2.

05.03.2021

FOCUS JAM 6.8 SEVEN (stone blue) 2021

V tomto článku, který již dle nadpisu napovídá, se podíváme do německé spižírny firmy Focus, a to na tip kola s názvem JAM 6.8 SEVEN. Pokud se ještě v začátku podíváme o nějakou tu generaci zpět, než přikročíme přímo k tomuto, abychom věděli, jakým vývojem si tento model JAM 6.8 prošel, podívejme se začátkem do roku 2019, poté 2020 a na konec Vám představím model na rok 2021. Co se týká přímo firmy Focus, tak již jsem v tomto projektu nějaké kolo také měl, ale tohle budu mít na stránce hlavně z důvodu vlastních sympatií a zájmu :-) (Tímto chci i velice poděkovat firmě BIKERO a pobočce v Hradci Králové, kteří mne umožnili tohle supr kolo nafotografovat.) Když bych mohl, tak vytasím z peněženky sumičku, za kterou se dá pořídit (kolik to je, se dozvíte určitě později) a již ho zítra sedlám k vrcholům Krkonoš :-) to nebudu zapírat, ale přeci si to nehodím, když ho nemám :-D

Jak je to tedy s vývojem tohoto kola JAM 6.8. SEVEN od roku 2019? Dnes třeba přes Heureku byste model z roku 19 již nezakoupili, a tak to jasně vypadá, že kolo šlo ve velikém na odbyt. Hliníkový rám, výbava Sram NX Eagle, rychlostí 12, barva žlutá nebo černošedá, brzdy Magura MT5 F1 atd... Rok 2020 přinesl výbavu spíše od Shimano Deore XT, převodů také 12, i hliníkový rám v barvě světlé nebo pastelové modré. Cenově se oba modely od sebe pohybovali v rozmezí, řekněme několika tisíc. No a nyní se pojďme detailněji podívat co nám Focus připravil na rok 2021.  

Když začnu rámem, tak se i v tomto případě vracíme k materiálu hliník - slitina 6061 (hliníková slitina 6061 patří ke konstrukčním duralům. Pro své výborné vlastnosti se z ní vyrábějí výrobky, u kterých je kladen důraz na pevnost a odolnost při zachování nízké hmotnosti), ale barevná kombinace (která mne tedy dost oslovila) je u tohoto modelu úplně odlišná než u předchůdců. Zde se můžeme setkat s barevnou variantou STONE BLUE - přeložil bych to jako kamenná modrá a je to jediná možná zvolitelná barva. Rozhodně by nás měla zajímat i geometrie tohoto ENDURO\TRAIL bajku, a tak použiji k přiblížení názorný obrázek, který nám všem trošku ulehčí pročtení (najdete o 2 fotografie níže).

Kolo na první pohled vypadá více než dobře, a kombinace šedomodré a hnědých lemů na pneumatikách, s hnědými gripy, je prostě very fajnová :-) Taková hle kola, bychom si měli nechat líbit :-)

Ještě drobnost: Kolo vlastní podvozek FOLD, který byl speciálně vyladěn tak, aby splňoval různé požadavky, které se na něj kladou při jízdě v horském terénu. FOLD je extrémně citlivý a zároveň dostatečně progresivní, aby zabránil drsným kopancům od povrchu. Uvádí sám výrobce.

Použito ze stránek firmy FOCUS.

Od rámu přeskočme k první důležité části a tou je kokpit. Začněme řídítky, které jsou označeny názvem - BBB Ascension BHB-110, aluminium, riserbar, 780mm, rise: 20mm, backsweep: 9degree. Dále navazuje představec - BBB Jumper BHS-137, 31.8 mm a vše nám zavírají gripy - Race Face Grippler. Měli bychom ještě vzít v potaz i použité páčky, ale rád bych se k tomuto tématu dostal až později zároveň s třmeny.

Poskočme dále a pojďme o malí kousek níž směrem k vidlici, pneu, ráfkům atd... O přední pružení se nám stará vidlice FOX 34 Float Rhythm 27.5, Grip Remote, 110x15 mm, 44 mm rake. Zdvih u této Foxky najdeme 150 mm, a tak označení mezi ENDURO\TRAIL bajkem je určitě na místě. Úhel hlavové trubky a parametry týkající se této časti kromě hlavového složení - Acros AZX-212 AH, 1-1/8", tapered, 44/286-ZS56/40, najdete na obrázku celkové geometrie. Měla by to být snad nová generace těchto vidlic značky FOX, ale musím se přiznat, že tím si nejsem tak jistý.

Použité ráfky jsou od firmy DT Swiss s označením M1900, 584-30, 148x12 mm / 110x15 mm a pláště Maxxis Minion DHF 2.5 3C EXO TR vpředu a vzadu Maxxis Minion DHR II 2.4 Dual EXO TR. A nyní něco málo o pláštích, protože ty jsou z kategorie těch, co se určitě hodí :-) Uvádějí prodejci: legenda mezi plášti a standard, podle kterého se ostatní pláště porovnávají. DHF používá zešikmené výstupky snižující valivý odpor s vyfrézovanými drážkami pro zvýšení počtu kontaktních hran, které zajišťují lepší kontrolu v přímém směru a přesné zatáčení. V závislosti na podmínkách trati lze DHF použít vpředu i vzadu nebo vpředu v kombinaci s DHR. Stejný vzorek jako na DH pláštích, ale v lehčím jednovrstvém tvaru pláště.

Nyní se pojďme podívat na brzdový systém, který poskytla firma Shimano. Najdeme zde řadu Shimano XT M8120 4pístové (vpředu) / M8100 2pístové (vzadu) a páčky, které jsou použity v kokpitu jsou Shimano BR-M8100. Když byste si chtěli koupit třeba jen tyto brzdy, které vypadají rozhodně zajímavě a poskytují kvalitní zážitek, tak si připravte na přední brzdu cca 3000 a na zadní cca 4000 Kč. Je to vlastně 10% celkových nákladů na toto kolo :-)

Kotouče jsou použity 203 a 180 mm. Větší velikost je na předním kole a menší vzadu.

Přes kokpit a přední kolo s vidlicí se dostáváme do střední části, a zde nás čeká další zajímavá věcička a tou je zadní tlumič Fox, kliky, převodník, použitý řetěz a možná i další :-).

Nejprve bych se pustil do shlédnutí asi nejvíce viditelné součástky\komponentu tohoto místa a tím je beze sporu tlumič. Naleznete zde další výrobek od firmy Fox a celým názvem FOX Float DPS Performance, 3-position lever, 200/57 mm, hardware: 22,2 x 8 mm, custom tune.

Krátce o systému DPS: DPS Tlumiče FLOAT s novým systémem dvojitého pístu (DPS) mají za jízdy možnost nastavení nízko rychlostní komprese ve třech polohách: Otevřené - Střední - Tvrdé, takže si jezdec může upravit kompresi dle svých požadavků v každém terénu. Zcela nový dvojitý pístek poskytuje tvrdý lockout bez obětování vysoké citlivosti v otevřeném modu se skvělým zpracováním nárazů a kontrolou jízdy.

Pokud by někdo z vás očekával, že na tomto bajku najde v přední části něco jiného než 1 převod, tak vás musím bohužel zklamat. Najdeme zde dnešní klasiku a tím jedna rychlost se 32 zuby. Pokud tedy budete chtít dupat i do kopce, budete mít cestu napůl připravenou :-) Jeden převod v předu je velmi dobrý nápad, který se nyní na novějších kolech preferuje a já myslím, že dost právem. Kliky najdeme XT DEORE FC-M8100, Hollowtech II a řetěz ze sady Shimano SLX CN-M7100 - řetěz je vybaven sestavou rychlého propojení a úpravou SIL-TEC pro prodlouženou odolnost v terénu. SIL-TEC je pokročilý proces pokovování, který zlepšuje výkonnost systému pomocí vložených částic fluoru.

Přes přední převodník se dostáváme do zadní části ke kazetě a přehazovačce. Kazeta je od 10 do 50 zubů a nese označení Shimano SLX M7100, 12-rychlostí. Co se týká přehazovačky, tak tu najdeme Shimano Deore XT M8100 a samozřejmě také 12-rychlostí. Abych nevynechal a na něco nezapomněl, tak vpředu i vzadu najdeme náboje DT SWISS.

Jako úplně poslední komponent si představíme teleskopickou sedlovku a sedlo. Sedlovka je použita Kind Shock E30i, 31,6 mm. Co tato sedlovka jezdci nabídne? Hi-tech teleskopická sedlovka vhodná pro okamžitou změnu výšky sedla bez nutnosti sestoupit z kola, a to i za jízdy. Extrémně hladký chod s ovládáním vedeným dovnitř sedlovky. 125 mm nastavení výšky. Snadné ovládání pomocí páčky umístěné na řídítkách. Materiál: slitina Alloy 7050 & 7075 T6. Speciální odolná úprava kluzných ploch, a elitní prvky ložiska pro extra hladký chod a dlouhou životnost. Zámek sedla Zero Offset. Optimální stabilita a minimální váha. Průměr: Ø 31.6 mm Co se týká použitého sedla, tak to je vyrobeno přímo firmou a nese název FOCUS Trail SL.

To je z dnešního poohlédnutí za nějakým zajímavým kolem na letošní rok 2021 vše, a jak říkám vždy\skoro vždy: tak doufám, že se Vám fotografie a představení kola líbilo, a že se spolu sejdeme opět u něčeho zajímavého, z té naší Bajkové České republiky :-)