XT. Jedná se o vpředu jedno placku, a na zadní se podíváme později. Co se týká osazení řídítek, tak máme vlastně představeno téměř vše, však kromě brzdového systému nám ještě něco zůstalo. Je zde ještě jedna páčka, a ta samozřejmě slouží na odjištění raket, a zaměření cíle :-D...jako u auta Jamese Bonda :-D. Jak jste poznali, tak si dělám legraci, ale ještě jedna páčka tu opravdu je a ta je propojena se sedlovkou. Bajk tedy disponuje teleskopickou sedlovkou a při stylu jízdy, na který je kolo stavěno, se Vám bude více než hodit. Však přímo k sedlovce až později, ke konci článku a zde již mohu jen zmínit, že veškerá kabeláž je vedena rámem...pokud je tedy potřeba.      

Vždycky se snažím kolo rozdělit do 3 třetin, abychom si části, které Vám popisuji mohli představit nějak srozumitelně, a tak musím nyní konstatovat, že první třetinu máme úspěšně za sebou. Můžeme se pustit tedy do druhé. Zde nás bude čekat středová část, kde si povíme něco o klikách, středovém složení, pedálech, a dalších částech, které v tomto prostoru najdeme. Začnu tedy od středového složení, které můžeme najít s označením a značkou Shimano SM-BBMT500. Když se nad touto součástkou zamyslíme, tak to nevypadá, že by to bylo bůh ví jaké středové složení, protože cenově v obchodě vychází pouze asi na 300 - 400 Kč, ale když se trošku zamyslíme nad popisem prodejců, mělo by to dostatečně vyhovovat. Slova ze stránek, kde si můžete tohle středové zakoupit zní: jsou to misky středového složení BB-MT500 pro kliky s integrovanou osou Hollowtech II a rámy bez závitu o průměru 41 mm, šířce 89,5 mm nebo 92 mm s váhou 72g...proč by to mělo stačit? Jak jistě víte, tak právě technologie HOLLOWTECH 2 nabízí spojení klik, převodníku a středové osy v jeden celek, a tak se každý záběr do pedálů snaží využít maximální výkon. Když se odrazíme kousek dále, dostaneme se ke klikám od firmy Race Face. Již samotný název firmy nám jistě napoví, že se jedná o rozhodně kvalitní záležitost, a pokud jste zvědavý jaký přesně tip klik je zde použitý, tak název zní Ride Cinch | 32T | 24mm Spindle. Na klikách musí být jasně nějaké pedály a ty jsou v tomto případě použité trošku jiné než většinou bývají a možná, že je to i dobře. Ve spoustě případech najdeme plastové s lisovanými piny. Málo kdy se stává, že najdeme kovové s výměnnými piny, však zde jsme ještě trošku někde jinde. Pedály, které jsou zde použité jsou sice kovové, ale bez pinů. Můžeme zde najít pedály, které jsou na stranách, kam pokládáme boty zvrásněné, a to tím způsobem, aby právě bota z tohoto pedálu neutekla. Co se týká převodů, tak jsem již zmínil, že vpředu najdeme jeden, a ano, je tomu tak.    

Nyní se dostáváme v této části asi k nejzajímavějšímu komponentu, a tím je bezesporu tlumič. O tuto část, stejně jako o vidlici se postarala firma s názvem RockShox. Na první pohled vidíme, že tlumič je naprosto jednoduchý, má krásně svůj dostatečný prostor na rámu, je k němu velmi pohodlný přístup a celý název tohoto tlumiče je Deluxe Select+ se zdvihem 140 mm. Tento tlumič disponuje vzduchovým způsobem tlumení, a tak je zajištěna ne jen jednoduchá ovladatelnost, seřízení a vše kolem, ale také i nízká hmotnost. Vzduchová pružina DebonAir+ maximalizuje potenciál jemného doladění a umožňuje vám vyladit negativní i pozitivní objem vzduchu tak, aby dokonale odpovídal vašemu bajku, požadovanému pocitu z jízdy a stezce před vámi. Barvově nijak nevybočuje z řady, a tak se jako doplňky drží barvy černé. Systém uchycení tohoto tlumiče je také naprosto jednoduchý, a tak i v tomto směru je zaručen pohodlný přístup při opravách, a podobných příležitostech, kdy se musí tlumič demontovat.  

Ze středové části máme již také vše, a můžeme se posunout do poslední třetiny tohoto kola, a zároveň i zadní části. Zde nás bude tedy čekat trojúhelník zadní stavby, přehazovačka, kazeta, a vše co ještě zbývá. Co se týká zadního kola, tak zde si již součásti představovat nebudeme, protože je to stejné jako u předního, jen si můžeme připomenout, že je zde jiný náboj. Je rozhodně o něco větší, než na kole předním a celý název i popis zní DT Swiss 370 Boost 148mm | 18T Star Ratchet. Na náboj navazuje kazeta, která má rozsah zubů 10 - 51 a její název zní Shimano XT. Rozsah zubů je tedy jasný a vše je vměstnáno do 12 převodů. Na kazetu se pojí další důležitá věc a tou je rozhodně přehazovačka. Jak jsem již zmínil u brzdového systému, že je pořízen od firmy SHIMANO s označením XT, tak zde je to samé. Přehazovačka pochází ze stejné řady a to DEORE XT. Když byste si ji chtěli zakoupit, tak v obchodě samostatně Vás vyjde na nějakých 7500Kč. Jen díky ceně, si určitě člověk může říci, že se jedná o kvalitní výrobek a ono tomu také tak je. Řada přehazovaček DEORE patřila vždy k těm, které na svém kole uvidíte rádi, a jinak tomu není ani u tohoto modelu. S kazetou, přehazovačkou a předním převodem, je samozřejmě spojen i řetěz, který je použitý Shimano M8100. Tento řetěz je přímo vyvinutý pro 12 rychlostní kazety, a tak je i v tomto směru v hezkém setu. Určitě si i musíme zmínit, že řetěz je opatřen technologií SIL-TEC pro minimalizaci tření.       

Posledními komponenty je již jen sedlovka a sedlo. O sedlovce jsme prohodili pár vět již na začátku, ale jak jsem slíbil, tak se k ní i vracíme. Je zde tedy použita teleskopická, ovládání z řídítek a je také vyrobena pod značkou kola, a to Rocky Mountain. Její celý název a popis zní Toonie Drop Alloy 30.9mm. Na sedlovku je připojeno sedlo a to je poslední komponent, o kterém si něco řekneme. Sedátko je použité WTB Volt Race 142 a je to sedlo, dělané přímo na kola MTB...tedy horská. Co se týká designového provedení, tak ne jen, že vypadá hezky, ale nese na sobě i různé prvky svého stylu. Váhou nás také celkem překvapí a to 270 gramy.  

Protože jsem bohužel na obchodě nepořídil video, pojďte se podívat na představení a předvedení stejného\podobného modelu, ale akorát v jiné barvě od Máry z Bikestocku.cz. Rozhodně doporučuji video shlédnout, protože se o kole dozvíte spousty dalších důležitých věcí. 

To je z tohoto posledního článku, letošního roku již opravdu vše. Nyní mohu jen dodat, že doufám, že se Vám článek, fotky a představení líbilo, a že se spolu sejdeme zase příště v roce 2024. Takže ZDAREC NOVEJ ROK BAJKUJEC a budu se těšit :-). 

PS: ještě bych rád dodal, že kolo k nafocení poskytla firma BOKA BIKE SHOP a v tomto obchodě ho můžete zakoupit dokonce o 15 000 levněji, než u samotné firmy ROCKY MOUNTAIN. Ta ho nabízí za cenovku 120 000, a v BOKA ho koupíte za 105 000 Kč.